کد خبر: 1465425
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
حاج‌ابوالقاسم:

«نوای قرآن در شب عاشورا»؛ زمینه‌ساز انس عزاداران حسینی با قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: طرح «نوای قرآن در شب عاشورا» برای شروع فرهنگ‌سازی تلاوت قرآن در این شب، طرح بسیار خوبی است که به تدریج جرقه‌های انس با قرآن در بین عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) را می‌زند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه یکی از اهداف مهم سیدالشهدا(ع) احیای قرآن و توجه بیش از پیش به حقایق قرآن کریم بود، گفت: در نقطه مقابل سیدالشهدا(ع) کسی بود که نه فقط تحریف قرآن، بلکه انکار قرآن و مخالفت علنی با قرآن را نیز وجهه همت خود قرار داده بود.
وی افزود: هرچند که انحرافات برداشت از قرآن در جبهه مقابل امام حسین(ع) کم نبود، اما اباعبدالله الحسین(ع) در جهت احیای قرآن که حداقل تلاش برای استقرار قرآن احیای قرآن است، تلاش می‌کرد.
این حافظ قرآن کریم با اشاره به طرح «نوای قرآن در شب عاشورا» که امسال برای نخستین‌بار به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و با هدف ختم قرآن در شب عاشورا اجرا می‌شود، اظهار کرد: هر کار اجتماعی از کار فردی شروع می‌شود. اگر بتوانیم در طرح نوای قرآن در شب عاشورا افراد را به تلاوت قرآن تشویق کنیم این کار کم‌کم به یک کار سازمان‌یافته تبدیل خواهد شد.
وی گفت: طرح نوای قرآن در شب عاشورا برای شروع فرهنگ‌سازی تلاوت قرآن در شب عاشورا طرح بسیار خوبی است که رفته‌رفته جرقه‌های انس با قرآن در بین عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) را می‌زند و شعاع پرفروغ تلاوت قرآن جمعی در آینده نزدیک ایجاد می‌شود.

در کنار محافل عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) تلاوت قرآن را احیا کنیم
حاج‌ابوالقاسم با بیان اینکه توجه به قرآن در کنار اهل بیت(ع) برای حفظ قرآن و برای استفاده به جا از آن لازم و ضروری است، عنوان کرد: خوب است که در محافل و مراسمی که برای عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) برگزار می‌شود به تلاوت قرآن نیز بپردازیم و فرهنگ تلاوت قرآن در شب عاشورا را احیا کنیم.
وی ادامه داد: البته طبیعی است که شب عاشورا، شب حزن، اندوه و گریه است و اگر توقع داشته باشیم که هیئت‌های عزاداری سید‌الشهدا(ع) فقط قرآن بخوانند شاید توقع نابجایی باشد؛ به هر حال شب عاشورا شب مصیبت است و باید بر مصیبت‌های اباعبدالله الحسین(ع) و یارانشان گریه کرد.
این حافظ کل قرآن کریم عنوان کرد: تلاش ما باید بر این باشد که در کنار عزاداری برای سیدالشهدا(ع) در هیئت‌های مذهبی، مردم را به سمت قرآن نیز توجه دهیم که البته پرداختن به این امر توقع نابجایی نیست.

تلاوت قرآن در عزاداری‌های حسینی به صورت عمومی ترویج شود
وی در ادامه این بخش از سخنان خود اظهار کرد: در کنار عزاداری برای سیدالشهدا(ع)، تلاوت قرآن نیز باید به صورت عمومی ترویج شود تا به عنوان یک نماد و سنت در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) و یارانشان تثبیت شود و یادآور تلاوت قرآن حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و اصحابشان در شب عاشورا و در خیمه‌های صحرای کربلا باشد.
حاج‌ابوالقاسم ضمن درخواست از فعالان برگزاری مراسم‌های مذهبی در دهه اول محرم برای هرچه پرشور اجرا شدن برنامه‌های عزاداری، گفت: فعالان و برنامه‌ریزان این حوزه و همچنین مسئولان هیئت‌های مذهبی باید در کنار عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) به موضوع قرآن در خطابه‌ها، مدایح و مراثی‌ به صورت علمی پرداخته و تلاوت قرآن در هیئت‌های مذهبی را به عنوان یک اقدام جدی داشته باشند.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که برای فرهنگ‌سازی تلاوت قرآن در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) می‌تواند انجام شود این است که بعد از پایان عزاداری و سینه‌زنی و روضه‌خوانی یک فرصتی برای تلاوت جمعی نیم جزء از قرآن داده شود، به این نحوی که بعد از مراسم عزاداری یک قاری بخواند و مردم نیز گوش کنند تا هم حال و هوای خیمه‌های امام حسین(ع) تداعی شود و هم انس با قرآن در بین مردم فراگیر شود.
وی در پایان این بخش از سخنان خود با عنوان این مطلب که احیا در شب عاشورا وارد شده است، افزود: برای اینکه مردم در شب عاشورا از عبادت خداوند نیز بی‌بهره نباشند یکی از بهترین عبادت‌ها تلاوت قرآن است. هرچند که سخت است عزاداران حسینی تمام شب عاشورا را به عزاداری بپردازند و بعد از آن به تلاوت قرآن مشغول شوند اما می‌توانند حداقل در شب عاشورا نیم جزء از قرآن را تلاوت کنند که این کار بسیار ارزنده خواهد بود.

captcha