به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) شعبه اروپا، ضیافت افطاری به همت اتحادیه مراکز شیعه آلمان(IGS) با حضور روحانیون و علما، نمایندگان و فعالان مراکز و مساجد شیعی آلمان، نمایندگان رسانهها، شخصیتهای سیاسی، اندیشمندان و مسلمانان از ملیتهای مختلف در مرکز «التراث» شهر برلین برگزار شد.
در این جلسه که به زبان آلمانی برگزار شد، به ترتیب حجتالاسلام و المسلمین خلیل زاده، رئیس اتحادیه مراکز شیعه آلمان، محمدعامر، مسئول مرکز التراث، آیت الله رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، آیدین اوزوگوس، وزیر امور مهاجرین و اتباع خارجی، جمیله یوسفی، نماینده حزب(CDU) در پارلمان آلمان و نیز مشاور «آنگلا مرکل» به ایراد سخنرانی پرداختند. همچنین پیام تبریک نمایندگان کلیساهای پروتستان و کاتولیک آلمان نیز در این جلسه قرائت شد.
در این مراسم آیتالله رمضانی، رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگهای شیعه در بخشی از سخنانش ضمن تقدیر از هیئت رئیسه «IGS» برای برپایی این ضیافت افطاری و آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای کلیه حاضران، به تشریح برخی از آثار فردی و اجتماعی روزه پرداخته و افزود: از آنجایی که روزه آثار فردی و اجتماعی فراوانی دارد، خداوند روزه را برای همه انسانها لازم و ضروری دانسته است؛ لذا روزه تنها برای مسلمانان نیست، بلکه در سایر ادیان نیز به این عبادت انسان ساز توجه ویژه صورت گرفته است.
وی در ادامه گفت: اسلام در بحث روابط گوناگون انسان به روابطی چون رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خود و نیز رابطه انسان با دیگران، تأکید و عنایت ویژه ای دارد. در آموزههای اسلامی نماز رابطه انسان با خدا و روزه رابطه انسان با خود است. وجوب پرداخت خمس و زکات نیز رابطه انسان با دیگران را تضمین میکند. در بحث روابط بینالملل نیز موضوع حج مطرح میشود.
آیتالله رمضانی اظهار کرد: بهداشت تن و روان و معنویت از مسائل مهم بشری است و روزه میتواند هر دو نوع این بهداشت را تأمین کند. هم بهداشت جسم و تن و هم پاکیزگی روح و روان. روزه تأثیرات فردی و اجتماعی فراوانی دارد و تاثیرات فردی آن شامل آرامش روحی و جسمی، دنیوی و اخروی است.
رئیس مرکز اسلامی هامبورگ یادآور شد: روزه بزرگترین عامل ایجاد تقوا و حفظ کرامت در انسان بوده و باعث میشود که رفتار، گفتار و کلیه شئونات آدمی در تعادل و همسو با هدف اصلی آفرینش انسان قرار بگیرد. در حقیقت روزه در جهت تأمین نیازهای معنوی و گرایشهای مقدس انسان تشریع شده است؛ زیرا به واسطه انجام این واجب الهی، انسان احساس حضور بیشتری در نزد خدای متعال خواهد شد و آشتی با خدا و خود و دیگران را به بهترین شکل تجربه خواهد کرد و چه بسا سه مشکل قهر با خود، قهر با دیگران و قهر با خدا از طریق روزه و توجه بیشتر به هویت واقعی انسان، درمان خواهد شد.
وی تأکید کرد: البته برای انجام این واجب الهی باید احکام و آداب و اسرار آن را شناخت و احترام این ماه مبارک را حفظ کرد و به غیر از روزه جوارح، روزه فکر و قلب را نیز مورد توجه جدی قرار داد. قطعا اسلام واقعی که دارای چنین دستورات نورانی و مقدسی است و امنیت و آرامش جسم و روح آدمیان را به طور قابل توجهی مد نظر قرار میدهد، با هر نوع خشونت و ارعاب در جامعه در تقابل است و بلکه با عقلانیت و معنویت جامعه بشری را به صلح، آرامش و امنیت فراخواهد خواند.
این عالم دینی در پایان به اثرات اخروی روزه اشاره کرد و گفت: اثر دیگر روزه برای آخرت است که باید باعث آماده سازی انسان برای آخرت شود. در همه ادیان در رابطه با نسبت روزه با آخرت بحث شده است. اگر انسان میخواهد به سعادت دنیوی و اخروی دست پیدا کند باید به آموزههای دینی توجه داشته باشد.
یادآور میشود، این ضیافت افطاری به همت اتحادیه مراکز شیعه آلمان(IGS) روز سهشنبه 17 تیر برگزار شد.