حجتالاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، معاون تحقیق و پژوهش جامعةالقرآن الکریم در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، گفت: در نهجالبلاغه تعابیر بلندی از عظمت قرآن و تفسیر آیات به چشم میخورد و به معنای واقعی کلمه کتاب شریف نهجالبلاغه، اخالقرآن است.
وی فرمایش امام علی(ع) در رابطه با پندآموزی قرآن را یادآور شد و افزود: حضرت امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند که «و اعلموا أن هذا القرآن هوالناصح الذی لا یَغُشُّ و الهادیالذی لایضلُّ و المحدثالذی لایکذب و ما جالس القرآن احدٌ الاقام عند بزیادة او نقصان زیادة فی هدی او نقصان من عمی»؛ «بدانید که همانا قرآن پندآموزی است که در کار او فریب وجود ندارد و هدایتگری است که گمراه نمیکند، سخنگویی است که دروغ نمیگوید، هیچ کسی نزد قرآن نمینشیند، مگر اینکه وقت بلند شدن و جدا شدن در او زیادت و یا نقصانی ایجاد شود، زیادی در هدایت و نقصان در جهل و بی خبری او».(نهجالبلاغه، خطبه 176)
حجتالاسلام حکیمی در رابطه با چرایی محدود بودن آموزش نهجالبلاغه در سطح کشور عنوان کرد: نهجالبلاغه محتوایی است که در آن از قرآن کمک گرفته شده و در واقع عبارات نهجالبلاغه برگرفته از سرچشمه زلال وحی است.
قرارگیری برنامهریزی آموزشی جهت آموزش نهجالبلاغه
وی اضافه کرد: لازم است تا در عرصه بسط و توسعه نهجالبلاغه، فعالیت شایستهای در حوزه تحقیق و پژوهش انجام شود؛ به طورکلی مؤسسات قرآنی در برنامههای آموزشی و اجرایی خود به ویژه نهجالبلاغه برنامهریزی صحیحی داشته باشند.
حجتالاسلام حکیمی با تأکید بر اینکه مؤسسات قرآنی در مباحث آموزشی دروس دینی ورود پیدا کنند، گفت: هماکنون بسیاری از مؤسسات قرآنی در حوزه آموزش قرآن به صورت عمومی و تخصصی فعالیت دارند که اگر این مهم همراه با آموزش دروس دینی اتفاق بیافتد و فرهنگ نهجالبلاغه نیز ترویج یابد، بسیار ثمربخش خواهد بود.
پرورش اساتید متخصص نهجالبلاغه در مؤسسات قرآنی
معاون تحقیق و پژوهش جامعةالقرآن در رابطه با اتخاذ راهکارهای مدون برای گسترش فرهنگ نهجالبلاغه عنوان کرد: برخی از مؤسسات قرآنی کشور به صورت محدود در حوزه حفظ نهجالبلاغه و آموزش مفاهیم آن فعالیت دارند که سایر مؤسسات و مراکز امید است با یک برنامهریزی کاملتر، دقیقتر و در نظر گرفتن محتوا و پرورش اساتید متخصص در این زمینه ورود پیدا کنند.
وی به نقش مدیران اتحادیههای مؤسسات قرآنی و مسئولان قرآنی کشور اشاره کرد و گفت: برخی از مؤسسات قرآنی اقدامات ارزشمندی را در عرصه آموزش نهجالبلاغه انجام دادهاند، امّا اگر مسئولان قرآنی کشور بالاخص اتحادیههای مؤسسات و تشکلهای قرآن و عترت از حیث آموزش و آماده کردن محتوا ورود پیدا کنند، شاهد گسترش فرهنگ نهجالبلاغه خواهیم بود.
محتوا، منابع جذاب و متون درسی نهجالبلاغه ارائه شود
حجتالاسلام حکیمی در رابطه با معضلات پیش روی مؤسسات قرآنی جهت نحوه آموزش نهجالبلاغه مطرح کرد: یکی از معضلاتی که در زمینه آموزش نهجالبلاغه توسط مؤسسات قرآنی وجود دارد، این است که محتوا، منابع جذاب و همچنین متون درسی برای آموزش فنون و عبارات این مهم وجود ندارد؛ لذا باید سعی شود تا متون درسی مربوط به نهجالبلاغه را برای تمامی مقاطع سنی آماده کرد.
استفاده از امکانات نرمافزاری و سختافزاری برای آموزش نهجالبلاغه
وی در ادامه یادآور شد: اگر مؤسسات قرآنی ـ مردمی از امکانات آموزشی سختافزاری و نرمافزاری به روز بهرهمند باشد، به طور یقین بهتر میتوانند محتوا و پیام نهجالبلاغه را آموزش دهند.
معاون تحقیق و پژوهش جامعةالقرآن به برگزاری دورههای تربیت مربی نهجالبلاغه اشاره کرد و گفت: برای اینکه نهجالبلاغه فراگیر شود، باید ابتدا دورههای تربیت مربی نهجالبلاغه توسط مسئولان قرآنی کشور برنامهریزی شود تا این مهم به عنوان یک متن و اصل در نظام آموزشی مؤسسات قرآنی قرار گیرد.
حجتالاسلام حکیمی در پایان رابطه با اختصاص تسهیلات ویژه برای حافظان نهجالبلاغه، بیان کرد: اگر قرار باشد تا تعداد حافظان نهجالبلاغه را افزایش بدهیم، لازم است تا تسهیلات ویژه برای این افراد در نظر بگیریم و با امکانات و تجهیزات آموزشی و همچنین از لحاظ شغلی آنان را حمایت کنیم.