کد خبر: 1398953
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶

موسسات در هفته‌ای که گذشت؛ از انعکاس ندای قرآن تا دقایقی با 27 سال خاطره یک معلم

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: پیگیری گزارش مؤسسه نورالانوار اصفهان و هم‌کلام شدن با احمد ابوالقاسمی، قاری و معلم قرآن از مهم‌ترین رویدادهای هفته گذشته مؤسسات به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با توجه به اینکه خانواده دارای جایگاه مهمی در جامعه است، اهمیت نقش زنان و مادران و نحوه فرزندپروری این گروه نیز نتیجتاً یکی از مهم‌ترین عوامل ارتقای سطح تربیتی خانواده و نهایتا جامعه است که مادر به عنوان رکن اصلی تربیت فرزند در هر خانواده‌ای کلیدی‌ترین نقش را برعهده دارد.

در جامعه امروز نیز با توجه به وجود بیش از 4 هزار مؤسسه و مرکز قرآنی در کشور می‌بینیم که حضور بانوان در برنامه‌ها و طرح‌های آموزشی این مراکز بیش از آقایان است که این مؤسسات و مراکز قرآنی با ارائه مشاوره‌های قرآنی و دینی در مراکز خود به این گروه می‌توانند زمینه توسعه و ترویج سبک زندگی اسلامی را در جامعه فراهم کنند.

مؤسسات در هفته‌ای که گذشت، گزارشی از حضور60  درصدی بانوان در عرصه‌های قرآن‌آموزی تهیه کرد؛ به گفته حسین بهبودی، مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم در جامعه امروز، حضور بانوان در تمامی عرصه‌های قرآنی بیش‌از آقایان بوده و این حضور دارای درصد 60 به 40 است.

در بخش دیگر، رقیه هراتی، مدیر مؤسسه مصبا‌ح‌النجاة خرم‌آباد، مدیر قرآنی برگزیده سال 91، بانوی برگزیده قرآنی کشور با تأکید بر اینکه زیرساخت هر تربیتی از خانواده شروع می‌شود، گفت: مادر نیز نقش مهمی در تربیت فرزند دارد، اگر مادر فرهنگ غربی داشته باشد، بچه نیز به آن فرهنگ سوق پیدا می‌کند.

جلسات تفسیر در هفته‌ای که گذشت

جلسات تفسیر قرآن کشور به‌همت بیش‌از 21 مؤسسه قرآنی در کشور برگزار می‌شود؛ این دور از جلسات از ابتدای سال 1393 آغاز شده است که در هفته‌ جاری به‌صورت تخصصی و عمومی در مراکزی همچون بیان هدایت نور، قرآن‌پژوهان اسراء، بیت‌الزهرا(س)، بشارت حضرت زهرا(س) و نورالقرآن اجرایی شد.

باید یادآور شد که گزارش مربوط به این جلسات هر هفته از سوی بخش مؤسسات قرآنی ایکنا تهیه و اعلام می‌شود.

طرح «رحله»؛ رویداد قرآنی مؤسسه بیت‌الاحزان در سال جاری

نگاهی که مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به طرح‌های قرآنی دارد، جدید و کاربردی است، به گونه‌ای که در سال جاری با اجرای طرح «رحله» توانسته اغلب عموم مردم را بالاخص جوانان را به سمت و سوی حفظ قرآن کریم سوق دهد.

مدیریت مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر یک ساله کل قرآن کریم امام رضا(ع) بیت‌الاحزان شهرستان مراغه به‌عهده حجت‌الاسلام یوسف انوری است؛ وی در هفته‌ای که گذشت، از برگزاری چهارمین دوره طرح رحله خبر داد.

طرح رحله با محوریت حفظ تخصصی 5 جزء قرآن کریم با همکاری شعبه مؤسسه بیت‌الاحزان در مراغه، دفتر امام جمعه و حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع) مراغه طی تابستان سال جاری برگزار می‌شود.
ناگفته نماند این طرح شرط سنی ندارد و در دو ماه تابستان اجراء می‌شود و علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام در این دوره می‌توانند از یکم تا 31 اردیبهشت‌ماه اقدام کنند.

تنها نکته قابل توجه این مدرسه این است که متعلمان علاوه بر آشنایی با معارف قرآن کریم نیز تجوید و تفسیر قرآن را فرامی‌گیرند و همچنین خوابگاه و امکانات آموزشی را در اختیار خواهند داشت.

گردهمایی مدیران عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان‌ها در قم

به گفته‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور، همایش مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها با حضور نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و 40 مدیر با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی به‌مدت 2 روز با محوریت بررسی وضعیت فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها، بررسی مشکلات و آسیب‌ها و ارائه راهکار مناسب و حل مشکلات برگزار می‌شود.

