صفر قربانپور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با معیار لازم جهت صدور مجوز فعالیت مؤسسه قرآنی، گفت: علاوه بر اینکه فرد درخواست کنند باید اهل قرآن و آشنا به فنون قرآن باشد، توجه به اخلاق و منش قرآنی وی نیز ضرورت دارد، یعنی مدیر و آموزشدهنده مبانی قرآن، قطعاً باید آموزش دیده مبانی قرآنی و عامل به قرآن باشد.
وی درادامه بیان کرد: توجه به تعامل فرد درخواستکننده مجوز با مخاطب و کسانی که هم عرض وی مشغول به فعالیت در حوزه قرآنی هستند نیز ضروری است، زیرا وی باید توجه داشته باشد که نه اولین و نه آخرین کسی است که در این حوزه گام برمیدارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با اشاره به اینکه بازبینی و توانمندسازی در همه رشتهها یک اصل عقلایی است، تصریح کرد: در حال حاضر افراد اعم از کسانی که دارای مؤسسه هستند و یا نیستند و فن قرآنی اعم از کار تربیتی و قرائتی و ... را میدانند، نیازمند به توانمندسازی هستند و برای ایجاد این توانمندی، بازبینی و توجه به بازخورد روشها ضروری است.
توجه به بازخوانی روشهای سنتی آموزش قرآن
وی در ادامه با تأکید بر بازبینی در روشهای آموزشی، افزود: مربیان به بازبینی در برنامههای کاری و صاحبان مؤسسات نیازمند بازبینی در روشها هستند، زیرا ممکن است، یک روش دارای بازخورد مناسبی از سوی مخاطب نباشد در نتیجه لازمه این امر بازبینی در روشهای آموزشی و جایگزینی روشهای مناسب است.
قربانپور تصریح کرد: توجه به بازبینی صحیح در روشهای آموزشی چه بهصورت میدانی و چه بهصورت علمی و بازخوانی روشهای آموزشی قدیمی و سنتی، لازمه و ضرورت بازبینی روشهای آموزشی است.
وی در ادامه تصریح کرد: دلیل بازخوانی روشهای آموزشی قدیمی این است که نمیتوان گفت تمامی این روشها قدیمی و ناکارآمد است، زیرا ممکن است در یک روش آموزشی قدیمی، اصول روش محفوظ بماند، اما فروعش قابل تجدید نظر و تغییر باشد.
ارتقای توانمندی مدیران قرآنی با برگزاری مستمر کارگاههای آموزشی
قربانپور افزود: برگزاری کارگاه آموزشی از سوی متولیان امور قرآنی و بهروزرسانی روشهای مدیریتی، استفاده مدیران از تجربیات یکدیگر و ابزارهای جدید آموزشی از راهکارهایی است که میتواند به افزایش توان مدیریتی مدیران منجر شود.
وی با اشاره به نقش منابع آموزشی در امر آموزش قرآن گفت: هم منابع و هم اسلوبی که در تدریس این منابع استفاده میشود، بسیار مهم و قابل توجه است، زیرا ممکن است منابع خوب و مناسب باشند، اما روشی که در تدریس استفاده میشود، جذبکننده مخاطب نباشد.
قربانپور افزود: در جامعه پیشرفته امروز و با توجه به تأثیرگذار بودن نوع رنگ، صفحهبندی، نحوه بیان جملات و عبارات و ... در ماندگاری فراگیر در کلاس، ضروری است تا بازبینی چندجانبهای در منابع آموزشی صورت گیرد.
وی در ادامه با مهم ارزیابی کردن نقش مربی در کنار سایر امکانات آموزشی، اظهار کرد: اساسیترین نقش برعهده مربی است، زیرا ممکن است تمام ابزار آموزشی مهیا باشد، اما مربی نتواند از این ابزار استفاده کند و مفاهیم را به مخاطب القاء کند.
قربانپور در پایان خاطرنشان کرد: اشباع نشدن قرآنآموزان در کلاس، تهاجم فرهنگی و ابزارهایی که این گروه در حوزه جذب جامعه استفاده میکنند از دلایل گریز قرآنآموزان از ادامه آموزش بیشتر است.