خیرالله تقیانیپور، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: متأسفانه عدم وجود نگاه تخصصی و کارشناسی به هر کدام از اجزای تئاتر موجب شده است که چیزی به نام مدیریت و طراحی هنری در تولید یک اثر نمایشی جایگاه و شأنیت خاص خود را نداشته باشد و این بخش از فرایند تولید تئاتر به عنوان یک موضوع لوکس و تجملاتی در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: آنچه که عنوان طراحی و یا مدیریت هنری در تولیدات نمایشی و از جمله آثار دینی مورد نظر است، بخشی کاملاً تخصصی و حاصل نگاه زیباییشناسانه کارگردان است که برای نمود بیرونی و عینی نیاز به مشاوره با فرد و یا گروهی تحت عنوان مدیریت هنری دارد که به دلیل نبود نگاه کارشناسی که در بالا به آن اشاره شد، همواره کارگردان، مجرد و بدون همفکری با اشخاصی صاحب فن و تجربه به این امر مبادرت میورزد.
اعمال طراحی هنری در تولید نمایش دینی نیاز به صرف بودجه قابل توجهی است
کارگردان نمایش «تعبیر یک رؤیا» تصریح کرد: البته نباید از نظر دور داشت هر آنچه که در مورد طراحی هنری و توجه به جنبههای زیباییشناسی و فضاسازی یک نمایش قرار است اعمال شود در نهایت باید با موافقت کارگردان به عنوان صاحب اصلی نمایش صورت گیرد اما طی شدن این فرایند و رسیدن به یک نگاه جمعی و واحد در مورد طراحی هنری باید در محدوده زمانی مناسبی که معمولاً هم بودجه قابل توجهی برای آن باید هزینه شود صورت گیرد.
تقیانیپور با اشاره به اتکا تولید تئاتر به بودجههای دولتی گفت: البته در همه جای دنیا دولتها برای تولید تئاتر یارانه پرداخت میکنند اما در کشور ما این بودجهبندی بدون در نظر گرفتن این مسئله که ممکن است یک نمایش به شکل ویژه باید طراحی شود اتفاق میافتد و نتیجه اینکه به شکل کلی بودجه غیرکارشناسی برای تولید یک نمایش مصوب میشود و هیچیک از طراحیهای هنری همچون طراحی صحنه و لباس، طراحی نور و مسائلی از این دست لحاظ نمیشود.
اغلب آثار نمایشی دینی تکراری و کلیشهای هستند
کارگردان نمایش «طروپ طرب» تأکید کرد: یک مخاطب تئاتر دینی نیازمند تماشای چیزهای جدیدی در یک نمایشی است که به تولید رسیده و هماکنون روی صحنه است؛ چیزهایی که چشمنواز باشد و او پس از دیدن آنها بگوید که این نمایش با همه نمایشهایی که تاکنون دیدهام متفاوت است و این امر محقق نمیشود مگر با سرمایهگذاری بر مجموعهای از مؤلفههای طراحی هنری در تولید یک نمایش که متأسفانه در اغلب تولیدات نمایش دینی کمتر دیده میشود.
وی ادامه داد: نتیجه اینکه اغلب آثار تولیدی نمایش دینی نمایشهایی با ساختار و محتوای کلیشهای و تکراری هستند که هیچ بینندهای رغبتی برای تماشای آنها پیدا نمیکند، این در حالیست که اگر مقداری بودجه برای طراحی هنری و ایجاد نوآوری در این بخش هزینه شود قطعاً نمایش دینی ساختاری جذاب و قابل توجه پیدا خواهد کرد.
رونق تئاتر دینی یک راهکار بیشتر وجود ندارد
تقیانیپور در پایان گفت: برای رونق تئاتر دینی یک راهکار بیشتر وجود ندارد و آن تقویت ساختار روایی نمایشهای دینی است که این امر تنها با توجه به طراحی هنری و پرداخت مؤثر بر جنبههای زیباییشناسانه محقق میشود و در یک کلام باید بودجه تخصیص یافته به منظور تولید آثار نمایشی برای تأمین همه وجوه ساختاری و محتوایی آن افزایش یابد.