حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو، رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: کودکان در دنیای تخیل زندگی میکنند به همین دلیل بیشتر مسائل را به صورت ذهنی، خیالی و رویایی میبینند. بیشتر نرمفزارهایی که برای آنها تولید میشود باید به صورت رنگی و چندرسانهای باشد.
این محقق و پژوهشگر قرآنی با اشاره به شخصیت حضرت محمد(ص) و مواردی که باید در نرمافزارهای قرآنی و مذهبی کودکان لحاظ شود افزود: در نرمافزارهای کودکان باید بخشی از آن به نقاشی اختصاص یابد و مواردی چون صحنههایی از جنگ خندق و یا گنبد پیامبراکرم(ص) و یا مواردی که مربوط به ایشان میشود را به صورت ساده برای آنها کشید، که کودکان بتوانند تکمیل کرده و یا رنگ کنند.
راستگو تصریح کرد: مهمترین ویژگی پیامبر اسلام(ص)، اخلاق و مهربانی ایشان است. اگر ما بتوانیم اینها را با قصههایی که در این رابطه انجام میشود به صورت مواردی که پیامبر(ص) داشتند مانند رفتارنرم، لطیف و اخلاق خوش به همراه لبخند و چهره زیبا و یا گذشت که موجب هدایت مردم میشد، به صورت قصه در نرمافزارها بیآوریم، کودکان بیشتر میتوانند در زمینه قرآن و اسلام آموزش ببینند.
در نرمافزارهای قرآنی مسابقه قرار داده شود
وی بیان کرد: مسابقه در نرمافزارها هم یکی دیگر از مواردی است که میتواند کودکان را به خود جلب کند و کودکان به آنها علاقه بسیاری دارند مشروط بر آنکه جایزه هم داشته باشد. جایزهها هم میتواند دو نوع باشد. جایزه مجازی که در همان نرمافزار و یا در سایت به آنها هدیه داده میشود، میتواند صدا، عکس و یا متن تشکر و نمایش یک کارتون کوتاه باشد.
رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه افزود: گاهی اوقات هم جایزه فیزکی در نظر گرفته میشود که میتواند یک جفت کفش فوتبال و یا یک نوشتافزار و مانند آن باشد که بعد از برنده شدن در مسابقهای که در نرمافزار قرار داده شده است برای آن ارسال شود.
سیره پیامبر(ص) به صورت قصه در نرمافزار قرار گیرد
وی یادآور شد: چیزی که بچهها بسیار دوست دارند، قصه است. اگر ما بتوانیم زندگی پیغمبر(ص) و داستانهای زیبا و شیرین، که برای ایشان اتفاق افتاده است به صورت انیمیشن، تکههایی از فیلم حضرت محمد(ص) و یا معصومین و به صورت بیان مستقیم یک مجری شناخته شده و مؤمن استفاده کنیم، در ترویج و آموزش خوبیها به کودکان مؤثر خواهد بود.
راستگو خاطرنشان کرد: قسمت ارتباط با کودک هم در نرمافزار باید فعال باشد. از طریق پیامک، تلفن گویا، تلفن زنده و یا مکاتبه و در کل از طریق ابزاری که ارتباط بین مصرفکننده و تولیدکننده را برقرار میکند وجود داشته باشد.
کودک باید احساس کند با یک گروه و تشکیلات زنده روبهرو است
وی افزود: کودک باید هنگامی که از یک نرمافزار استفاده میکند، احساس کند با یک گروه و تشکیلات زنده و مهربان روبهرو است. آنها نباید احساس کنند که ارتباط یک طرفه است و تنها با یک دستگاه مرتبط هستند. هیچ دستگاهی نمیتواند از خود عاطفه و احساس نشان دهد.
این محقق و پژوهشگر قرآنی گفت: همچنین تولیدکنندگان نرمافزارهای قرآنی میتوانند تلفنی را مشخص کنند که در ساعات مشخص و معین، کودکان بتوانند برای ارتباط با آنها یا به سایت بروند و یا اینکه آنها از طریق سایت و همچنین حضوری و مهربانانه با یک مجری در طرف دیگر ارتباط برقرار کند.
رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: همچنین برای مستحکمتر کردن پایههای قرآنی در نرمافزارهای کودکان میتوان مجموعهای هم به صورت دیتا در نرمافزار باشد که قابلیت جستوجو را برای کودکان فراهم کند. این مورد برای این است که اگر کودکی فقط به دنبال مطلب بود بتواند آن را به راحتی مطالعه و استفاده کند.