کد خبر: 1395419
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
علی‌‌رضا سبط‌ احمدی:

ثبات مدیران از مؤلفه‌های تحقق مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ است

گروه هنر: تهیه‌کننده سریال «خوب، بد، زشت» گفت: برای این‌ که مدیران بتوانند در حوزه مدیریت فرهنگی با انگیزه جهادی فعالیت‌ کنند، ثبات به عنوان مهم‌ترین شاخصه آن باید وجود داشته باشد.

علی‌رضا سبط احمدی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) درباره جایگاه فرهنگ در شعار سال و چرایی پرداختن به آنها اظهار کرد:  من به عنوان فردی فرهنگی که سال‌هاست در این عرصه مشغول به کار است به خودم می‌بالم که شخص اول مملکتم (مقام معظم رهبری) تا این حد دغدغه مسائل فرهنگی را دارند. این گفته را می‌توان به روشنی در سخنان نوروزی ایشان مشاهده کرد. در کنار فرهنگ، رهبر معظم انقلاب به مقوله اقتصاد نیز تاکید ویژه داشتند. این بخش نیز همچون فرهنگ روی تمامی حوزه ها تاثیر‌گذار است؛ اهمیت این دو بخش سبب شده تا کشورهایی که در پی فشار آوردن به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند روی این دو حوزه بیشتر مانور دهند.

وی افزود: با نظر به بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه می‌بینیم که با بردگی فرهنگی که غربیان در کشورهای منطقه به وجود آورده‌اند، سبب شده تا از داشته‌های آنان استفاده کنند بدون این که چیزی به آنها دهند. این اتفاق به هیچ وجه برای ما نباید رخ دهد چون ما همانند دیگر کشورها نیستیم که تمدن و فرهنگ غنی نداشته باشیم. کشور ما سابقه فرهنگی چند هزار ساله دارد. امتیازی که اگر همان کشورهای غربی دارا بودند به واسطه آن الگوهای متعددی را خلق می‌کردند، اما چون از چنین توانی بی‌بهره هستند رو به سمت قهرمانان خیالی می‌آورند. نکته دیگر این که قهرمانان ما تنها به اساطیر خلاصه نمی‌‌شود، بلکه در زمان معاصر نیز ما از این دست الگوها به وفور در کشورمان داریم. برای نمونه می‌توان به سرداران هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد.

کم‌کاری مدیران فرهنگی

سبط احمدی در ادامه مطلب فوق افزود: برای مدیران فرهنگی تاسف می‌خورم که در حیطه کاری خود بسیار ضعیف عمل کرده‌اند. برای همین هم می‌بینیم پس از گذشت سه دهه از انقلاب الگوهایی که نوجوان و کودکان ما به آن علاقه‌مند هستند بتمن یا مرد عنکبوتی است. در این شرایط است که مقام معظم رهبری برای جامعه احساس خطر کرده و بخش مهمی از سخنان نوروزی خود را روی مسائل فرهنگی معطوف کرده‌اند، همچنین ایشان با دعوت از سینماگران و گفت‌وگو با آنها به این قشر یادآوری می‌کنند که تا چه اندازه کارشان دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: مطلب دیگری که در خصوص مدیران فرهنگی و عملکردشان می‌توان سخن گفت این است که مدیران فرهنگی ما معمولا خود فرهنگی نیستند، بلکه افرادی سیاسی هستند که بر میز فرهنگ تکیه زده‌اند، بنابراین تصمیماتی که هم می‌گیرند وام دار گرایشات سیاسی است.

تهیه‌کننده فیلم «سنگ اول» اضافه کرد: در بحث مدیریت فرهنگی و چگونگی ارتباط  آن با مدیریت جهادی یک شاخصه بسیار مهم وجود دارد. آن نیز ثبات است، زیرا تا در این حوزه ثبات وجود نداشته باشد، مدیری نمی‌تواند با انگیزه جهادی عملکرد موفقی داشته باشد، والا غیر از این باشد همان رویه گذشته در پیش گرفته خواهد شد. برای نمونه در سینما تنها ساخت چند فیلم کم تماشاگر و برگزاری چند همایش یا جشنواره بیلانی می‌شود برای عملکرد مسئولان فرهنگی در پرداختن به شعار سال.

مقابله با تهاجم فرهنگی نوعی توجه به شعار سال است

وی با بیان این که تهاجم فرهنگی غرب اشکال مختلف دارد، بیان کرد: بسیاری متصورند که تهاجم فرهنگی تنها آن است که غربیان بخواهند با ابزار مختلف فرهنگ خود را به دیگر کشورها منتقل کنند، این نوع نگاه به شدت اشتباه و سطحی است، چون غرب سعی می‌کند با فراهم آوردن امکانات مختلف استعدادها و نوابع کشور ما را جذب خودشان کنند تا بتوانند در طول زمان از آن بهره کافی را ببرند. روشی که یک مزیتی دیگر هم برای آنها در پی دارد و آن نیز صرفه جویی اقتصادی است، زیرا پرورش یک استعداد خوب از کودکی تا بزرگسالی هزینه‌های بسیاری بر دوش آنها می گذارد، در صورتی که جذب نوابغ دیگر بسیار برای آنها ارزان است.
وی در پاسخ به این سوال که دیگر بخش‌ها و نهاد که خواهان کار فرهنگی هستند قادرند در این زمینه (کار فرهنگی کردن) ایفاگر نقش باشند؟ گفت: تنها فرهنگ نیست که از کارهای فرهنگی بهره می برد، چون بخش‌ها و سازمان‌های دیگر هم قادرند با توجه به موضوعات فرهنگی هم به ارتقا فرهنگ عمومی کمک کرده، هم این که منافع خود را به نحوی تامین کنند. برای نمونه وزارت راه و ترابری برای این که که آمار تلفات جاده‌ای خود را پایین بیاورد یا این که راه و رسم استفاده بهینه از امکانات جاده‌ای را به مردم بیاموزد از ابزارهای هنری استفاده می‌کند، چون می‌داند عوامل بازدارنده به تنهایی قادر نیستند آنها را در رسیدن به خواسته‌شان کمک کنند، بلکه در ابتدا باید فرهنگ رانندگی صحیح و استفاده از خدمات جاده‌ای را آموزش داد تا در طول زمان رسیدن به هدف ممکن باشد.
وی در پایان بیان کرد: در حوزه دین نیز چنین اتفاقی می‌تواند بیفتد، اما با کمال تاسف ما در این زمینه نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم چون به قدر و موقعیت این ابزار واقف نیستیم. گواه این ادعا رابطه‌ای است که مراکز دینی با سینما دارند.

captcha