کد خبر: 1402700
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
عبداللهی مطرح کرد:

دعوت دانش‌آموزان به سوی علوم و معارف قرآن همراه با تربیت قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرکل جامعةالقرآن استان اصفهان اظهار کرد: رسالت اصلی یک معلم قرآن دعوت دانش‌آموزان به سوی علم و دانش قرآنی همراه با تربیت قرآنی است.

محمدرضا عبداللهی، مدیرکل جامعةالقرآن‌الکریم استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه معلمی شغل انبیاء است، گفت: در گذشته شاید روز معلمی وجود نداشت، امّا می‌‌توان گفت بیش‌از 50 درصد از معلمان و شاگردان احترام متقابل را رعایت می‌کردند.

این معلم قرآن در رابطه با معلم شایسته از دیدگاه قرآن اظهار کرد: به‌ طورکلی شاگرد حیایی که در خود نسبت به معلم ایجاد کرده بود، باعث پویایی، تلاش و درس خواندن خوب و موفقیت بیشتر خود شده بود.

وی اضافه کرد: وقتی می‌گویند معلمی شغل انبیاء است، هم وظیفه شاگرد و هم وظیفه معلم لحاظ می‌‌شود که نیازهای اقتصادی لازمه هر شخص و زندگی خواهد بود؛ در واقع هر فرد در هر جایگاهی که باشد، مسئولیت انجام یک فرآیندی را دارد.

بهره‌گیری معلم قرآن از تعالیم قرآن و سنت پیامبر(ص)

عبداللهی با اشاره به اینکه روش آموزش معلم قرآن بر اساس تعالیم قرآن و سنت پیامبر(ص) است، عنوان کرد: یک معلم قرآن در محل تدریس خود باید توجه داشته باشد که تمام ذکر و فکر او باید آموزش و آموختن به شاگردان باشد و در حین انجام این فعالیت از تعالیم قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) بهره گیرد.

این معلم قرآن در رابطه با نقش معلمان قرآن اظهار کرد: منظور از معلم قرآن، تنها معلمان وزارت آموزش و پرورش نخواهد بود، بلکه هر فردی در هر جا و مکانی که علمی از علوم قرآن را به دیگران بیافزاید، نقش معلمی را ایفا کرده است.

مدیرکل جامعةالقرآن استان اصفهان با بیان اینکه آحاد مردم جامعه نسبت به شخص معلم قرآن احترام قائل می‌شوند، تأکید کرد: در جامعه کنونی افرادی به‌ عنوان قاریان، حافظان و فعالان قرآنی مطرح هستند و برخی دیگر به دلیل نبود وقت در این عرصه حضور نمی‌یابند، اما مهم‌ترین ویژگی‌ آنان این است که به اهل قرآن بالاخص معلم قرآن احترام می‌گذارند.

شناسایی معلمان قرآن همراه با نگرش اصولی

وی یادآور شد: اگر زمینه‌ای لحاظ شود تا یک روز در ایام هفته معلم، به‌ عنوان روز معلم قرآن مطرح شود، شاهد تغییر وضعیت کنونی معلمان قرآن جهت تشویق آنان در این عرصه خواهیم شد؛ به‌ طورکلی با نگرش اصولی می‌توان معلمان قرآن را در سطح کشور به همگان شناساند.

عبداللهی تصریح کرد: اگر معلم قرآن، علوم و معارف قرآن را چه از لحاظ آموزشی و چه از لحاظ تربیتی در سطح عالی آموزش دهد، دنیا و آخرت دانش‌آموز خود را آباد کرده است؛ رسالت اصلی یک معلم قرآن دعوت افراد به سوی علم و دانش قرآنی همراه با تربیت قرآنی است.

وی در رابطه با مقوله روش‌های آموزشی در حوزه قرآن اظهار کرد: معلمان قرآن با به کارگیری روش‌های جدید آموزشی می‌توانند در حوزه قرآن کریم تحولی ایجاد کنند تا فراگیران علاوه بر انس با قرآن، با تدبر در آیات آشنا شوند.

یادآور می‌شود، محمدرضا عبداللهی، معلم قرآن در آئین نوزدهمین دوره تجلیل از خادمان قرآن کشور که در ماه رمضان سال گذشته با حضور رئیس جمهور وقت برگزارشد، به عنوان «فعال ممتاز قرآنی» تجلیل شد و هم‌اکنون 17 سال از فعالیت وی در عرصه معلمی قرآن می‌گذرد.

captcha