محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه رادیویی قرآن در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه در دهه چهارم فعالیت، رادیو قرآن به یک رسانه تعاملی تبدیل خواهد شد، گفت: همزمان با آغاز سی و یکمین سال فعالیت این شبکه قرآنی ـ تخصصی از طریق پادکستهایی، گروههای خلاق در خارج از فضای رادیو را حمایت میکند، به این نحو که گروههای خلاق خارج از رادیو قرآن آثار قرآنی خود را تولید و برای ما ارسال میکنند که این تولیدات در جدول پخش برنامههای شبکه در آخر هفته قرار میگیرد.
وی با یادآوری اینکه رادیو قرآن پرمخاطبترین شبکه رادیویی است، اظهار کرد: بر اساس نظرسنجیهایی که در چند سال گذشته توسط مرکز تحقیقات و نظرسنجی سازمان صدا و سیما انجام شده، رادیو قرآن جزء پرمخاطبترین شبکههای رادیویی محسوب شده است، به گونهای که در این نظرسنجیها رتبه سوم را بین همه شبکههای رادیویی کسب کرده است.
رادیو قرآن، پرمخاطبترین شبکه در بین شبکههای تخصصی است
محمدزاده افزود: رادیو قرآن پرمخاطبترین شبکه در بین شبکههای تخصصی است، همچنین از جهت جلب رضایتمندی در همه نظرسنجیها برترین شبکه رادیویی شده است؛ این نظرسنجیها نشاندهنده آن است که رادیو قرآن در دهه سوم فعالیتهای خود به خوبی رویکرد مخاطب عام را تحقق بخشیده است.
وی ادامه داد: البته در نظرسنجیها باید دقت داشت که شخص پاسخگو به نظرسنجی باید مشخص شود که در درجه اول شنونده رادیو است و بعد از او باید سوال شود که رادیو قرآن را میشنود یا خیر؛ تا جایگاه رادیو قرآن در نظرسنجیهایی که انجام میشود، بین رادیوها مشخص شود؛ مانند اینکه از 100 نفر پرسیده شود که آیا خبرگزاری خاصی را می شناسید یا استفاده میکنید که ممکن است 10 نفر پاسخ مثبت دهند، که به نظر درست آن است که این سوال از 100 نفر پس از این سوال مطرح شود که آیا شما اصولا به خبرگزاریها در فضای اینترنت سری میزنید یا خیر.
مدیر رادیو قرآن ادامه داد: آنگاه پس از درصدی که پاسخ مثبت به خبرگزاری دادند، در سوال دوم میتوان جایگاه خبرگزاری خاص را در بین خبرگزاریهای دیگر از نظر میزان بازدیدکننده به دست آورد.
محمدزاده تأکید کرد: شبکه رادیویی قرآن یک شبکه تخصصی است، به این معنا که موضوع آن خاص است، یعنی موضوع آن ساحت مقدس قرآن کریم با همه ابعاد است؛ اما از نظر مخاطب عام محسوب میشود، بدین معنا که عموم مردم مخاطبان رادیو قرآن محسوب میشوند.
مخاطبان طرحهای تابستانی رادیو قرآن میلیونی است
وی با اشاره به برگزاری طرحهای فراگیر تابستانی عنوان کرد: طرحهای فراگیر تابستانی با هدف غنیسازی قرآنی اوقات فراغت جوانان، نوجوانان و همچنین خانوادهها اجرا میشود که بسیاری از مخاطبان به صورت خانوادگی در این طرحها شرکت کردهاند و مخاطبان این طرحها به فضل الهی چند میلیونی هستند.
مدیر رادیو قرآن اضافه کرد: بسیاری از شنوندگان رادیو قرآن که صدا و نظریه آنها از طریق پیامک و ارتباط تلفنی در سیستمهای ثبت و ضبط نظریات شبکه موجود است، اذعان کردهاند که با شنیدن لحظاتی از برنامههای رادیو قرآن به این فضا پیوستند که این نشان دهنده عام بودن مخاطبان آن است و عموم مردم در سنین مختلف علاقهمند به برنامههای این رادیو هستند؛ همچنین در آخرین جشنواره رادیو پرمخاطبترین برنامه رادیویی در بین همه شبکههای رادیویی برنامه صبحگاهی رادیو قرآن معرفی شده است.
