حجتالاسلام والمسلمین علیاصغر قرائتی، مدیر دوره مهارتهای ستاد تفسیر قرآن قم در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه آموزش نهجالبلاغه نیازمند برنامهریزی است، گفت: به طور یقین نمیتوان آموزش نهجالبلاغه را بدون برنامهریزی و سازماندهی در سطح کشور تعلیم داد.
وی در رابطه با چرایی محدودیت فرصت آموزش نهجالبلاغه در کشور اظهار کرد: به دلیل اینکه نهجالبلاغه مجموعهای از احادیث است، باید پیش از اجرایی شدن لازم است تا معنی و مفهوم مباحث آن را به همگان آموزش داد.
این پژوهشگر قرآنی به ضرورت آموزش نهجالبلاغه در مؤسسات قرآنی، نهادهای مردمی و حتی حوزههای علمیه اشاره و تصریح کرد: عبارات نهجالبلاغه بسیار سنگین است و باید در ابتداء یک دورهای به صورت مقدماتی جهت ارائه مباحث این رشته برگزار شود که این مهم در مؤسسات قرآنی و نهادهای مردمی قابل اجرا است.
حوزههای علمیه مکانی مناسب برای آموزش علوم تخصصی نهجالبلاغه
وی در ادامه افزود: حوزههای علمیه به دلیل اینکه مراکز آموزشی و پژوهشی هستند، به صورت جامع میتوانند فلسفه و علوم تخصصی نهجالبلاغه را آموزش و در جامعه اشاعه دهند.
حجتالاسلام قرائتی به تعدد مؤسسات قرآنی و رویکردی که در نوع آموزش، پژوهش، تبلیغ و ترویج دارند، اشاره و تصریح کرد: اگر مؤسسات قرآنی به مباحث اعتقادی توجه لازمه را داشته باشند، به طور یقین میتوانند نهجالبلاغه را آموزش دهند.
وی در رابطه با دورههای تربیت مربی نهجالبلاغه عنوان کرد: با توجه به کمرنگ بودن آموزش نهجالبلاغه، لازم است تا مراکز قرآنی کشور دورههای تربیت مربی نهجالبلاغه را برگزار کنند تا اساتید متخصص تربیت کنیم.
مدیر دوره مهارتهای ستاد تفسیر قرآن قم اظهار کرد: پس از برگزاری دورههای تربیت مربی نهجالبلاغه باید زمینهای را برای تشکیل بانک اطلاعاتی این مربیان ترتیب داد تا مؤسسات علاقهمند به برگزاری دوره نهجالبلاغه از اساتید متخصص این رشته بهره گیرند.
وی در پایان تصریح کرد: از آنجایی که مؤسسات قرآنی به عنوان بازوان قرآنی آموزههای ناب قرآن را اشاعه میدهند، میتوانند ظرفیتی عمیقی برای نیل به اهداف اجتماعی جهت دینیسازی فضای اجتماعی باشند.