کد خبر: 1343771
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۰
پیرعلی:

علم در ایران ایستادگی در برابر زورگویان را رقم زد

گروه اندیشه: رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری علم و دانش در ایران را موجب پیشرفت و ارتقای کشور دانست و گفت: با ورود علم و دانش در ایران پیشرفت، اقتدار و ایستادگی در برابر دشمنان رقم خورد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، خداداد پیرعلی، رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری امروز، 26 آذر در گردهمایی نکوداشت هفته پژوهش و فناوری که به‌همت دانشگاه پیام نور شهرکرد برگزار شد به تشریح وضعیت کنونی تحقیق و پژوهش در دانشگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه بر اساس سلایق شخصی صورت می‌پذیرد.



وی با بیان اینکه نیازسنجی در حوزه کارهای علمی و فرهنگی گام بلندی در پیشرفت کشور است، تصریح کرد:  متأسفانه طرح‌ها و پروژه‌هایی که از سوی اساتید و هیئت‌های علمی به دانشجویاتن واگذار می‌شود هیچ‌گونه نیازسنجی در آن نشده است و تنها یک کار سلیقه‌ای و نظری است.



پیرعلی با اشاره به تدوین و تنظیم کتاب اولویت‌های و نیازهای پژوهشی استان خاطرنشان کرد: این کتاب به‌همت بنیاد ملی نخبگان استان و دفتر پژوهشی استانداری در راستای نیاز سنجی صحیح و کاربردی ساختن علوم در استان منتشر و توزیع شده است.



پیرعلی معرفی نیازهای  پژوهشی استان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، کشاورزی، امور آب و محیط زیست، صنعت، بهداشت، سلامت و تأمین اجتماعی را از مهم‌ترین سرفصل‌های این کتاب برشمرد.



به گفته وی، در این کتاب سیاست‌ها، نیازها و اولویت‌های پژوهش و تحقیقاتی استان معرفی و تبیین شده است که باید دستگاه‌های علمی به‌ویژه دانشگاه نسبت به مطالعه و کاربردی ساختن اولویت‌های این کتاب در مراکز خود اقدام کنند.



پیرعلی با اشاره به تأکید و سفارش‌های جدی مقام معظم رهبری در حوزه علم و دانش و توجه به علم همراه با تولید در کشور،  ایشان را پرچم‌دار اصلی و چراغ راه علمی کشور دانست.



وی به حساست‌های رهبر انقلاب در حوزه علوم انسانی اشاره و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نسبت به مسئله علوم انسانی و کاربردی کردن این علم در جامعه تأکید کرده‌اند و خوشبختانه اقدام و فعالیت‌های مطلوبی در این راستا صورت گرفته است.



راه‌اندازی مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی؛ زمینه‌ساز گسترش علوم انسانی



پیرعلی راه‌اندازی مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی را گام مؤثری در راستای گسترش علوم انسانی در جامعه دانست و تأسیس این مرکز را یکی از ضرورت‌ها و نیازها برای گسترش علوم انسانی در جامعه بیان کرد.



وی با بیان اینکه تاکنون در حوزه علوم انسانی شاهد پیشرفت و ارتقای چشمگیری نبوده‌ایم، غفلت از این علوم و توجه بیش از انداره به علوم صنعتی و فنی را موجب مهجوریت  این حوزه علمی غنی و اثرگذار دانست.



پیرعلی علم در غرب را ابزاری برای تحمیل جنگ و فشار بر کشورها دانست و گفت: ورود علم و دانش در جهان غربی ابزاری برای جنگ‌افروزی و فشار بر ملت‌ها شده است تا جایی که غربی‌ها به‌واسطه این علم دو جنگ جهانی بزرگ را بر ملت‌ها تحمیل کردند.



وی با بیان اینکه دنیای غرب از علم برای مستعمره کردن ملت‌ها بهره می‌برد به برخی از سوء استفاده علمی در جهان اشاره و خاطرنشان کرد: جاسوسی و شنود مکالمات، ساخت پهبادها و هواپیماهای جاسوسی و ساخت بمب‌های هسته‌ای و هزاران استفاده غیر انسانی و غیر منطقی از علم در غرب گسترش یافته است.



پیرعلی علم و دانش در ایران را موجب پیشرفت و ارتقای کشور دانست و گفت: با ورود علم و دانش در ایران پیشرفت، سربلندی، اقتدار و ایستادگی در برابر دشمنان و زورگویان رقم خورد و اکنون این علم با عزت ملت ما گره خورده است.



وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌ها و توان علمی کشور تصریح کرد: با در اختیار داشتن  امکانات و ظرفیت‌های مادی و مالی فراوان در ایران و وجود سرمایه عظیم نیروی انسانی در کشور رسیدن به افق 1404 علمی در کشور دور از انتظار نخواهد بود.



پیرعلی با اشاره به مذاکرات 1+5 با ایران، توسعه و پیشرفت ایران در عرصه‌های علمی را زمینه برگزاری مذاکرات دانست و گفت: رئیس جمهور آمریکا و اکثر ابرقدرت‌های جهان توسعه و پیشرفت ملت ایران در عرصه‌های علمی به‌ویژه انرزی هسته‌ای را قبول و تأکید کرده‌اند و برهمین اساس  به‌دنبال کارشکنی در چرخه علمی کشور هستند.



وی با تأکید بر اینکه علم و دانش در کشور باید منجر به تولید شود، تصریح کرد: متأسفانه پژوهش و تحقیقات علمی  در کشور در حد یک نظریه و برگزاری یک همایش مختصر باقی می‌ماند و هیچ‌گونه خروجی عملی و تولیدی در کشور ندارند.



پیرعلی با بیان اینکه علم و دانش در غرب به‌صورت کاربردی و عملیاتی پیدا شده است، افزود: علم و دانش در زندگی اجتماعی و فردی جهان غرب اجین شده و گره خورده است؛ چرا که تمام امور و کارها و فعالیت‌های آن‌ها براساس دانش و فناوری صورت می‌پذیرد.



وی علم اشتغال‌زا و تولیدمحور را اثرگذار و تحول‌آفرین دانست و بر تبدیل پژوهش‌ها و تحقیقیات نظری در کشور به مرحله تجاری‌سازی و تولید ثروت تأکید کرد.

captcha