در نظر گرفته شده است تا شش کارگروه قرآنی برای این همایش تشکیل شود تا امور فرهنگ و مدیریت جهادی، ارتقای تعامل بین اتحادیه‌ها با سایر دستگاه‌های اجرایی، تعامل جذب منابع و خوداتکایی، اثربخشی فعالیت‌های مؤسسات، اطلاع‌رسانی و فضای مجازی و تبلیغ و ترویج مورد بررسی قرار گیرد.

ناگفته نماند این همایش قرآنی پنجم تا هفتم اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام ابوترابی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در پایتخت

در هفته‌ای که گذشت، نخستین شعبه مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در شهرری راه‌اندازی شد؛ مراسم افتتاحیه این شعبه همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) با حضور آیت‌الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری برگزار شد که مقرر شده است در طول سال با نظارت شعبه مرکزی این مؤسسه به اعمال برنامه‌های قرآنی بپردازد.

باید گفت که این مرکز قرآنی از سال 1375 در روستای ماهفرخان یکی از روستاهای شهرستان استهبان تأسیس شده و تاکنون با افتتاح بیش‌از 100 شعبه در شهرستان‌های استان فارس، قم، بوشهر، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و همچنین سیستان و بلوچستان به فعالیت‌های قرآنی ـ فرهنگی پرداخته است.

همکاری هزار و 850 مرکز قرآنی در برگزاری مسابقه «احسن‌الحدیث»

مرحله اول مسابقه «احسن‌الحدیث 12» در هفته گذشته، دوم و سوم اردیبهشت‌ماه با محوریت تفسیر سوره احزاب به‌صورت غیرحضوری به‌صورت همزمان در کشور برگزار ‌شد؛ به گفته علی فضیلتی، دبیراجرایی ستاد مسابقات احسن‌الحدیث، این دور از مسابقه با همکاری هزار و 850 مرکز قرآنی برگزار شده است.

ناگفته نماند که این مرحله از مسابقه دارای 60 سؤال چهار جوابی بود و سؤالات یک روز پیش از مسابقه از طریق ایمیل یا به وسیله فکس برای مسئولان قرآنی ارسال شده است.

مقرر شده است تا نتایج پایانی این دور از مسابقه از طریق فضای مجازی، پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث اعلام شود.

برگزاری نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات قرآنی آذربایجان شرقی

این مجمع امروز، چهارم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود که در نظر گرفته شده تا چهار کارگروه قرآنی تشکیل شود.

بنابر اظهارات محسن احمدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان آذربایجان شرقی، این کارگروه‌ها در قالب آموزش و پژوهش با دو بخش آموزشی و پژوهشی، کارگروه مشارکت مردمی با دو بخش جذب کمک‌های مردمی و دولتی، کارگروه تبلیغ و ترویج با دو بخش محافل و تبلیغ و کارگروه امور مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی با دو بخش ارزیابی و نظارتی تشکیل خواهد شد.

تا به حال هجده مجمع برای اتحادیه مؤسسات قرآنی آذربایجان شرقی برگزار شده است و مقرر شده تا نوزدهمین دور از این جلسات با حضور مسئولان و مدیران قرآنی این استان اجرایی شود.

رقابت بیش‌از 7 هزار دانش‌آموز در بیست و دومین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن

در هفته‌ای که گذشت، بیست و دومین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن دوم اردیبهشت‌ماه برگزار شد؛ ناگفته نماند که در این مسابقات بیش‌از 7 هزار نفر به رقابت با دیگر شرکت‌کنندگان پرداختند.

این مسابقات از مهرماه سال 92 در تمامی استان‌های کشور و مناطق برگزار شده که در این فعالیت ارزشمند قرآنی، بیش‌از 218 هزار دانش‌آموز در طول20  هفته در این مسابقات شرکت کردند.

همچنین بیش‌از 5 هزار نفر از فرهنگیان دلسوز و متعهد، این مدرسه میلیونی قرآنی را همراهی کردند؛ در نظر گرفته شده تا اسامی برگزیدگان این مرحله توسط مروجان مسابقات درس‌هایی از قرآن در آموزش و پرورش مناطق تهران به این مؤسسه ارسال تا با انجام قرعه‌کشی، جوایز ویژه این دوره از مسابقات به برگزیدگان اهداء شود.

نورالانوار؛ انعکاس ندای قرآن

از دیگر رویدادهای هفته گذشته در مؤسسات می‌توان به تهیه گزارشی از مؤسسه نورالانوار اصفهان اشاره کرد؛ این مرکز با همراهی حوزه‌های هنری، قرآنی و دینی و با خلق آثار نوین قرآنی، مسیری تازه پیش روی بینش مخاطبان قرار داده و سعی دارد با انعکاس ندای قرآن، مفهوم حق و حقیقت را به همه مخاطبان انتقال دهد.

