به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در نشست «حسینی باشیم و زینبی عمل کنیم» که در مدرسه شهید امجدی قم برگزار شد، با اشاره به مدیریت جهادی در جامعه مهدوی و دفاع مقدس، گفت: زیارت عاشورا تصویر روشنی از هر دو طرف جنگ ارائه میکند. از یکسو امام حسین(ع) را پسر سرور زنان جهان میخواند و از سوی دیگر «ابن زیاد» را به عنوان پسر مرجانه زناکار معرفی میکند.
وی افزود: راز تکرار لعنها در زیارت عاشورا چیست؟ با آنکه میتوانستیم با یک لعن همه نامبردگان را نفرین کنیم، از پنجبار لعن استفاده شد تا معلوم شود که آنان هر کدام به طور ویژه جنایتی را مرتکب شدهاند که باید جداگانه نفرین شوند. باید به مقام مهدی(عج) معرفت پیدا کنیم چون توسل به امام زمان(عج) تسلای خاطر است.
مدیر کانون نویسندگان نماز قم بیان کرد: تسلای واقعی عاشقان حسین(ع) هنگامی است که در رکاب مهدی فاطمه(ع) قرار گیرند و همراه آن حضرت عَلَم قیام را برافرازند. یاد مهدی(عج) سرچشمه ندبهها و اشکهایی است که در طول تاریخ، هزاران سپاه مقاوم و شجاع را برای جنگ با یزیدیان به صحنه آورده است. از جمله هشت سال دفاع مقدس در عاشوراهای مکرر که پیش خواهد آمد.
وی در پاسخ به این پرسش که «پیوستگی حسین و مهدی چگونه است؟»، گفت: هنگام خواندن زیارت عاشورا سخن از مهدی فاطمه است و وقتی دعای ندبه را زمزمه میکنی یاد حسین برلبها مینشیند و این نشاندهنده پیوند عمیق قیام حسین(ع) و انقلاب مهدی(عج) است. یاد امام حسین(ع) ترس را از دل تو بیرون میکند و یاد مهدی یأس را از قلب تو میزداید. حسین به تو شجاعت و مهدی به تو مقاومت میدهد، حسین میگوید نترس و مهدی میگوید ناامید مباش.
حجتالاسلام لطفیان ادامه داد: آنگاه که ترس و یأس از دلی رخت بربندند قیام برای خدا آسان خواهد شد. جز با توسل به اباعبدالله(ع) و حضرت مهدی(عج) نمیتوان برای دنیا و آخرت خویش آبرویی کسب کرد و روسفید شد. عشق، محبت و دوستی با حسین و مهدی مایه تقرب به خداست. نام مهدی عجب کیمیایی است که با نزدیک شدن به او به خدا و به بهترین بندگان خدا میتوان تقرب جست و حسین و مهدی مرکز توجه خدا، رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) هستند.
کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: تربت حسین مانند زمزم شفابخش است. مهدویت قبله باطنی دین است همانطور که محبت مهدی تو را به خدا، رسول خدا، علی، فاطمه، حسن و حسین(ع) نزدیک میکند. برائت از دشمنان مهدی نیز ما را در این سیر معنوی یاری میدهد.
وی افزود: محبت و برائت دو بال یک پروازند؛ برای آنکه مبادا این برائت و اعلام بیزاری نفرتی از سر خصومتهای شخصی یا عواطف زودگذر انسانی یا عوامل دیگری به جز جهانبینی حسینی و مهدوی باشد. تأکید میشود که این برائت «الیالله» به سوی خدا است یعنی برائتی است بر اساس ایمان به خدا و توجه به قبله اهل ایمان و نیز این برائت به سوی شما؛ یعنی برائتی است براساس محبت و ارادت خالص به خاندان عصمت و طهارت(ع).
حجتالاسلام لطفیان عنوان کرد: ولایت مهدوی، استمرار توحید است. مهدی خلیفه خدا و مظهر او و شعاعی از نور توحید است و هر که رو به اهل بیت(ع) کند رو به خدا نیز خواهد کرد. چه اینکه هر که موحد باشد باید به ولایت آلالله و بعد از آن مراجع عظام تقلید و ولی فقیه گردن نهد. دوستی با محبان اهل بیت(ع) شعبهای از محبت ایشان و راهی برای سعات انسانهاست. هرکس مؤمنی را بیازارد باید در ارادتش به اهل بیت(ع) تردید کرد.
وی افزود: در هیچ یک از دعاها و زیارتنامهها فقط مال و منال دنیا را طلب نمیکنیم اگر تا دیروز خدا را با عنوان رزاق میشناختیم و نظر ما تنها به روزی مادی بود، به برکت توسل به روح بلند حسین(ع) و وجود نازنین حضرت مهدی(عج) اکنون رزاقیت خداوند متعال را در افق گستردهتری میبینیم. از جمله رزقها، رزقی به نام برائت از دشمنان است. در واقع شناخت و معرفت به امام زمان(عج) اساس همه سعادتها و سربلندیهاست.
کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: معرفت به مهدی موعود چراغی است که راه را به ما نشان میدهد و ما را تا رسیدن به هدف راهنمایی میکند. از این روست که زیارتنامهها و دعاها بیشتر به تعمیق معرفت و شناخت میپردازد. بندهای که مهدی را بشناسد و به گوهر معرفت او دست یابد دیگر چه کم دارد تا از خدا طلب کند. فقط دعا کنیم در راه عشق به مهدی دچار سستی و انحراف نشویم.
وی عنوان کرد: عشق قلبی، زبانی و عمل به حضرت مهدی(عج) یعنی عبور موفقیتآمیز ما از پل صراط و رسیدن به بهشت برین. براساس آیه 155 تا 157 سوره بقره «بشارت ده به صابران آنها که هرگاه مصیبتی به ایشان میرسد میگویند ما از آن خدائیم و به سوی او باز میگردیم»، اینها همانها هستند که درودها و رحمت خدا شامل حالشان شده و آنها هدایتیافتگان هستند. سنگینی بار گناه، سیر الیالله و تقرب به اولیای حق را دشوار و حتی ناممکن میسازد؛ مگر آنکه باران مغفرت و آمرزش خدا آدمی را شستوشو دهد و سایه کوی حسین و مهدی را سبکبار گرداند.
حجتالاسلام لطفیان در پایان یادآور شد: مغفرت را نیز به درخواستهایمان در زیارت عاشورا اضافه میکنیم چون بیم آن داریم که خطاها و گناهان ما را از رسیدن به مقام مقرب امام حسین(ع) و امام مهدی(عج) باز دارد. امام حسین(ع) آخرین معصوم از اصحاب کساء و پنج تن آل عبا بود و آخرین بازمانده از حمسه طاهره که آماج گیر و نیزه عداوت عدهای جاهل، فاسد و سست ایمان شد. بیائیم در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی رهروان واقعی قرآن باشیم و مهدی زیستن را تمرین کنیم.