بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی سعودی در ترویج وهابیت در مالزی
کد خبر: 1348092
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
نگاهی به وضعیت شیعیان مالزی/10

بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی سعودی در ترویج وهابیت در مالزی

شعب خارجی: در سلسله مقالات نگاهی به وضعیت شیعیان مالزی به نقش عوامل مختلف داخلی و خارجی دراین شیعه ستیزی پرداختیم یکی از این عوامل عربستان است که در ادامه شماره قبل به آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه  شرق آسیا، عربستان سعودی با نفوذ اقتصادی در مالزی توانست روابط دینی گسترده‌ای با این کشور برقرار کند. در شماره قبل بخش اول نفوذ عربستان در مالزی را بررسی کردیم در این شماره به ادامه خواهیم پرداخت.
روابط دانشگاهی با تکیه بر برگزاری سمینارهای فرهنگی و دینی

فهد بن عبدالله الرشید؛ سفیر عربستان در مالزی طی مصاحبه‌ای با روزنامه عکاظ اعلام کرد که قراردادهای همکاری بین عربستان و مالزی به امضاء رسیده است و در حال حاضر نیز بیش از 1000 دانشجوی کشورش در مالزی به تحصیل می‌پردازند. وی علت انتخاب مالزی برای تحصیل دانشجویان عربستان را اسلامی بودن مالزی دانسته است، و این بدین معنی است که عربستان مالزی را به عنوان یکی از مراکز مهم ارتباط علمی برای تحصیل جوانان خود ارزیابی کرده است و شرایط فرهنگی و فکری مالزی به گونه‌ای است که جوانان سعودی به راحتی می‌توانند به خواسته‌های علمی و فکری خود دست یابند. بدیهی است چنین شرایطی برای تحصیل هزاران دانشجوی عربستان در دیگر کشورهای اسلامی مهیا نمی‌باشد و دولت عربستان برای تأمین شرایط فرهنگی و دینی اتباع خود باید تدارکاتی را فراهم ببیند و برای انجام این مهم اقدام به تأسیس انجمن‌های فعال دانشجویی برای ساماندهی فکری و فرهنگی دانشجویان خود از یک طرف و تأثیرگذاری بر جامعه فکری مالایی‌ها از طرف دیگر کند.
به عنوان مثال بر اساس توافقنامه بین دانشگاه« تکنولوژی مارا» در مالزی و دانشگاه« طایف» تعدادی از دانشجویان دانشگاه طایف دوره‌های تکمیلی خود را در مالزی گذرانده‌اند و عبدالحمید بن سعد غامدی، رئیس دانشگاه طایف ضمن ابراز خرسندی از این فرصت درصدد گسترش این نوع مبادلات بین دو کشور است.

یکی از زمینه‌های مهم ترویج وهابیت و به دنبال آن شیعه هراسی در مالزی فعالیت‌های« الجامعة الاسلامیة مدینه» است


