«سيد متولی عبدالعال» قاری شهير و ممتاز مصری در نشست تخصصی واكاوی ابعاد فنی تلاوتهای استاد فقيد «محمود خليل الحصری» كه با حضور استادان «عباس سليمی» و «علیاكبر حشمتی» و جمعی از علاقمندان در سالن نشستهای خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) برگزار شد، در گفتوگوی تلفنی با اين خبرگزاری گفت: شيخ محمود خليل الحصری در قرائت خويش هر حرفی را به صورت صحيح از مخرج آن اداء میكرد و اين ويژگی است كه همه قاريان بايد از آن بهرهمند باشند و در اين زمينه الحصری الگوی شايستهای برای تمام اهل قرآن است.
اين قاری ممتاز مصری در مورد ابعاد فنی و ويژگیهای قرائتی مرحوم شيخ محمود خليل الحصری اظهار كرد: شيخ محمود خليل الحصری از بزرگترين قاريان جهان اسلام است كه قرآن را به ترتيل و با تجويد كامل و همانگونه كه خدا نازل نموده (به زبان عربی مبين و بی هيچ ابهام و پيچيدگی) تلاوت نموده و قاريان قرآن با شنيدن تلاوتهای تجويدی وی، چگونه قرآن خواندن را خواهند آموخت.
سيد متولی عبدالعال با تأكيد بر اين نكته كه خداوند با اعطای موهبت صدا و تسلط كامل به احكام تلاوت، محمود خليل الحصری را نسبت به ساير قراء برجسته ساخت، پيرامون قرائتهای ضبط شده وی تصريح كرد: شيخ محمود خليل الحصری ترتيل قرآن را در روايات متعددی از جمله روايت «حفص عن عاصم»، «ورش» و «قالون» تلاوت كرده و اين امر نشانگر فضل خداوند نسبت به وی است.
عبدالعال با اشاره به اينكه هر قاری، قرآن را با روايتی كه از مشايخ خويش آموخته، قرائت میكند و قاری كه روايت «حفص عن عاصم» را از استاد خويش تلقی نموده، قرآن را به همان روايت قرائت میكند و اگر از مشايخ خويش روايات ديگری را نيز آموخته است، آنها را نيز به كار میبرد، خاطر نشان كرد: مرحوم الحصری هنگامی كه قرآن را به يك روايت میخواند، روايت ديگری را در آن روايت داخل نمیكرد و در قرائت واحد، روايتهای متعددی را استفاده نمیكرد؛ مثلاً هنگامی كه با روايت «حفص عن عاصم» تلاوت خويش را آغاز میكرد، با همان روايت تلاوت خويش را پايان میداد و در مورد روايات ديگر نيز به همين صورت عمل میكرد.
اين قاری بزرگ مصری با بيان اين مطلب گفت: هنگامی كه قرآن همانگونه كه از سوی خداوند نازل شده (محكم، مرتل و مرتب) قرائت شود، بر قلب و گوش شنونده تأثير گذار خواهد بود، اما اگر قاری با احكام و تجويد به قرائت نپردازد در شنونده تلاوت خويش تأثير نخواهد گذاشت، چرا كه هر آنچه از دل برآيد، لاجرم بر دل نشيند و كلامی كه فقط بر زبان آورده میشود بر گوش تأثير گذار نخواهد بود، در حقيقت شيخ محمود خليل الحصری، برجستهترين قاری مسلط به احكام تجويد قرآن است كه بر شنونده خويش تأثير زيادی میگذارد.
اين قاری ممتاز مصری در پاسخ به سؤال خبرنگار ايكنا در مورد اهتمام شيخ محمود خليل الحصری به موضوع وقف و ابتدای قرآنی تصريح كرد: مهمترين موضوع در قرائت قرآن موضوع وقف و ابتداء است، هنگامی كه در قرائتها وقف و ابتداء به طور صحيح صورت بگيرد، باعث نمايان شدن معانی و تفسير قرآن میشود اما اگر وقف و ابتداء دچار مشكل شود ادای معانی قرآن كريم بهطور رسا صورت نخواهد پذيرفت و آن قرائت غير صحيح خواهد بود.
وی در ادامه اين مطلب افزود: «شيخ محمد الجزری» صاحب «الجزرية» در كتاب خويش بابی در موضوع وقوف با عنوان «وقف تام، كافی، حسن و قبيح» دارد و هر قاری قرآن بايد باب وقوف را بداند كه چگونه آغاز كند و چگونه به صورت مفيد عبارت قرآنی را به پايان برساند، كتاب «معالم الاهتداء إلی معرفة الوقف والإبتداء» تأليف شيخ محمود خليل الحصری از ابتداء و وقف قرآنی سخن میگويد و روايت «حفص عن عاصم» را به عنوان نمونه به كار برده است و اين روايت، روايت نمونه باب وقوف كتاب الجزرية نيز میباشد، قاريان قرآن برای داشتن قرائت بهتر، بايد تأليفاتی را كه در زمينه قرائات تأليف شده است به ويژه روايت حفص عن عاصم مطالعه نمايند.
استاد متولی عبدالعال در پايان اين گفتوگوی تلفنی ضمن تشكر از برگزار كنندگان اين نشست گفت: شيخ محمود خليل الحصری، نمونه ايدهآلی به عنوان قاری مسلط به احكام قرآن شمرده میشود و سخن پيرامون اين شخصيت بارز جهان تلاوت قرآن كريم بسيار است.
* استاد سيد متولى عبد العال از جمله قاريان بنام و مشهور كشور مصر است كه در دهه اخير به اوج شهرت خويش دست يافت و اين امر به واسطه تلاوتهاى بسيار زيباى اين استاد است كه توام با نغمات حزين و صداى گرم و نواى هيجان برانگيز و ملكوتى وى است، او در نزد قاريان كشور ايران و علاقمندان و شيفتگان كلام نورانى وحى هم اكنون از محبوبيت و شهرت بسيارى برخوردار است و نواى دلنشين و موزون تلاوت اين استاد در كشور اسلامىمان طرفداران بسيارى دارد.
استاد از همان اوان كودكى براى تحصيل به مكتب رفته و در آن جا با وجود سن اندك 3 جزء از قرآن را حفظ نموده و در اين راه پيشرفت شايانى كرد، وى همانند بسيارى از مبتديان اين طريقت بر حسب كوشش و طاقت صوت خويش به تقليد از «عبد الباسط» و «مصطفى اسماعيل» مىپردازد، او در سن 12 سالگى قرآن را حفظ كرد و در 13 سالگى، طريقت و روش خاصى براى خويش اتّخاذ نمود و سبك خويش را برگزيد.
در سال 1370 كه اين استاد و قارى ارجمند به همراه استاد «شحات محمد انور» به كشورمان سفر كردند، جذبه تلاوتهايشان بسيارى را شيفته ساخت تا آن جا كه خود استاد تحت تأثير واقع شدند.