افتخار رادیو قرآن، ارائه خدمات قرآنی به آحاد مردم است
وی افزود: افتخار رادیو قرآن، برنامهسازی و ارائه خدمات قرآنی به همه آحاد مردم است؛ بسیاری از برنامههای آموزشی شبکه برای تمام پایههای تحصیلی تولید و پخش شده که از جمله آنها برنامه آموزشی «خانه قرآن» ویژه آموزش تمام کتب درسی قرآن است و همچنین برنامه «قرآن و زندگی» که مخاطبان آن کاملاً عموم مردم و خانوادهها هستند.
محمدزاده در ادامه گفت: برنامههای صبحگاهی رادیو قرآن نیز نشان دهنده عام بودن مخاطبان است و این موضوع از ابراز نظر و توجه مخاطبان مشخص است؛ همچنین بانک اطلاعات مخاطبان رادیو قرآن که برگرفته از ارتباط مخاطبان با برنامههای مختلف به وجود آمده است، بر اساس تحلیل کارشناسان نشان دهنده عام بودن مخاطبان رادیو قرآن از نظر سن، جنسیت، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و صنوف مختلف جامعه است.
وی در ادامه عنوان کرد: رادیو قرآن از همه طیفهای کارشناسی و پژوهشی در برنامهریزی و تدوین برنامهها بهره میبرد؛ رادیو قرآن دارای سه شورای راهبردی در سه حوزه تلاوت قرآن کریم، آموزش قرآن کریم، فرهنگ و اندیشه قرآن کریم است که به تناوب سعی کرده است از همه نظریات و سلائق کارشناسان و اساتید مرتبط با این سه حوزه بهرهمند شود؛ بسیاری از اساتید قرآنی در این شوراها دعوت شدهاند یا بزودی از آنها دعوت برای ارائه نظریات تخصصیشان خواهد شد.
جذب مخاطب جدید از راهبردهای رادیو قرآن در دهه چهارم
مدیر رادیو قرآن با بیان اینکه رویکرد مخاطب عام، رادیو قرآن در دهه چهارم نیز تحقق خواهد یافت، ادامه داد: رویکرد مخاطب عام رادیو قرآن در دهه چهارم ارتقاء خواهد یافت و علاوه بر آن جذب مخاطب جدید جزء راهبردهای شبکه خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه در دهه چهارم، رادیو قرآن به یک رسانه تعاملی تبدیل خواهد شد، گفت: همزمان با آغاز سی و یکمین سال فعالیت این شبکه قرآنی تخصصی از طریق پادکستهایی که گروههای خلاق در خارج از فضای رادیو میتوانند تولید کنند، فضاهایی در جدول پخش برنامههای شبکه در آخر هفته برای آنان ایجاد خواهد شد.
محمدزاده عنوان کرد: بر اساس برنامهریزیهای مدونی که توسط این شبکه صورت خواهد گرفت، پادکستها و برنامههای تولیدی توسط مخاطبان عام پخش خواهد شد و همچنین سایر روشهایی که تعامل رسانه و تعاملی بودن رسانه رادیو را به وجود میآورد، در دهه چهارم به کار گرفته میشود.
وی ادامه داد: رویکر تعاملی شدن در دهه سوم فعالیت به وضوح رخ داد که نمونه آن برگزاری جشنواره «تلاوت من» بود و بسیاری از مخاطبان عام در آن شرکت کردند که در بانک اطلاعاتی رادیو موجود است.
رادیو قرآن پیشگام در تولید برنامه برای جوانان
مدیر رادیو قرآن اظهار کرد: با توجه به رویکردهای خاص این شبکه رادیوی و توجه خاص به قشر جوان جامعه در دهه سوم، برنامه عصرگاهی با عنوان «بشری» از این شبکه رادیویی به روی آنتن رفت که اکثر مخاطبان آن را جوانان تشکیل داده و استقبال بسیار خوبی از آن شده است.
وی افزود: همچنین طرحهای فراگیر تابستانی رادیو قرآن با هدف غنیسازی قرآنی این قشر برنامهریزی شده است؛ بسیاری از مردم در صنوف و علایق مختلف، مخاطب رادیو قرآن هستند که بانک اطلاعات مخاطبان رادیو قرآن نشاندهنده این است که بر اساس تعریف علمی و رسانهای، کاملاً مخاطبان عام محسوب میشوند.
از کی تا حالا رسانه را مختص به گروه خاص زیر 100 هزار نفر تعریف می کنید؟ بیت المال را کجا صرف می کنید؟