نشر معارف «آشنايی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران» را منتشر كرد
کد خبر: 1842092
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۴

نشر معارف «آشنايی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران» را منتشر كرد

«آشنايی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران» نوشته دكتر مهدی نظرپور توسط دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در قم، قانون اساسی بهترين و گوياترين سند شناسايی هر نظام سياسی و در بردارنده اهداف، آرمان‌ها، اصول و ارزش‌های حاكم بر آن است. بر اين اساس درس «آشنايی با قانون اساسی» با تصويب شورای عالی انقلاب فرهنگی يكی از دروس عمومی شناخته شد و كتاب «آشنايی با قانون اساسی» تأليف دكتر مهدی نظرپور، اولين كتاب درسی نوشته براساس سرفصل‌های مصوب اين درس ارائه و عرضه شده است.
رويكرد نويسنده در اين كتاب، توصيفی، تحليلی و تطبيقی است كه نهادها و ساختارهای نظام جمهوری اسلامی ايران با برخی كشورهايی كه به شيوه ليبرال دموكراسی اداره می‌شوند، مقايسه شده است كه در بخش تطبيقی مهم‌ترين منبع مورد استفاده، قانون اساسی كشورهای مقايسه شده است.
اين كتاب در 8 فصل تهيه شده است فصل اول شامل كليات است كه در آن تعريف و ويژگی‌های قانون، تعريف قانون اساسی، انواع و ويژگی‌های قانون اساسی مشخص شده و در پايان هم اشاره ای به پيشينه قانون اساسی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی گرديده است.
فصل دوم شامل كليات نظام جمهوری اسلامی است. در اين فصل به مباحثی مانند نوع حكومت، اصول و مبانی اعتقادی، وظايف دولت، دين، مذهب، زبان، خط، تاريخ، پرچم، استقلال، آزادی، نظام اقتصادی، حاكميت و منشأ آن و اصل تفكيك قوا اشاره شده است.
فصل سوم به حقوق و آزادی‌های اساسی مردم در قانون اساسی پرداخته است. در اين فصل، حقوق و آزاد‌ی‌های مردم به سه بخش يعنی حقوق و آزادی‌های قضايی و امنيتی، حقوق و آزادی‌های سياسی و حقوق و آزادی‌های رفاهی، آموزشی و تربيتی به شكل ابتكاری تقسيم شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با حقوق بشر نيز مقايسه شده است.
فصل چهارم تحت عنوان رهبری در قانون اساسی است. در اين فصل به شرايط و ويژگيهای رهبری، وظايف و اختيارات و مسئوليت‌های آن اشاره شده و در هر بخش هر كدام از موارد فوق با رؤسای دولتهايی كه به شيوه ليبرال دموكراسی اداره می‌شوند نيز مقايسه شده است.
در فصل پنجم، قوه مجريه در نظام جمهوری اسلامی ايران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. قوه مجريه در ايران شامل رئيس جمهور و همكاران او (يعنی هيئت وزيران، وزيران، معاونان، نماينده يا نمايندگان ويژه رئيس جمهور) است كه به تفصيل توضيح داده شده است.
در فصل ششم ابتدا به انواع قوه مقننه در دنيا و سپس به قوه مقننه در جمهوری اسلامی ايران اشاره شده است. قوه مقننه در ايران يك مجلسی اما دو ركنی است كه دو ركن شامل مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است. علاوه بر اين، در بخش مربوط به شورای نگهبان، اين شورا با نهادهای نظارتی قانون اساسی كشورهای ديگر نيز مقايسه شده است.
فصل هفتم درباره قوه قضاييه در نظام جمهوری اسلامی است. در اين فصل استقلال قوه قضاييه و چگونگی تضمين آن، وظايف قوه قضاييه و ساختار آن مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر اين، مقايسه بين قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران با قوه قضاييه بعضی از كشورها انجام شده است.
فصل هشتم شامل سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های است كه به تنهايی زيرمجموعه هيچ يك از ساختارهای نظام جمهوری اسلامی، يعنی رهبری و قوای سهگانه قرار نمی گيرند. اين نهادها شامل شورای عالی امنيت ملی، مجمع تشخيص مصلحت نظام، شورای بازنگری قانون اساسی سازمان صداوسيما، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا است.
برای تهيه اين كتاب می‌توانيد از طريق سايت دفتر مطالعات و توسعه كتابخوانی دفتر نشر معارف به نام «پاتوق كتاب» (www.ketabroom.ir) و فروشگاه‌های دفتر نشر معارف (تهران 88911212-021) و (قم 7735451-0251) و (دفتر مركزی 7744616-0251) اقدام كنيد.
captcha