احسان پوری، کارشناس ارتباطات، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به مختصات کانونهای ارتباطی در فضای مجازی اظهار کرد: کانونهای ارتباطی فضای مجازی توسط مردم شکل میگیرد و مختصات آن را همان کاربران تشخیص میدهند که چگونه باشد. ممکن است این گروهها براساس ذائقه، فکر مشترک شکل بگیرد و ما نمیتوانیم برای این گروهها مختصاتی تعیین کنیم.
وی ادامه داد: این گروهها در فضای مجازی رخ میدهد نه در فضای حقیقی و به لحاظ سختافزاری و نرمافزاری، تابع مختصات فضای مجازی هستند و ارتباطاتشان، تحت تکنولوژی ارتباطی صورت میگیرد و اما اگر بخواهیم از نظر اجتماعی، این نوع ارتباط را بررسی کنیم متوجه میشویم که این ارتباطات براساس نیاز مخاطبان صورت میگیرد.
تکنولوژیهای ارتباطی نمیتواند معضل باشد
این مدرس ارتباطات تصریح کرد: تکنولوژی نمیتواند معضل باشد بلکه شبکههای اجتماعی همچون لاین و وایبر، رشد و توسعه تکنولوژی ارتباطی و در معنای واقعی تکامل رسانههاست. ما هر روز شاهد تکنولوژیهای بیشتری هستیم و هر روزه این تکنولوژیها رشد و توسعه مییابد و معضل زمانی ایجاد میشود که کاربر در نوع استفاده و فرهنگ استفاده آن ناآگاه باشد.
وی بیان کرد: امروزه در بحث تکنولوژی تنها فضا، اجتماعیتر و مانور ارتباطی بیشتری شده است. خانوادهها و جامعه باید بدانند زمانی که تلفن همراه در اختیار فرزندانشان قرار میدهند و زمانی که وارد شبکههای اجتماعی موبایلی همچون لاین و وایبر میشوند، امکان ارتباطی بیشتری مییابد.
معضل اصلی در نحوه نادرست استفاده از تکنولوژی است
پوری اظهار کرد: معضل شبکههای اجتماعی امروزه در نوع استفاده کاربران است آن هم زمانی که کاربران در برابر این تکنولوژی ناآگاه و بی سواد هستند و برخورد نادرستی میکنند.
وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر راهکارهای افزایش سواد رسانهای کاربران گفت: ما اگر بخواهیم از مخاطب عام توقع داشته باشیم که به صورت حرفهای برخورد کنند، اشتباه است. قطعا این ابزارها براساس نیاز مخاطبان استفاده میشود یعنی حتی کاربران شبکههای اجتماعی با یکدیگر متفاوتاند، عدهای از کاربران تفریحی، تجاری، حرفهای و حتی عدهای دیگر کاربر نیستند و تنها برای تلفکردن وقت مراجعه میکنند.
این کارشناس ارتباطات ادامه داد: ما نمیتوانیم توقع این را داشته باشیم که همه از تکنولوژی، استفاده رسانهای داشته باشند بلکه این ابزار برای ارتباط بیشتر میان کاربران است و نمیتوان انتظار داشت که همه سواد رسانهای بالایی داشته باشند. همچنین کاربران خود نسبت به استفاده از تکنولوژی آگاه هستند و بهتر از دیگران میدانند که چگونه استفاده کنند.
وی بیان کرد: تکنولوژی به همان اندازه که فرصت است، میتواند تهدید باشد بنابر این باید با آگاهی دادن به افراد، سعی کنیم تا استفاده مناسبی از تکنولوژی داشته باشند.
پوری اظهار کرد: ویژگیهای تکنولوژی همچون توسعه اطلاعرسانی و خبررسانی یک مزیت است. امروزه به راحتی توسط تلفنهای همراه میتوانیم وارد شبکههای اجتماعی شویم و به سرعت پیامهای مختلفی را در گروهها به اشتراک بگذاریم. اما باید تلاش کنیم تا استفاده مثبت و بهینه را از این تکنولوژی داشته باشیم. شبکههای اجتماعی موبایلی به نوعی تکامل رسانه و رشد جهان ارتباطات است و از این تکنولوژی هم جلوتر خواهیم رفت.
وی بیان کرد: همیشه تاریخ نشان داده است که مردم به اندازه کافی آگاه هستند و استفاده مفید را از هر تکنولوژی دارند و گاها دیده میشود که بهترین نوع استفاده را از تکنولوژی میکنند. در ایام انقلاب 57، نوار کاست رسانه انقلاب بود. در دوره انتخابات هم شبکههای اجتماعی عرض اندام کردند.
پوری اظهار کرد: مشکل استفاده کاربران از تکنولوژیهای ارتباطی زمانی ایجاد میشود که مسئولان میخواهند کنترل و نظارت داشته باشند و قصد دارند با نگاه و تفکر خودشان این شبکهها را سوق دهند در حالی که بسیاری از کاربران به واسطه همین تکنولوژیهای ارتباطی، در راستای توسعه فرهنگ دینی و اسلامی استفاده میکنند.
وی بیان کرد: وظیفه ما رسانهها این است که به مردم آگاهی دهیم و واقعیتهای دنیای مجازی را برایشان تبیین کنیم تا در نحوه استفاده از تکنولوژِهای ارتباطی دچار مشکل نشوند.
جهان در انتظار سونامی نقض حریم خصوصی/ ابزار جاسوسی گوگل از امکان زوم روی چهره تا خودروهای جاسوسی
http://snn.ir/detail/News/349952/8980