سیدعلی موسویان، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: به دلیل عدم برنامهریزی مناسب و ضعف ساختار مدیریتی، هر ساله در مواجهه با برخی مناسبتهای دینی همچون آنچه که اکنون با آن مواجه هستیم و در ایام پر برکت ماه رمضان قرار داریم، فاقد ارائه اثر و یا آثار نمایشی فاخر متناسب با وقایع دینی آن هستیم و در نهایت تصمیم گرفته میشود که اجرای یک یا چند اثر نمایشی تکرار شود.
وی ادامه داد: در بسیاری از موارد با تکرار اجرای آثار نمایشی دینی و مناسبتی متأسفانه شاهد آن هستیم که این اجراها بدون کوچکترین تغییری نسبت به آنچه که قبلاً اجرا شدهاند روی صحنه میروند که این خود علاوه بر واکنش منفی که میان مخاطبان ایجاد میکند و موجب عدم رغبت آنها برای حضور در سالن نمایشی و تماشای تئاتر میشود یک نوع بدسلیقگی از ناحیه مسئولان و متولیان فرهنگی و هنری است که با این کار اصطلاحاً تکلیف را از گردن خود ساقط میکنند.
توجیه برای تکرار اجرای نمایشهای دینی، معلوم بودن ماهیت آنهاست
این بازیگر تئاتر تصریح کرد: توجیهی هم که میآورند اینکه چون این نمایشها امتحان خود را در سالهای گذشته پس دادهاند پس دیگر نیاز به صرف هزینه اضافی نیست و گروه با چند جلسه تمرین و یادآوری میتواند به آمادگی لازم برای اجرای اثر نمایشی براساس همان شیوه اجرایی سالهای قبل دست پیدا کند و این در حالیست که به هر حال با وجود در نظر گرفتن همه این جوانب، دست کم بازتولید یک اثر نمایشی هزینههایی همچون هزینههای فنی، تجهیز سالن و مواردی از این دست را به دنبال دارد.
موسویان در ادامه گفت: مسئولان اگر کمی به این مسئله تعمق داشته باشند متوجه این امر خواهند شد که با کمی افزایش نقدینگی بر هزینههای بازتولید یک اثر نمایشی و تکراری اجرا شدن آن که همانگونه که گفتم هیچ رغبتی را نیز در میان مخاطبان برای تماشای آن ایجاد نمیکند، خواهند توانست سرمایهگذاری موفقی در مورد تولید یک اثر نمایشی جدید داشته باشند که حرفی تازهای برای ارائه به مخاطب داشته باشد و یا حداقل در صورت اصرار بر بازتولید یک اثر نمایشی هر چند موفق، با افزودن زوایدی و یا اساساً تغییر در شیوه اجرایی آن درصدد ارائه اثری متفاوت نسبت به آنچه که سالهاست در حال اجراست برآیند.
هزینه برای تولید یک اثر نمایشی فاخر، سرمایهگذاری فرهنگی است
کارگردان نمایش «من 15 سال گریه نکردم» با اشاره به اینکه هزینه کردن برای تولید یک اثر نمایشی نوعی سرمایهگذاری فرهنگی است و میتواند پاسخگوی نیاز فرهنگی طیف گستردهای از جامعه باشد تأکید کرد: متأسفانه مسئولان در تولید و ارائه اثار نمایشی کوتاهترین و آسانترین راه را برمی گزینند و با این بهانه که بودجه برای تولید در اختیار نداریم چه در عرصه تولیدات دینی و چه سایر تولیدات نمایشی مدتی است که رو به بازتولید و اجرای مجدد آثار نمایشی آوردهاند که پیامد آن تنها ارائه بیلان کاری مناسب برای یک دوره مدیریتی است در حالیکه اساساً حرکتی رو به جلو صورت نگرفته است و ما در عرصه هنر فاخر نمایش چند سالی است که در جا میزنیم.
بازیگر نمایش دفاع مقدسی«آنم آرزوست» در پایان گفت: زمان آن رسیده است که از ظرفیتهای حرفهای موجود در عرصه هنرهای نمایشی که متأسفانه به دلیل برخی اعمال سلیقهها مدتی است به حاشیه رانده شدهاند استفاده درخوری در زمینه تولیدات نمایشی به ویژه با موضوعات دینی و ارزشی به عمل آید تا به این واسطه شاهد ایده های خلاق و به روزتری در زمینه تولید و ارائه آثار نمایشی باشیم و از ورطه تکرار خارج شویم.