یکی از زمینه‌های مهم ترویج وهابیت و به دنبال آن شیعه هراسی در مالزی فعالیت‌های« الجامعة الاسلامیة مدینه» و ارتباط این دانشگاه با شخصیت‌های با نفوذ و مراکز علمی مالزی است. عبدالرحمن بن عبدالله السند، رئیس این دانشگاه در آخر ماه دسامبر 2013 میزبان هیئت بلند پایه دینی و علمی مالزی شامل وزیر شئون اسلامی، تربیتی و تبلیغی استان کلانتان، مدیر کل مؤسسه اسلامی کلانتان، رئیس دانشکده سلطان اسماعیل فترا اسلامی و معاون مؤسسه اسلامی کلانتان بوده است و در مذاکره با این هیئت می‌گوید: مالزی همچون عربستان بر اصول خود (آموزه‌های دینی) پای می فشرد و جزو یکی از کشورهای متمدن جهان بشمار می‌آید. وی دراین ملاقات گفت: ملک عبدالله بن عبدالعزیز؛ پادشاه عربستان، امیر سلمان بن عبد العزیز؛ ولی عهد و مقرن بن عبدالعزیز؛ نایب رئیس مجلس وزیران، و خالد بن محمد العنقری؛ وزیر آموزش عالی عربستان تعداد زیادی از دانشجویان مالزیایی را به صورت کامل بورسیه کرده‌اند و همگی تحت عنایات پادشاه عربستان به تحصیل می پردازند.
 نیازی به یادآوری نیست که الجامعة الاسلامیة مدینه نقش مهمی در ترویج وهابیت در جهان کنونی داشته است و هدف اصلی از بورسیه کردن این تعداد از دانشجویان مالزیایی به راه انداختن حرکت وهابیت و تفکرات افراطی دینی است. درست چهار روز بعد از سفر بلند پایه مقامات دینی کلانتان (از سران حزب پاس) می بینیم که عبدالله بن احمد بداوی؛ نخست وزیر سابق مالزی در تاریخ 4/11/2013 به دیدار مقرن بن عبدالعزیز آل سعود؛ نایب دوم رییس مجلس وزاری عربستان و مشاور عالی ملک فهد می رود تا از زحمات عربستان در ایام حج تشکرکند و بر تحکیم روابط حزب حاکم مالزی با عربستان تأکید کند و هدف اساسی از این نوع دیدا‌رها رقابت احزاب مالزیایی برای نزدیکی به مقامات عربستان سعودی بوده است. این نوع ارتباطات از طرف احزاب مالزی همواره مورد توجه و عنایت مقامات بلندپایه عربستان و از جمله ملک عبدالله بن عبدالعزیز بوده است و لازم به ذکر است که ملک عبدالله برای تحولات خاورمیانه و مسائل بین‌المللی در دوم دسامبر امسال با نجیب تون رزاق، نخست وزیر مالزی مذاکره تلفنی داشته است.
دولت عربستان برای سرپوش گذاشتن بر حرکت‌های تکفیری وهابیت در سطح جهان اقدام به برگزاری کنفرانس‌هایی می‌کند که بیشتر جنبه انعکاس گفت‌وگوی بین ادیان، تسامح و اعتدال گرایی (وسطیه) داشته باشد. کنفرانس«نقش خادم الحرمین در گفت‌وگوی بین ادیان و تمدن‌ها» در تاریخ 4/10/2012 توسط الجامعة الاسلامیة مدینه و با همکاری دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی با بودجه عربستان برگزار شد. در این کنفرانس گزارشی از سخنرانی‌های ملک عبدالله بن عبدالعزیز و تلاش عربستان در گفت‌وگوی تمدن‌ها در سال‌های گذشته ارائه شد. محمد بن علی العقلا؛ رئیس الجامعة الاسلامیة مدینه گفت: این کنفرانس در راستای اجرای توافقات به عمل آمده بین دانشگاه وی و دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی بوده است.

یکی از ابزارهای ترویج وهابیت در مالزی تشکیل کارگروه‌های آموزش زبان عربی با حمایت عربستان سعودی است

