کامران زماننامیان، مسئول کارگروه آموزش سی و یکمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، درباره بخش آموزش مسابقات بینالمللی قرآن اظهار کرد: برنامههای آموزشی که توسط سازمان اوقاف و امور خیریه برای حاشیه این دوره از مسابقات ترتیب داده شده، قطعاً نیازمند کمیتهای مجزا است.
وی به تشکیل «کمیته آموزش» در مسابقات بینالمللی قرآن اشاره و تصریح کرد: عنوان آموزش، نیاز به طیف گستردهای دارد تا در رابطه با موضوعات مختلف قرآنی به ارائه مباحث کاربردی بپردازیم؛ بر این اساس لازم است تا برای انجام برنامههای آموزشی، کمیته مجزا ویژه آموزش تشکیل شود.
وجود معضلات گوناگون حین برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات قرآن
کارشناس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به محدود بودن فعالیت کارگروهها در بخش مسابقات بینالمللی قرآن مطرح کرد: در بخش کارگروه، اختیارات، وظایف و اجرای برنامهها محدود است؛ چرا که در سی و یکمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن اوقاف با مشکلات متعددی در بخش هماهنگی برگزاری کلاسها، جلسات و دورههای آموزشی مواجه شدیم.
زماننامیان درباره چرایی تشکیل کمیته آموزش در حاشیه برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن گفت: با توجه به دیدار برگزیدگان سیامین دوره مسابقات بینالمللی قرآن با رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکید ایشان بر ضرورت انجام برنامههای آموزشی در حاشیه مسابقات، درصدد آن شدیم تا کارگروه آموزشی تشکیل شویم که هماکنون با توجه به استقبال بیش از اندازه افراد، خواستار تشکیل کمیته مجزا برای بحث آموزش هستیم.
متفاوت بودن بخش آموزش مسابقات بینالمللی قرآن
این قاری قرآن به متفاوت بودن بحث آموزش در حاشیه برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن اشاره کرد و افزود: بحث آموزش نسبت به دیگر کارگروهها همچون محافل انس با قرآن، دعوت از متسابقان و داوران بینالمللی، نمایشگاه قرآن و داوری متفاوت است. به همین منظور لازم است تا برای توسعه فرهنگ قرآنی میان نسل جوان و مراجعهکنندگان این دوره از مسابقات، کمیتهای مجزا تشکیل شود تا دورههای آموزشی گوناگونی در حوزههای عمومی و تخصصی برگزار شود.
مسئول کارگروه آموزش سی و یکمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران افزود: با توجه به هماهنگی بخش کارگروه آموزش برای برگزاری دورههای آموزشی در حاشیه برگزاری این دوره از مسابقات، بیش از هزار نفر به صورت روزانه در کلاسهای آموزش قرآن این مجموعه حضور مییابند؛ بنابر این اگر به این حوزه به طور جد، توجه شود بالطبع میتوان با کیفی شدن بیش از پیش برنامههای آموزشی مسابقات بینالمللی قرآن اوقاف مواجه شد.
این حافظ قرآن درباره رقابت متسابقان سی و یکمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن اوقاف گفت: هر ساله شاهد شرکت کشورهای مختلفی از سطح جهان هستیم که مسابقات امسال به صورت ملموس و محسوس برگزار شده که اتفاق این جریان قرآنی نشانگر برنامهریزی صحیح عوامل این مسابقات است.
الرَّحْمَنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ/ توجه به بخش آموزش در مسابقات بینالمللی قرآن
وی با اشاره به اهمیت بخش آموزش مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اشاره و مطرح کرد: مسابقات در هر سطحی همچون منطقهای، کشوری یا بینالمللی که برگزار شود، لازم است تا در حاشیه به بخش آموزش توجه داشته باشیم؛ پروردگار جهانیان در سوره الرحمن، آیه اول و دوم میفرمایند: «الرَّحْمَنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ؛ خدای رحمان، قرآن را یاد داد».
زماننامیان در پایان یادآور شد: در صورتیکه کمیته آموزش قرآن در حاشیه مسابقات بینالمللی قرآن تشکیل شود، علاقهمندان به یادگیری قرآن در کلاسهای آموزشی حضور مییابند و در آینده یکی از نمایندههای جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بینالمللی خواهند شد.