کاوه سجادی حسینی، کارگردان سینما در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) با بیان مطلل فوق افزود: تولید این دست فیلمها کارهایی در جهت تامین سیاستگذاریهای خاص است، چون این آثار به اندازهای پرهزینه هستند که فیلمساز یا کمپانی به تنهایی قادر به تامین هزینههای آن نیست. با این توضیح وقتی میبینیم که سالانه چند فیلم بر مبنای زندگی پیامبران در هالیوود ساخته میشود باید پیرامون آن اندیشه کرد تا بتوان به اهداف مورد نظر آنان پی برد.
وی افزود: دارن آرنوفسکی کارگردان فیلم سینمایی«نوح» فیلمساز متفاوتی است که کارهایی چون «قوی سیاه»، «کشتی گیر»، «چشمه»، «پی» را ساخته است. این فیلمساز که تا به امروز تجربه کارهایی چون «نوح» را نداشته، فیلمی را ساخته که توانسته نظر موافقان و مخالفان بسیاری را سمت خود جذب کند. رویکردی که نشان میدهد این فیلم در گیشه موفق بوده است. دلیل این رویکرد را نیز در دو بخش میتوان ارزیابی کرد. ابتدا این که هالیوود با اعتماد به فیلمسازی چون آرنوفسکی به تجربههای جدیدی در این زمینه دست یافته که تا به امروز کمتر به آن توجه شده است. مطلب دیگر این که در این کار قصه آن گونه که تا به حال شنیده شده، تصویر نمیشود، البته کلیت همان است، اما تفاوتهایی در آن وجود دارد که سبب جذابیت کار میشود. در این میان نباید از نقش جلوههای ویژه و تصویری هم غافل شد.
این کارگردان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: درباره وسوسههای هالیوود همین اندازه بگویم که این سینما سبب میشود فیلمسازان لائیکی چون آرنوفسکی نیز جذب ساخت فیلمهای تاریخی ـ دینی شوند. در این زمینه استثناهایی چون «جیم جارموش» نیز هستند که برخلاف جریان حرکت کرده و جذب سیاستهای حاکم بر هالیوود نمیشوند و راه خود را به طور مستقل ادامه میدهند.
مخالفتهای فراوان نسبت به فیلمهای دینی هالیوود
وی در پاسخ به این سوال که چرا در قبال فیلمهایی چون «نوح» و «پسر خدا» عکسالعملهای مخالف زیاد است؟ توضیح داد: معمولا اختلاف سلیقهها در این عرصه سبب میشود تا واکنشها نسبت به فیلمهای مورد بحث زیاد باشد. برای مثال افراد مذهبی درباره تحریفهایی که در این قبیل کارها صورت میگیرد اعتراض میکنند و مخاطبان غیرمذهبی هم برای برخی اغراقهای موجود در این قبیل کارها اعتراض دارند، حتی افراد حرفهای سینما هم ممکن است از این کارها اشکالات فنی بگیرند، پس عجیب نیست که واکنشها نسبت به این تولیدات زیاد باشد.
اشکال تحریف در فیلمهای تاریخی - دینی هالیوود
وی تحریف در فیلمهای تاریخی ـ دینی هالیوود را به دو شکل توصیف کرد: در شکل اول، تحریف زمانی صورت میگیرد که کارگردان بخواهد برای جذابیت بیشتر کار برخی وقایعی که اتفاق نیفتاده را در داستان جای دهد، رویکردی که در همه جای جهان مرسوم است و در کشور ما نیز چنین اتفاقی رخ میدهد، اما تحریف خطرناک آن است که وقایع اتفاق افتاده به شکل غلط تصویر شود یا این که اتفاقاتی به فیلم افزوده شود که هدف از آن ضربه زدن به دین باشد.
سجادی حسینی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر این که عظمت تصویر تا چه حد در خدمت سینمای دینی هالیوود است؟ گفت: این که تصاویر عظیم در فیلمهای هالیوودی سحرانگیزه است، چیز جدیدی نیست، چون این هنر صنعت برای کشورش علاوه بر وجه تبلیغاتی، ثمرات اقتصادی نیز دارد. برای همین هم میبینیم هر ساله بر عظمت چنین کارهای افزوده میشود. این رویکرد نیز از ابتدا بر هالیوود حاکم بوده است، چون بیش از 50 سال پیش، فیلمی چون «ده فرمان» ساخته شد و امروز نیز کارهای عظیمی چون «نوح» ساخته میشود. نکته جالب این است که بالیوود نیز با در پیش گرفتن راه هالیوود توانسته به منافع بسیار مادی و معنوی دست پیدا کند.