همکاری‌های دینی و فرهنگی عربستان با تشکیل دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی ابعاد گسترده‌ای یافته است به گونه‌ای که دانشگاه مذکور هر ساله شاهد برقراری سمینارهای بین‌المللی گوناگون با همکاری الرابطة الاسلامیة عربستان و مرکز بین‌المللی ملک عبدالله بن عبدالعزیز است. یکی از ابزارهای ترویج وهابیت در مالزی تشکیل کارگروه‌های آموزش زبان عربی توسط مؤسسات و مراکز مالزیایی با حمایت عربستان سعودی است. برای آشنایی خواننده محترم با ابعاد نفوذ عربستان با بکارگیری ابزار زبان عربی به سخنان مجدی حاج ابراهیم؛ رئیس بخش زبان عربی دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی اشاره می کنیم. وی در حاشیه سمینار «زبان عربی در مالزی: گذشته، حال و آینده» که توسط رایزنی فرهنگی عربستان در مالزی و با همکاری مرکز بین‌المللی ملک عبدالعزیز و دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی در تاریخ 29/12/2012 برگزار شد می گوید: زبان قرآن برای جامعه مالایی از ارزش والایی برخوردار است و زبان عربی در حال حاضر 7000 مدرسه در مالزی توسط بیش از 30000 معلم تدریس می‌شود. سفیر عربستان در این کنفرانس خواستار حمایت از زبان عربی در همه سطوح مالزی می‌شود و می‌گوید که این زبان هم زبان قرآن و هم زبان دنیا است.  
یکی از خواسته‌های سخنرانان مالزیایی در این کنفرانس از مقامات سعودی این بوده است که زمینه اشتغال زبان آموزان عربی فراهم شود تا انگیزه آنان برای ترویج زبان عربی تقویت شود. همان طور که می‌دانیم ترویج زبان عربی توسط سفارت و مراکز وابسته عربستان نه به مقصود آشنایی با معارف قرآنی بلکه به منظور توسعه نفوذ عربستان با پوشش زبان آموزی در منطقه صورت می پذیرد.
رابطة العالم الاسلامی عربستان و مؤسسات تحت پوشش آن چون هییة الاغاثة الاسلامیة به ریاست عبدالله بن عبدالمحسن ترکی نقش مهمی در زمینه های تبلیغی وهابیت ایفا می‌کند. این سازمان در سال 2010 کنفرانس اقلیت‌های اسلامی را در مالزی با همکاری دانشگاه بین‌المللی اسلامی برگزار کرد و رئیس این سازمان در مصاحبه با روزنامه‌های عربستان گفت: الرابطة برنامه‌های مستمری برای جلب مشارکت هیئت‌ها و سازمان‌های اسلامی در جهان و از جمله مالزی تدارک دیده است.  کارگروه تشکیل شده بین عربستان و مالزی در تاریخ 27/9/2013 برای برگزاری «کنفرانس بین‌المللی اعتدال در قرآن و سنت و تطبیق معاصر آن در عربستان و مالزی» با تأکید بر درک صحیح از سلف صالح و رجوع به قرآن و سنت از ملک عبدالله بن عبدالعزیز و، ولی عهد سلمان بن عبدالعزیز آل سعود خواستند تا از این کنفرانس و بیانیه‌های آن حمایت کند و برای اجرایی کردن این برنامه مقرن بن عبدالعزیز، نایب دوم مجلس وزاری عربستان به مالزی اعزام می‌شود و سه جلسه کاری برای اجرایی کردن این کنفرانس با جهات مالزیایی برگزار می‌شود. بررسی ابعاد این کنفرانس نشان می‌دهد که هدف برگزارکنندگان آن خیلی بالاتر از اجرای یک کنفرانس عادی بوده و آنان درصدد تشکیل سازمانی تحت حمایت عربستان برای اجرایی کردن اهداف تبلیغی آن کشور در مالزی بوده اند.
این موضوع از نوع درخواست کمیته اجرایی از ملک عبدالله پادشاه عربستان مشخص می‌شود که طی آن از وی می خواهند آثار و کتب مربوط به «اعتدال» تهیه و در سطح وسیعی در مالزی توزیع شود!  بدیهی است اعتدال با تفسیر وهابیت و با تأکید بر روش سلف صالح و توزیع کتاب‌های وارداتی از عربستان چه ارمغانی برای جامعه اسلامی مالزی که بیشتر تابع مذهب شافعی هستند خواهد داشت!

