میلاد نیکآبادی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: جشنواره «تئاتر فجر» امسال با تأخیری که در اعلام فراخوان و انتصاب دبیر خود داشت، زمان مفید ششماههای را از دست داد؛ مشخص شدن تکلیف دبیرخانه جشنواره سال آتی در اختتامیه جشنواره سال قبل، زمان طبیعی یک سالهای را در اختیار مسئولان قرار خواهد داد تا با فراغ بال بیشتر و تسلط و نظارت دقیق بر روند اجرایی جشنواره، از بروز هرگونه خطای احتمالی جلوگیری کنند.
وی گفت: قطعاً دبیرخانه جشنواره با زمان ششماههای که زین پس تا آغاز جشنواره «تئاتر فجر» در اختیار خواهد داشت، باید تعجیل و تسریع بیشتری بر روند اجرایی جشنواره بدهد و همان گونه که گفتم این مسئله احتمال آزمون و خطا را افزایش خواهد داد.
هنرمندان تئاتر در فرصت کم باقیمانده تمرکز کمتری بر کیفیت آثار خود خواهند داشت
نیکآبادی تصریح کرد: حتی اگر بر کیاست و درایت مدیریت دبیرخانه جشنواره «تئاتر فجر» وثوق کامل داشته باشیم که با انتخاب اردشیر صالحپور به عنوان دبیر جشنواره با پشتوانه درخشان مدیریت اجرایی چنین خواهد بود باز این هنرمندان و گروههای متقاضی شرکت در جشنواره هستند که اصطلاحاً در زمان کم باقیمانده تا شروع جشنواره، آنطور که باید و شاید فرصتی برای تمرکز بیشتر روی آثارشان در جهت تولید هرچه کیفیتر آنها نخواهند داشت.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: به هر حال دوستان هنرمندی که سابقه کار در جشنواره «تئاتر فجر» را دارند به خوبی در جریان روال اداری و ساختار مدیریتی آن هستند و مطمئناً اگر قصد شرکت در جشنواره را داشته باشند از خیلی پیشتر به فکر انتخاب متن و طی شدن مراحل اولیه آن خواهند بود اما این را نیز باید در نظر داشت که با فرض زمان فشردهای که دبیرخانه تا آغاز جشنواره در اختیار دارد، ممکن است زمان ارزیابی متون نمایشی از سوی هیئت انتخاب در مقطعی باشد که فرصت هر گونه واکنش از سوی گروه نمایشی برای کار مفید و مؤثر بر روی متن وجود نداشته باشد.
شرایط بد اقتصادی ممکن است همه تدابیر دبیرخانه «تئاتر فجر» را تحتالشعاع خود قرار دهد
نیکآبادی در ادامه گفت: البته تدابیر اتخاذ شده از سوی دبیرخانه تا اندازه زیادی خیال هنرمندان و فعالان تئاتری به منظور شرکت در جشنواره «تئاتر فجر» را آسوده کرده است و این اطمینان را دارند که حداقل حوادث ناگوار جشنواره سال گذشته تکرار نشود اما چیز دیگری که نگران کننده است میزان بودجه تخصیص یافته برای این دوره از جشنواره است که با توجه به شرایط بد اقتصادی در عرصه فرهنگ و هنر ممکن است همه تدابیر دبیرخانه را تحتالشعاع خود قرار دهد.
وی با اشاره به ذات فرهنگساز تئاتر و ضرورت توسعه تولیدات نمایشی تأکید کرد: من همینجا از شخص دبیر جشنواره خواستارم تا در مواجهه با هنرمندان متقاضی شرکت در جشنواره صراحت و صداقت را پیشه راه خود کند و از همان ابتدا با اعلام شفاف میزان بودجه جشنواره و سهم هر یک از بخشهای از جشنواره از آن، از همین ابتدای کار، تکلیف هنرمندان را مشخص کند که آثارشان را براساس بودجه مصوب با چه ساختار و کیفیتی تولید کنند تا همچون سالهای قبل تجربه تلخ میزان بودجه اختصاصی در فراخوان با آنچه بعدها به گروههای تئاتری پرداخت شد و تفاوت فاحشی داشت و موجب شد اغلب مغبون شوند اتفاق نیفتد.
نیکآبادی گفت: در چنین شرایطی هنرمند تئاتر و یا گروههای نمایشی از همان ابتدا به شکلی شفاف و روشن تکلیف خود را دانسته و براساس آنچه که از سوی دبیرخانه وعده آن داده شده است تصمیم میگیرند که در جشنواره شرکت کرده و از آن تمکین کنند و یا اعلام انصراف کرده و هزینههای احتمالی را به بدنه جشنواره تحمیل نکنند.
وی در پایان گفت: در شرایط بد اقتصادی با بررسی اجمالی فراخوان جشنواره به روشنی میتوان فهمید که همچنان اصرار مدیران تئاتری بر حفظ همه بخشهای جشنواره با همان ساختار و گستردگی قبلی است، این شاید با میزان بودجه اختصاص یافته به جشنواره سنخیتی نداشته باشد و این توقع وجود داشته باشد که جشنواره باید کمی خلاصهتر از قبل برگزار شود؛ امیدوارم حال که شاهد تثبیت همه بخشهای جشنواره در فراخوان دور سی و سوم آن هستیم با ابتکار دبیرخانه مشکلی پیش نیاید و در درازمدت مدیران تئاتری به این فکر باشند که حداقل برای چند دوره کادر مدیریتی دبیرخانه را برای بازدهی هر چه بیشتر جشنواره ثابت نگاه دارند.