اکبر سعیدی، مدرس قرآنی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به لزوم مخاطبشناسی آثار دینی و قرآنی تأکید و اظهار کرد: در همه آثار دینی و قرآنی، مخاطبشناسی باید مورد نظر قرار گیرد. هر چند نوع آثار باید از نظر مدیریتی طبقهبندی شود.
وی ادامه داد: آثار باید برای مخاطبان عام و خاص، یعنی اهل علم، قلم و نظر و مخاطبهایی نظیر مدیران بخشهای کلان جامعه تفکیک شوند و در ادامه توجه شود که برای این گروه مخاطب، زبان و بیان درستی انتخاب شده است یا خیر و به نوعی مفاهمه با این گروه انجام شده یا نه؟
سعیدی، موضوع مهم دیگر در این رابطه را محتوا دانست و اظهار کرد: یکی از موضوعات مطرح در این حوزه، بحث محتوا است؛ باید دید محتوا تناسب و انسجام درونی دارد یا خیر و آیا صدر و ذیل آن به هم میخواند یا نه. ادعایی که مطرح شده و مسئلهای که درج شده و به آن پرداخته شده است با هم انطباق دارد یا نه.
وی ادامه داد: نکات نظری و نکاتی عملی و هماهنگی میان آنها اهمیت ویژهای دارد؛ چراکه در برخی از آثار میان نکات نظری و راهکارهای عملی آن تضاد و ناهماهنگی به چشم میخورد. برای مثال در ابتدا موضوع نظری به شکل منطقی مطرح میشود، اما در ادامه به صورت شعاری به مواجهه با آن پرداخته میشود که این موضوع باعث به هم خوردن انسجام درونی اثر میشود.
تحقیق و پژوهش پایه تدوین مطالب کتب دینی باشد
این مدرس قرآنی با بیان اینکه این موضوع نیازمند تحقیق و آسیبشناسی است، اظهار کرد: باید برای حل این مشکل، گروهی با نگاه آسیبشناسی به جستوجوی راهکار برای این مسئله بپردازند. باید در تحقیق و پژوهشی همه جانبه به این مسئله پرداخت و در نهایت به جمعبندی در این حوزه رسید.
وی با بیان اینکه باید مخاطبان خود را در حوزههای مختلف نظیر سن، جنسیت و ... بخشبندی کنیم، عنوان کرد: بیش از هر مسئلهای داشتن نگاه مدیریتی در این آسیبشناسی اهمیت دارد تا بتوانیم وضعیت را بهبود ببخشیم و آن را اصلاح کنیم. باز هم تأکید میکنم که برای بهبود اوضاع باید مخاطبان را با نگاه مدیریتی بشناسیم و با دید کلی به مسئله نگاه کنیم.
باید در حوزه قانونگذاری، سیاستهایی برای کنترل آثار وضع شود
سعیدی در ادامه سخنان خود به موضوع کتابهای دینی و قرآنی پرداخت و درباره آن اظهار کرد: در بررسیهایی که در ادارهکل کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز صورت میگیرد، باید با ارائه استانداردها و استفاده از متخصصصان و کارشناسان به این مهم پرداخته شود.
مدرس قرآنی دانشگاه امام صادق(ع) همچنین به ضرورت تدوین قوانین مشخص در این حوزه تأکید کرد و ادامه داد: باید در حوزه مقننه و قانونگذاری، سیاستها و قانونهایی برای کنترل آثار وضع شود که پشتوانه کارشناسی دارند و حوزه قضا نیز از این مسئله مستثنی نیست.
وی به برخی از محورهای مورد نیاز برای تدوین اشاره کرد و گفت: در حوزههای تخصصیتر باید از روششناسی و معرفتشناسی استفاده شود و در حوزههای عمومیتر شیب تدوین مباحث باید به شکلی باشد که نتیجه نهایی آن رشد تدریجی فرهنگ عمومی باشد و در این نقطه است که بحث فرهنگسازی مطرح میشود و میتوان با انتقال اعتقادات به واسطه ادبیات، فرهنگسازی کرد.