سعید ابوطالب، فیلمساز مستند در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به این که بازار اقتصادی برای سینمای مستند فراهم نیست، بیان کرد: با توجه به اینکه فیلمهای مستند بازار اقتصادی ندارد و در گیشه هم امکان بازگشت سرمایه برای آنها موجود نیست، باز هم مستندسازان تا به امروز صدها فیلم درباره مقاومت ساختهاند که این امر نشان از پر رونق بودن جشنواره دارد.
ابوطالب با بیان اینکه آثاری که امسال به جشنواره فیلم مقاومت رسیده آثار بسیار پیشرفتهای هستند، گفت: قاطعانه میتوان گفت سطح کیفی فیلمها در این جشنواره بالا رفته است تا آنجا که قابل مقایسه با یک دهه گذشته نیست، ضمن اینکه قابلیت رقابت با جشنوارههای بینالمللی را دارند، البته میدانیم جشنوارههای دیگری در جهان اسلام پذیرای فیلمهای ما هستند تا آنجا که برخی فیلمهای ما با موضوع مقاومت در شبکههای تلویزیونی کشورهای دیگر نمایش داده میشود.
وی تاثیرگذاری جشنواره مقاومت چنین توضیح داد: اگر بخواهیم موشکافانه نگاه کنیم متاسفانه، در سطح بینالملل آثار قابل توجهی نداریم، زیرا فیلمساز از ابتدا این تولیدات را برای بخش بینالملل تولید نکرده و تنها جذابیت برایش مهم بوده است، ضمن اینکه توجهی نداشته که این آثار را باید برای مخاطب بینالمللی تولید کند. نکته دیگر اینکه در جشنواره امسال فیلمهایی با موضوع جریانهای انحرافی، اول انقلاب، شهدای هستهای، مقاومت در کشمیر و لبنان و فلسطین، دفاع مقدس، جانبازان شیمیایی و ... البته با نگاه جدید وجود دارد که انصافا موضوعات مناسبی هم هستند.
ابوطالب ادامه داد: همان طور که کمیسیون فرهنگی مجلس سالها پیش ردیف بودجهای را برای ساخت آثار فاخر به تلویزیون اختصاص داده بود، میتواند برای جشنواره مقاومت هم بودجه مناسبی را درنظر گیرد، هرچند ابتدا این کار را باید هیئت دولت انجام دهد، زیرا دولت لایحه بودجه را تقدیم مجلس میکند، همچنین میتوان انتظار داشت بدون اینکه از بودجه بخشهای دیگر فرهنگی کم شود بودجهای را برای تولید آثار دفاع مقدس و یا این نوع جشنوارهها تخصیص داده شود.
این کارشناس درباره هزینه فیلمهای دفاع مقدسی تصریح کرد: با توجه به اینکه تولید این نوع آثار سخت است نیاز به حمایت جدی از طرف مسئولان و سازمانها دارد. امسال در حدود 10 نهاد دولتی برای ساخت این نوع آثار هزینه کردهاند، هرچند این امر جزئی از وظایف سازمانی آنها محسوب میشود. درضمن سازمانها و نهادهایی که بودجهای را برای امور فرهنگیشان در نظر میگیرند قادرند بخشی از این بودجه را برای موضوع مقاومت هزینه کنند، چون امسال اقتصاد مقاومتی را هم در دستور کار داریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بسیاری از دستگاههایی که در حوزه مقاومت عراق، سوریه، زائرانی که به عتبات عالیات میروند، کاروانهای راهیان نور و دستگاههایی که اصالت فرهنگی دارند میتوانند فی النفسه در این حوزه هزینه کنند یا با توجه به اینکه در جنگ موضوعاتی درباره نفتکشها داشتیم وزارت نفت و نیرو هم میتوانند در این زمینه کمک کنند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آثار خوبی در حوزه مقاومت ساخته شده که عمده آنها در حوزه مستند، فیلم کوتاه داستانی و فیلم های ویدئویی بوده است، تاکید کرد: اما در حوزه سینما به معنای سینمای داستانی کمتر حضور داشتهاند و اگر هم بوده تعداد آنها بسیار اندک بوده است. در سال گذشته فیلمهای «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و «شیار 143» در این باره ساخته شد که فیلمهای قابل توجهی هم بودند، اما از این نوع فیلم ها در حوزه سینما بسیار کم داریم تا آنجا که مقدار آن کمتر از 5 درصد بوده و اگر درخششی هم بوده، فردی بوده است.
ابوطالب در انتها خاطرنشان کرد: هنرمندان نیز در این زمینه باید احساس وظیفه کنند و بدانند در این حوزه فیلم ساختن سفارشی و دستورالعملی درست نیست. در این حوزه بسیاری از هنرمندان و فیلمسازان هستند که مقاومت دغدغه آنهاست و علاقهمند هستند تا در این زمینه همکاری کنند. البته میدانیم که این حوزه سختیهای خود را دارد که برای رفع آن باید یک اراده جمعی فراهم باشد.