مدیریت این مرکز به عهده اکرم جمشیدیان است؛ این پژوهشگر قرآنی 5 کتاب و بیش‌از 50 مقاله قرآنی به چاپ رسانده است.

کتاب گلواژه‌های وحی، ترنم وحی، نسیم گلشن، غزلیات عرفانی و کوثر از جمله آثار این مؤسسه قرآنی است؛ باید گفت که تاکنون بیش‌از 700 مربی قرآن در سطح استان اصفهان در این مؤسسه قرآنی تربیت شده‌اند.

پاسداشت مقام معلم و توجه ویژه به معلمان قرآن با نام‌گذاری روز معلم قرآن

مهم‌ترین رویدادی که در هفته گذشته اتفاق افتاد، بررسی سوژه‌های متعدد در زمینه مقام معلم و نام‌گذاری روز معلم قرآن بود؛ به‌طورقطع معلمان قرآن به‌عنوان کسانی که رسالت انبیاء را دنبال می‌کنند و تعالیم احکام صریح الهی را به نسل جامعه انتقال می‌د‌هند، جایگاه وسیع‌تری از آن چیزی که جامعه شاهد آن است را می‌طلبد.

به گفته حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور، معلمی شغل انبیاء است و به لحاظ اجتماعی بزرگترین جایگاه و مرتبه را داراست و چون تمام صلاح و فساد جامعه به‌دست معلمان اتفاق می‌افتد، نقش این گروه در تمامی دوره‌ها، نقش مهمی است که باید به آن توجه شود.

حسین بهبودی، مدیر امور مؤسسات قرآنی و استان‌های سازمان دارالقرآن‌ که فعالیت‌های قرآنی خود را از سال 1369 با برگزاری جلسات آموزش قرآن در تبریز آغاز کرده است در رابطه با جایگاه و مقام معلم، مخصوصاً معلم قرآن، می‌گوید: آنچه از آیات قرآن و دین اسلام بر می‌آید، این است که ماهیت اسلام بر تفکر، تأمل، علم و دانش و تعقل استوار است و در دین اسلام، بیش از هر دین و مذهبی، به این موضوعات پرداخته می‌شود.

وی درباره تأثیر نامگذاری روزی با عنوان روز معلم قرآن در ساماندهی فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: شاخص کردن این ویژگی‌ها قطعاً مؤثر خواهد بود، اما یک ظرافتی در این نامگذاری‌ها وجود دارد که باید مورد توجه واقع شود و باید این موضوعات به شکلی عملیاتی شود که نتیجه عکس نداشته باشد.

بنابر اظهارات بهبودی، در جامعه اسلامی، همه علقه اسلامی و دینی دارند و اگر بخواهیم این را منحصر به برخی حوزه‌ها و روزهای خاص کنیم، ممکن است موجب خارج کردن تعداد کثیری از این گروه شود.

همچنین در هفته‌ای که گذشت، دقایقی با 27 سال خاطره یک معلم قرآن گذرانده شد؛ ابوالقاسمی در سال 1347 در محله جنوب غربی تهران در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشوده است و از همان کودکی با حضور در جلسات قرآنی، با قرآن و معنای عبارت‌های شیرین قرآن مأنوس شد.

به گفته این قاری قرآن، نوای دلنشین قاریان قرآن توانست سرنوشت من را تغییر دهد که در نهایت در سال 1371 با حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی رتبه نخست را کسب کردم.

وی در رابطه با اجرای کسی که به آموزش قرآن می‌پردازد، می‌گوید: احادیث بسیاری برای تلاوت‌کننده و گوش فرا‌دهنده وجود دارد که در این باب می‌توان به فرمایش حضرت محمد(ص) اشاره کرد؛ «مُعَلِّمُ القُرآنِ یَستَغفِرُ لَهُ کُلِّ شَیءٍ حَتَّی المَوتِ فِی البَحر؛ برای معلم قرآن همه ذرات جهان طلب استغفار و دعا می‌کند حتی ماهی دریا».

به‌ طورقطع در هر مکتبی برای رسیدن به اهداف تعلیم و ترتیب از روش‌های خاص آن مکتب استفاده می‌شود؛ چه بسا که در دین مبین اسلام برای آموزش قرآن باید ابتدا از یک معلم شایسته قرآن جهت ارائه مباحث قرآنی استفاده کرد تا افراد علاوه بر آشنایی با علوم قرآن، از نظر اخلاقی ارتقاء یابند و در نهایت کلید سعادت و خوشبختی این دنیا و آخرت را دریافت کنند.

captcha