فعالیت شبکه های اجتماعی دانشجویان سعودی در ترویج وهابیت

یکی از مهمترین شبکه‌های فعال عربستان در مالزی انجمن دانشجویان عربستان در کوالالامپور است که حلقه وصل بین سازمان‌های تبلیغی عربستان و مردم مالزی است. این انجمن در طول سال‌های فعالیت خود با همکاری رایزنان فرهنگی و دینی سفارت عربستان در کوالالامپور اقدام به دعوت از سخنرانان مهم وهابی برای ایراد سخنرانی در دانشگاه‌های مختلف مالزی کرده است که به بخشی از فعالیت‌های این انجمن اشاره خواهیم کرد.
همان طور که می‌دانیم در عربستان سازمان‌های مختلفی تحت عنوان خیریه و کمک رسانی به مسلمانان با اهداف تبلیغی فعالیت می‌کنند. این سازمان‌ها در بسیاری از کشورهای اسلامی از بالکان گرفته تا آفریقا و جنوب آمریکا با توزیع کمک‌های نقدی و غیر نقدی زمینه را برای تبلیغات وهابیت فراهم می‌آورند. انجمن دانشجویان عربستان در کوالالامپور اقدام به دعوت از این سازمان‌های خیریه برای تأثیرگذاری بر کودکان یتیم مسلمان کرده است. مؤسسات خیریه عربستان با شعار ما همه برادران شما هستیم با حمایت فهد بن عبدالله الرشید، سفیر عربستان در ماه رمضان سال جاری از یتیم خانه‌های مالزی حمایت کرده‌اند.  این انجمن دانشجویی همچنین در روزهای اخیر میزبان شیخ عبدالرحمن بن عبدالعزیز السدیس، از وهابیان سرشناس عربستان و امام جماعت مکه بوده است. شیخ عبدالرحمن سدیس در مواضع ضد شیعی در جهان شهرت دارد و دعوت وی به مالزی برای حمایت از جریانات وهابی و ایجاد فشار به دولت مالزی برای تشدید اقدامات امنیتی علیه شیعیان مالزی است.
یکی از اعضای این انجمن به نام فیصل المطیری در شبکه تویتر خود چنین می‌نویسد: در روز عاشوراء یهودیان می رقصند و خوشحالند، شیعیان می گریند و برخود می زنند، و اهل سنت روزه می گیرند و استغفار می کنند، خدا را شکر می گوییم برای نعمت اسلام و عقل. وی در تویتر خود ادعیه ختم قرآن و دعاهای آخر جمعه و مانند آن را به جاهلان و اهل بدعت نسبت می‌دهد و این همان رسوم و آدابی است که مسلمانان شافعی مالزی به آنها اعتقاد جازم دارند و این دانشجو سنن اسلامی اهل سنت مالزی را بدعت و مردم مسلمان مالزی را جاهل می‌نامد. خواننده محترم به سادگی می تواند بین انجمن‌های دانشجویی ایرانیان در مالزی که بیشترین مقالات علمی و اختراعات را به خود اختصاص داده اند با دانشجویان این انجمن دانشجویی عربستان مقایسه کند. همان گونه که مشاهده می‌کنید اعضای این انجمن دانشجویی که باید بیشتر هدف آنان رسیدگی به امور صنفی دانشجویان عربستان باشد چگونه بر شیعه می تازنند و در شبکه‌های اجتماعی خود زمینه را برای شیعه ستیزی در مالزی فراهم می‌کنند.
