کد خبر: 1439923
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
نفر دوم جشنواره ملی پایان‌نامه‌های برتر قرآنی:

اساتید به خاطر زمان‌بر بودن، از پایان‌نامه‌های مسئله‌محور استقبال نمی‌کنند‌

گروه دانشگاه: نفر دوم سیزدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه‌های برتر قرآنی کشور، ضمن آسیب‌شناسی روند تدوین پایان‌نامه‌ها، عنوان کرد: اساتید به خاطر زمان‌بر بودن، از پایان‌نامه‌های مسئله‌محور دانشجویان استقبال نمی‌کنند.‌

حامد مختاری، نفر دوم سیزدهمین جشنواره ملی پایان نامه‌های برتر قرآنی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، درباره علل و روند تدوین این پایا‌ن‌نامه، اظهار کرد: به نظر من مهم‌ترین ویژگی پایان‌نامه من، استفاده از منابع زیاد بود. غیر از اینکه استاد راهنمای من بسیار در این زمینه به من کمک کرد، ولی من مدت زیادی منابع دانشگاهی و کتابخانه‌های برتر را جستجو کردم.
این دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی ادامه داد: من برای نگارش این پایان‌نامه علاوه بر جستجوی اینترنتی، به دانشگاه‌های اصفهان، تهران و قم مراجعه کردم. در جلسه داوری پایان‌نامه نیز داور محترم به این نکته اشاره کردند که این تحقیق از بیشتر منابع موجود استفاده کرده است. 

یک سال تلاش برای نگارش پایان‌نامه مسئله‌محور
نویسنده پایان‌نامه رهیافت تفسیری مکتب تفکیک؛ مطالعه موردی تفسیر مصباح‌الهدی عنوان کرد: من تحقیق بر این موضوع را از اسفند سال 91 آغاز کردم و اسفند 92 از آن دفاع کردم. روند تحقیق من مسئله‌محور بود و استاد راهنما به من کمک کرد. اگر می‌خواستم فقط یک پایان‌نامه صوری ارائه می‌دادم، سه ماه بعد آماده بود، اما در مهرماه دوباره بر روی آن کار کردم و الحاقیه به آن زدم.
وی افزود: درباره تفسیر مصباح‌الهدی، حجت‌الاسلام محمد عبداللهیان، رئیس موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) نیز مقاله دادند، ولی کاری که من کردم، کار متمایزی است و بررسی کردم که مکتب تفکیک چه حرف جدیدی در بحث تفسیر قرآن دارند و در پیشینیه پایان‌نامه به موارد مشابه اشاره کردم.

موانع توجه جدی به مسئله‌محوری در پایان‌نامه‌ها

مختاری ضمن تحلیلی از پایان‌نامه‌های رشته علوم قرآن و حدیث، توضیح داد: دانشجویان به اینکه پایان‌نامه‌های مسئله‌محور کار کنند، علاقه دارند، ولی به نظر من اساتید خیلی از این موضوع استقبال نمی‌کنند. کار بر روی این موضوعات سخت و زمان‌گیر است و استاد راهنمای من هم مرتب درگیر این پایان‌نامه بود.

وی تشریح کرد: استادی که می‌خواهد این پایان‌نامه‌های مسئله‌محور و جدید را انتخاب کند، معمولا نمی‌رسد که بیش از پنج پایان‌نامه انتخاب کند. استاد راهنما و مشاور من نیز در همین راستا بیش از چند پایان‌نامه انتخاب نمی‌کنند. از طرف دانشجو هم این نیاز هست که کار تحقیقاتی زیادی انجام شود و منابع مختلف مورد بازبینی قرار گیرد.
نفر دوم سیزدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه‌های برتر قرآنی کشور، اظهار کرد: دانشجویان در زمان تدوین پایان‌نامه درگیر بحث فارغ‌التحصیلی و آزمون‌های مقاطع بعد یا سربازی می‌شوند و این موضوعات بر کیفیت کارها آنها اثر می‌گذارد و ممکن است آنها را به این سمت سوق دهد که بخواهند موضوعاتی را انتخاب کنند که سریع‌تر بتوانند از آنها دفاع کنند.
وی ادامه داد: من در قم به دو مرکز اهل البیت(ع) و موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) مراجعه کردم. به نظر من اگر دانشجویی بودجه و وقتش را داشته باشد، پایان‌نامه خوبی تدوین می‌شود، ولی بیشتر دانشجویان که در شهرهای خود ساکن نیستند، هزینه زیادی برای اسکان و ... می‌پردازند و این مسئله بر دغدغه‌های علمی آنها اثر می‌گذارد.

captcha