کد خبر: 1406536
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
تک‌فلاح:

محافل نمایشگاه قرآن جریان‌سازی خاصی در کشور نداشته است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر طرح و برنامه سازمان دارالقرآن اظهار کرد: بخش محافل و مراسم نمایشگاه قرآن در سال‌های گذشته خروجی خوبی نداشته و نتوانسته است، جریان‌سازی در کشور داشته باشد.

داود تک‌فلاح، مدیر طرح و برنامه سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره نمایشگاه بین‌المللی قرآن که هرساله همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود گفت: نمایشگاه قرآن باید محلی برای ارائه ایده‌ها و برنامه‌های خوب قرآنی باشد اما طی سال‌های گذشته به جای اینکه به ارائه ایده‌ها و برنامه‌های خوب قرآنی بپردازد به یک نمایشگاه تاریخی و محلی برای ارائه برنامه‌های قرآنی سازمان‌ها مبدل شده است.
وی افزود: متأسفانه روند حضور سازمان‌ها و نهادها در نمایشگاه‌های گذشته قرآن به این شکل است که سازمان‌ها با حضور در نمایشگاه قرآن گزارشی از فعالیت‌های قرآنی گذشته خود را نشان می‌دهند و هیچ اطلاعاتی درباره برنامه‌های آینده خود و چشم‌اندازی که برای آینده دارند ارائه نمی‌کنند.

معرفی محصولات قرآنی آینده برای ایجاد شور و نشاط در مخاطبان
تک‌فلاح عنوان کرد: به طور مثال در نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو، شرکت‌های خودروسازی به هیچ عنوان محصولات قدیمی خود را ارائه نمی‌کنند، بلکه بیشتر تلاش می‌کنند تا محصولات جدید و خودروهای که در آینده تولید خواهند کرد، معرفی کنند تا شور و شوقی در مخاطبان خود برای پی‌گیری زمان تولید و عرضه آن محصولات ایجاد کنند و در این صورت مخاطبان و بازدیدکنندگان نیز با پایان یافتن نمایشگاه، پی‌گیر محصولات وعده داده شده می‌شوند تا بدانند آن محصولات چه زمانی به بازار می‌آید.
وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیز باید مشابه نمایشگاه‌های بین‌المللی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری برپا می‌شود عمل کند و تلاش کند تا مردم را به تکاپو بیاندازد به طور مثال نمایشگاه قرآن می‌تواند محلی برای معرفی محصولات قرآنی که سازمان‌ها در آینده تولید خواهند کرد باشد تا از این طریق مخاطبان نمایشگاه پس از برپایی نمایشگاه پی‌گیر زمان تولید و عرضه محصولات باشند.
این کارشناس قرآنی افزود: یکی از مشکلاتی که برای نزدیک شدن نمایشگاه قرآن به وضعیت ایده‌آل و جهانی وجود دارد این است که مشابه آن در دنیا وجود ندارد و مسئولان و برنامه‌ریزان نمایشگاه قرآن، مشابه آن را در دنیا ندیده‌اند تا بتوانند به ایده‌پردازی بپردازند؛ از این‌رو از صفر ایده‌پردازی می‌کنند و در نحوه برگزاری آن دچار مشکل هستند.
وی در ادامه گفت: روش دیگری که برای ارائه محصولات قرآنی در نمایشگاه قرآن وجود دارد این است که سازمان‌ها، محصولات و دستاوردهای قرآنی خود طی سال‌های گذشته را در قالب بروشورهای تبلیغاتی معرفی کنند و فعالیت‌های جدید خود را نیز با ارائه محصول و دستاوردها نشان دهند اما تبلیغات وسیعی برای معرفی فعالیت‌های آتی خود در حوزه قرآن داشته باشند؛ اتفاقی که در نمایشگاه‌های بین‌المللی در حوزه اقتصاد و تجارت رخ می‌دهد.