شیخ محمد بن عبدالرحمن عریفی؛ از دیگر وهابیان سرشناس عربستان است که سخنان وی علیه شیعه و مرجع شیعی آیت‌الله سیستانی و تفرقه افکنی میان مسلمانان شهرت فراوان دارد تا آنجا که شیخ عبدالمحسن العبیکان؛مشاور پادشاهی عربستان سخنان افراطی عریفی را موضع رسمی عربستان نمی داند و علیه شیخ عریفی بیانیه رسمی صادر می کند. این وهابی سرشناس از تاریخ 30/8/2013 لغایت 7/9/2013 به دعوت انجمن دانشجویان عربستان در مالزی به این کشور آمده و با تمهیدات سفارت عربستان علاوه بر پایتخت مالزی به شهرهای جوهور و پیننگ نیز مسافرت می‌کند و در دانشگاه‌های بین‌المللی اسلامی مالزی، دانشگاه تکنولوژی مالزی در کوالالامپور و جوهور، دانشگاه یوسی اس آی، دانشگاه علوم مالزی، دانشگاه IUKL، و UITEM سخنرانی کرد. از ویژگی‌های شیخ عریفی فعالیت وی در شبکه‌های اجتماعی است که در مالزی در میان جوانان طرفدار زیادی دارد. لازم به ذکر است که شبکه اجتماعی فیس بوک وی دارای بیش از 5میلیون بازدید کننده دارد و در شبکه تلویزیونی طریق الاسلام نیز فعالیت گسترده ای علیه شیعیان و دفاع از وهابیت می‌کند.
از دیگر شخصیت‌های دینی عربستان می‌توان به شیخ صلاح البدیر، امام و خطیب مسجد نبوی اشاره کرد. وی در 27  آوریل سالجاری با حضور رایزن فرهنگی سفارت عربستان در کوالالامپور و ابراهیم السعدان میر همکاری‌های بین‌المللی وزارت آموزش عالی عربستان و عبدالرحمن البلیهی؛ رایزن دینی سفارت عربستان و مازن بن نصیر؛ مدیر مدارس عربستان در مالزی برای اعضای انجمن دانشجویان عربستان سخنرانی کرده است. شیخ صلاح البدیر در ایراد سخنرانی‌های آتشین ضد شیعه و حکومت قانونی سوریه در خطبه‌های نماز جمعه مدینه شهرت فراوانی دارد.
 گرایش‌های وهابی انجمن دانشجویان عربستان در کوالالامپور از پیام تسلیت حسن النعمی؛ مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی انجمن دانشجویان عربستان در مالزی در تاریخ 22/1/2012 به مناسبت مرگ امیر نایف روشن می‌شود، بدین معنی که وی امیر را نایف را شیر اهل سنت می خواند و محمد ابوسبعه، رئیس سابق انجمن مذکور در تاریخ 19 ژانویه 2012 طی ارسال یادداشت تسلیت به ملک عبدالله بن عبدالعزیز از مرگ امیر نایف بن عبدالعزیز به عنوان خسارت امت اسلامی و عربی یاد می‌کند.  وی برادر ملک فهد پادشاه سابق عربستان و مسیول مستقیم کشتار صدها شیعه ایرانی در 9 مرداد 1366 است.

