به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش امروز، 27 بهمنماه، در یک نشستی خبری به تشریح برنامههای این معاونت در دو مقطع متوسطه اول و دوم پرداخت و گفت: آموزشهای دوره متوسطه اول از این جهت که این مقطع اجباری است با هدف تربیت عمومی صورت میگیرد. در این راستا آموزشهای مرتبط با موضوع حیات طیبه که در سند تحول بنیادین بیان شده نیز در این مقطع دنبال میشود.
وی با بیان اینکه مقطع دوم(دبیرستان) متوسطه از حساسیت خاصی برخوردار است، گفت: فارغالتحصیلان این مقطع وارد جامعه و بازار کار میشوند پس باید آموزشهای نیمه تخصصی را دریافت کنند.
88.5 درصد از دانشآموان تحت پوشش تحصیلی در دوره اول متوسطه هستند
وی تعداد دانشآموان تحت پوشش تحصیلی در دوره اول متوسطه را 88.5 درصد دانست و گفت: این رقم طبق برنامه پنجم توسعه باید به 91 درصد برسد. در این جهت برنامههای آموزشی دوره اول متوسطه در قالبهای مختلفی همچون مدارس شبانه، روستا مرکز، خوابگاه مرکز، آموزش از راه دور و آموزش به بزرگسالان ارائه میشود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر تبیین جایگاه آموزشهای مرتبط با سبک زندگی اسلامی در دروس دانشآموزان گفت: بحث مهارتهای زندگی سرفصلی جهانی است که در سیستم آموزشی بیشتر کشورها دنبال میشود اما در ایران این موضوع باید مبتنی بر فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد.
تفکر و سبک زندگی در کتابهای درسی و برنامههای تلفیقی مدارس
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث تفکر و سبک زندگی در قالب کتاب برای دانشآموزان مقطع هفتم به صورت برنامههای تلفیقی برای مقاطع اول، دوم و سوم ابتدایی دنبال میشود، گفت: آداب و مهارتهای زندگی به زودی وارد آموزشهای 12 ساله مدارس میشود تا دانشآموزان تمامی مقاطع بنا بر نیاز خود از این گنجینه ارزشمند بهرهمند شوند.
یک روز بدون کیف و کتاب
از دیگر سؤالات مطرح شده مربوط به تعیین تکلیف یک روز بدون کیف و کتاب بود. وی با اشاره به اینکه برنامه درسی ملی در دو زمان آموزشی ساعات آموزشی رسمی کلاسی و غیرکلاسی پیشبینی شده است گفت: آموزشهای روز بدون کیف و کتاب مرتبط با ساعات آموزشی رسمی غیرکلاسی است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این طرح به صورت آزمایشی برای دوره ابتدایی اجرایی میشود ولی اگر این اتفاق بخواهد در دوره متوسطه نیز رخ دهد با مشکلی روبر نمیشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به کتابهای درسی اشاره و عنوان کرد: امسال کتابهای درسی را زودتر آماده میکنیم تا در فصل تابستان طی دورههای تربیت معلم در اختیار معلمان قرار گیرد و آشنایی بیشتری با دروس پیدا کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان سخنان خود به نحوه انتخاب رشته دانشآموزان که مورد گلایه خبرنگاران از نظر آزادی انتخاب بود اشاره و عنوان کرد: باید به یک نقطه بهینه یعنی علاقه و استعداد، تکالیف قانونی و ایجاد توازن در توزیع دانشآموزان میان رشتههای مختلف برسیم.
نمره دادن و عدالت آموزشی
نمره اضافه دادن به دانشآموزان نیز از دیگر موضوعات مطرح شده بود که با عدالت آموزشی در تناقض است. وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت آموزش از اهداف آموزش و پروش است، گفت: آنچه ما در قالب این ارتقا دنبال میکنیم وجه مثبت قضیه است اما متاسفانه آسیبهایی نیز در این زمینه وجود دارد و ما نیز منکر آن نیستیم. اما تمام تلاش خود را به کار میگیریم تا از چنین بیعدالتیهایی جلوگیری شود.