نمایش سیر تکامل و پیشرفت سازمان‌های قرآنی در نمایشگاه قرآن

وی ادامه داد: نمایش سیر تکامل و پیشرفت فعالیت‌های قرآنی سازمان‌ها نیز اتفاق مهمی است که می‌تواند در ارائه محصولات و دستاوردهای قرآنی رخ دهد. به طور مثال؛ دستگاه‌ها و موسسات قرآنی با پیروی از مدل نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعتی و اقتصادی، می‌توانند سیر تکامل خود را به نمایش گذاشته و با مرور فعالیت‌های سالیانه خود به بیان پیشرفت خود در سال جاری بپردازند و چشم‌انداز آینده خود را نیز ارائه کنند.
تک‌فلاح با اشاره به مخاطبان عمومی و تخصصی نمانیشگاه قرآن گفت: اکثر بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن، مخاطبان عام و تنها شاید نیم درصد از بازدیدکنندگان مخاطبان خاص باشند و به همین دلیل نیز اگر محصولات ارائه شده در نمایشگاه را تخصصی ارائه کنیم باز شبیه نمایشگاه نخواهد بود و تنها می‌تواند نیاز نیم‌درصد از مخاطبان نمایشگاه که مخاطبان خاص هستند برآورده کند؛ از نمایشگاه تخصصی قرآن به طور قطع، عموم مردم استقبال نمی‌کنند.
وی با یادآوری اینکه نمونه عرضه کالا در نمایشگاه قرآن باید به گونه‌ای باشد که عموم مردم را جذب کند، اظهار کرد: در سیستم تبلیغات تنها سه ثانیه فرصت داریم که مخاطب را جذب کنیم. چشم مخاطب سه ثانیه می‌گردد و اگر چیز قابل قبولی برای عرضه و دیدن نباشد توجه مخاطب جلب نمی‌شود. در نمایشگاه قرآن باید طوری پیش برویم که بتوانیم در آن سه ثانیه مخاطبان را جذب کنیم.

بهره‌گیری از مشاوران خبره و توانمند در ارائه برنامه‌های جدید
این کارشناس قرآنی افزود: زمانی که بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن بازدید می‌کنند نباید فقط تصاویر خوب ببینند بلکه در کنار تصاویر خوب باید جملات و عباراتی که فرد را جذب می‌کند نیز وجود داشته باشد که در این زمینه تمامی بخش‌های قرآنی ضعیف هستند و لازم است از مشاوران توانمند که در زمینه نمایشگاه بین‌المللی تجربه دارند برای این امر استفاده شود.
وی یادآور شد: برای برگزاری یک نمایشگاه بین‌المللی قرآن باید طرح‌های مشاوران خبره و توانمند را با تجربیات خود تلفیق کنیم تا وقت مردم را نیز در نمایشگاه قرآن نگیریم. اگر بتوانیم کار خوبی در نمایشگاه قرآن ارائه کنیم تک‌تک بازدیدکنندگان از نمایشگاه به تنهایی مبلغی برای تبلیغ نمایشگاه در جامعه می‌شوند و می‌توانند سایر افرادی را که شاید تاکنون به چنین نمایشگاهی سر نزده باشند به بازدید از این نمایشگاه ترغیب کنند.
تک‌فلاح ادامه داد: هرچند که نمایشگاه قرآن طی دو، سه سال اخیر از نظر دکور و چیدمان نسبت به گذشته بهتر شده است اما در مجموع به عنوان یک فعال قرآنی زمانی که در نمایشگاه گشتی می‌زنم متأسفانه چیز قابل ارائه‌ای نمی‌بینم که با دیدن آن، حساس شوم و بایستم. در نمایشگاه‌های قرآن که هرساله برگزار می‌شود، فقط یک سری کارهای تکراری که سال‌های قبل نیز بوده، انجام می‌شود.

بخش محافل و مراسم نمایشگاه قرآن خروجی خوبی نداشته است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های بخش محافل و مراسم نمایشگاه قرآن، گفت: متأسفانه بخش محافل و مراسم نمایشگاه قرآن در سال‌های گذشته خروجی خوبی نداشته و اینطور نبوده که با برگزاری محافل خاصی، بتواند یک جریان‌سازی در کشور داشته باشد. در بخش محافل و مراسم نمایشگاه قرآن باید برنامه‌هایی اجرا شود که خروجی آن یک جریان‌سازی در کشور داشته باشد و به قدری تأثیرگذار باشد که رسانه‌ها به ناچار به سمت آن بیایند.
این فعال قرآنی ادامه داد: مباحث تخصصی در حوزه قرآن بسیار زیاد است که متأسفانه هیچ یک از این مباحث تاکنون در نمایشگاه قرآن به صورت ویژه مورد توجه قرار نگرفته‌اند در صورتی که در نمایشگاه قرآن باید هرساله دو یا سه موضوع تخصصی در حوزه قرآن داشته باشیم که بتوانیم آن را به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل کنیم و کاری کنیم که رسانه‌ها نیز در طول سال به این موضوعات بپردازند.
وی درباره بخش محافل و مراسم بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن که به سازمان دارالقرآن الکریم واگذار شده است، گفت: ستادی در سازمان دارالقرآن الکریم به منظور پی‌گیری فعالیت‌های بخش محافل و مراسم نمایشگاه قرآن تشکیل شده که هم‌اکنون در حال بررسی برای نحوه اجرای برنامه‌ها در نمایشگاه قرآن است که البته این ستاد تلاش دارد از ایده‌ها و تجربیات دستگاه‌های دیگر نیز استفاده کند.

captcha