مراکز اسلامی سلفی در مالزی جهت ترویج وهابیت و شیعه ستیزی

 علی رغم ژست‌های تبلیغاتی مقامات امنیتی مالزی مبنی بر مبارزه با وهابیت در مالزی می بینیم که رابطة العالم الاسلامی عربستان به صورت رسمی در سایت خود به معرفی شعبه آن سازمان در کوالالامپور پرداخته است و بعید به نظر می رسد که مقامات امنیتی مالزی از وجود چنین سازمانی با سابقه طولانی در تبلیغ سلفی گری و وهابیت بی خبر باشند. هییة الاغاثة الاسلامیة وابسته به رابطة العالم الاسلامی عربستان در مالزی شعبه فعال دارد و در این سازمان به صورت علنی و در انظار عموم اقدام به برگزاری مراسم دینی می‌کند.
از دیگر مراکز فعال جهت تبلیغ وهابیت دانشگاه بین‌المللی المدینة در شاه علم مالزی است. ریاست این دانشگاه را محمد بن خلیفة بن علی تمیمی برعهده دارد. وی از شارحان کتاب العقیدة الواسطیة اثر ابن تیمیه است و سلسله دروس وی در تبیین دیدگاه‌های ابن تیمیه در شهر شاه علم مالزی به صورت آزاد منتشر شده و هیچگونه ممانعتی از طرف دولت مالزی برای این گونه مباحث در ترویج وهابیت مشاهده نشده است.  این دانشگاه عربستان در سال 2007 از وزارت آموزش عالی مالزی مجوز فعالیت دریافت کرده و به عنوان یک دانشگاه خصوصی غیر انتفاعی به ثبت رسیده است. هیئت امنای این دانشگاه عبارتند از: بندر بن سلطان بن محمد آل سعود؛ مشاور ملک عبدالله و رئیس هییت امنا، عبدالباری بن عواض ثبیتی؛ امام مسجد مدینه و نایب رئیس هیئت امنا، داتو عبدالشکور بن حاج حسین، عبدالمحسن بن عبدالله محیسن، یحیی بن ابراهیم یحیی رئیس کمیته معرفی اسلام و رئیس سازمان خیریه در مدینه، داتوک سید عمر سید محمد سقاف سفیر دولت مالزی در عربستان، محمد بن خلیفه تمیمی؛ رئیس دانشگاه المدینه، اشرف بن محمد هاشم، وان محمود وان عبدالمجید. از دانشکده‌هایی که به تبلیغ وهابیت و شیعه ستیزی در مالزی می پردازند دانشکده علوم اسلامی دانشگاه بین‌المللی المدینه در شاه علم است.
نگاهی کوتاه به سوابق علمی اعضای این دانشکده می‌تواند گرایش‌های وهابی و ضد شیعی آنان را به تصویر کشد. یکی از این اساتید حاتم محمد منصور مزروعه از منطقه دقهلیه مصر و امام و خطیب سابق آن کشور است. وی در راهنمایی دانشجویان برای تألیف رساله‌هایی علیه شیعه نقش فعالی دارد که از جمله آن دانشجویان عبدالله نعمان است که رساله خود تحت عنوان«جهود الامام الالوسی فی الرد علی شبهات الشیعة من خلال تفسیره» را در رد شیعه زیر نظر این استاد گذرانده است. دانشجوی دیگری از همین دانشکده خانم منی صابر است که رساله خود به عنوان«صحف الشیعة التی یعطونها التقدیس» را در رد شیعه زیر نظر وی گذرانده است. نویسنده این رساله با استفاده از آثار این تیمیه موضوع تکفیر شیعه، نصیریه و اسماعیلیه را مطرح کرده است.
 یاسر عبدالحمید استاد دیگر این دانشکده در کتاب «دعاوی تحریف القرآن الکریم» چاپ الازهر سال 2007 به رد دیدگاه‌های شیعه در جمع آوری قرآن کریم و تحریف پرداخته است. از دیگر اساتید این دانشکده مهدی عبدالعزیز از وهابیان فعال در مالزی است که دارای کانال خاص یوتویب جهت ایراد سخنرانی علیه شیعه است. عثمان جاکفار (Usman Jakfar) از دیگر مبلغان و اساتید ضد شیعه در این دانشکده است که مواضع خصمانه وی علیه شیعیان شهرت زیادی دارد. وی دارای وبلاگ اعتقادی بوده و در شبکه های «دنیا اسلام» و "Be Muslimah Store" به تبلیغ علیه شیعه در مالزی می پردازد. از دیگر اساتید ضد شیعی دانشکده علوم اسلامی وابسته به دانشگاه بین‌المللی المدینه در شاه علم مالزی فردی به نام اشرف زاهر محمد سویفی اهل مصر است که به تدریس علوم حدیث می پردازد و با تفسیرات جاهلانه از روایات ضعیف به شیعه ستیزی در مالزی دامن می زند.
به عنوان نمونه وی در تفسیر این روایت: «لو ترکت اهل الکوفة لذلک الرأی خربت الکتب» می نویسد که منظور از «اهل رأی» شیعه است. محمد سید بساطی از دیگر اساتید این دانشکده است که به تدریس فرق شیعه، باطنیه و خوارج می پردازد و در شیعه ستیزی در میان جوانان مالزیایی نقش ایفا می‌کند. از این بخش به خوبی می توان به تبلیغات واهی سیاست دولت مالزی در مبارزه با شیعه و وهابیت به عنوان دو لبه قیچی برای تجزیه مالزی پی برد که چگونه دست عوامل وهابیت با حمایت‌های دولتی و صرف هزینه‌های هنگفت باز گذاشته شده و شیعیان بی پناه مالزیایی قربانی سیاست بازی‌های حزب حاکم شده اند و هر روزه فشارهای بسیاری را تحمل می‌کنند.

سرمایه گذاری عربستان در سیستم قضایی مالزی و تربیت قضات


قاضی القضات منطقه ترنگانوی مالزی درخواستی را برای ملک محمد بن سعود ؛رئیس دانشگاه ارسال می‌کند و از وی می خواهد تا قضات مالزیایی دوره‌های علمی خود را در آن دانشگاه سپری کنند.

ابا الخلیل؛ رئیس آن دانشگاه درخواست قاضی القضات ترنگانو را برای ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود می فرستد و پادشاه عربستان با خوشحالی تمام از این تصمیم با درخواست رئیس دانشگاه محمد بن سعود برای تربیت قضات مالزیایی موافقت می‌کند. در ابتدای سال 2013 تعداد 40 نفر از قاضیان مالزیایی دوره‌های قضایی را در دانشگاه مذکور می گذرانند و بنا به گفته شیخ داتو حاج اسماعیل بن یحیی؛ قاضی القضات و رئیس دادگاه‌های دینی ترنگانو تعداد بیشتری از قاضیان مالزی برای گذراندن آموزش‌های دینی و تخصصی به عربستان اعزام خواهند شد.  تربیت قاضیان شافعی در دست قضات وهابی نتیجه ای جز فشارهای قضایی بر شیعیان مالزی نداشته است، زیرا «جرم شیعه بودن» تنها در محاکم دینی مالزی رسیدگی می شود و دیگر ارکان قضایی مالزی در این امور دینی دخالت نمی کنند.

 انعقاد توافقنامه امنیتی بین دو کشور

بدیهی است پس از این تلاش‌های دولت عربستان برای ترویج وهابیت در مالزی و سکوت معنی دار مقامات مالزیایی نوبت به انعقاد قرادادهای امنیتی بین دو کشور برای مبارزه با تروریسم با تعریفی که دو کشور از آن دارند می رسد. در 18 آوریل 2011 عربستان و مالزی توافقنامه امنیتی و اطلاعاتی را برای مبارزه با تروریسم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و گروه‌های جنایتکار به امضا رساندند. جرایمی چون تروریسم بین‌المللی و تغذیه مالی و سازماندهی جریانات تروریستی، مواد مخدر، پولشویی ، قاچاق سلاح ، تجارت غیر قانونی ، جرایم اقتصادی ، تقلب پول و جرایم اطلاعاتی جزو مفاد این توافقنامه بودند.
هشام الدین ؛ وزیر کشور مالزی این توافقنامه را در جریان تصمیم دو کشور در مبارزه با تروریسم معرفی کرده است. در این توافقنامه طرفین بر همکاری‌های امنیتی و تبادل تجربیات امنیتی و آموزش کادرهای ویژه تأکید کردند. علت امضای این قرارداد توسط مقامات مالزیایی این امر اعلام شده است که یک دانشجوی سوری و احتمالا در ارتباط با القاعده و انفجار عبادتگاه‌های دینی و قاچاق مواد مخدر از ایران دستگیر شده است و برای جلوگیری از این جرایم چنین تفاهم نامه‌ای به امضا رسیده است. درباره وی گفته اند که این دانشجوی سوری قصد سازماندهی دانشجویان مالزیایی را داشته است. برخی از تحلیل گران مالزیایی معتقد هستند که چون کم کاری در حوزه امنیتی در مالزی در سال‌های پیش از 2001 صورت گرفته است فعالیت گروه‌های افراطی دینی در این کشور افزایش یافته و دولت مالزی با همکاری عربستان در صدد نظارت بر این فعالیت‌ها هستند.
نکته ای که باید به آن توجه کافی شود آن است که جریانات القاعده و حرکت‌های تندروی جبهه النصره در خاورمیانه و حرکت‌های تکفیری و سلفی در سال‌های قبل از ناحیه کدام کشورهای عربی مورد حمایت قرار می گرفته‌اند که اکنون عربستان سعودی خود را طلایه دار مبارزه با تروریسم دینی جلوه داده است؟ پاسخ به این سؤال را به خوانندگان محترم می سپاریم.


 

captcha