آشنايی با تعاريف دقيق واژه‌ها از ملزومات تدبر در قرآن است
کد خبر: 2389536
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۰

آشنايی با تعاريف دقيق واژه‌ها از ملزومات تدبر در قرآن است

گروه فعاليت‌های قرآنی: مدير مدرسه دانشجويی قرآن و عترت در نشست تدبر قرآن اظهار كرد: برای تدبر در قرآن كريم ابتدا بايد با تعاريف دقيق واژه‌ها آشنا شويم تا تصوير درستی از قرآن كريم در ذهن ما ايجاد شود و اگر اين مهم در ابتدا ايجاد نشود، تصوير درستی از قرآن برای ما ايجاد نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، نشست روش تدبر در قرآن كريم با حضور ياسر رضازاده، مدير مدرسه دانشجويی قرآن و عترت، امروز، جمعه 20 مردادماه مصادف با 21 ماه مبارك رمضان در بخش تحول علوم انسانی نمايشگاه قرآن كريم برگزار شد.
ياسر رضازاده در اين نشست ضمن تسليت سالگرد شهادت امام علی(ع) طی سخنانی گفت: وقتی در جامعه به قشر جوان و به ويژه دانشجويان نگاه می‌كنيم، اولين آسيبی را كه در آنها متوجه می‌شويم اين است كه قادر به پاسخ‌گويی به شبهات دينی نيستند.
وی در ادامه افزود: برای حل اين مشكل بزرگ بايد برنامه‌ريزی دقيقی انجام شود تا قابليت پاسخ‌گويی به شبهات مذهبی و دينی در جوانان ايجاد شود و در اين راستا مدير مدرسه دانشجويی قرآن و عترت 40 موضوع ويژه قرآنی را در نظر گرفته است.
مدير مدرسه دانشجويی قرآن و عترت اظهار كرد: اين سوال همواره مطرح است كه آيا می‌توان در آيات قرآن كريم تفكر و تدبر كرد، پاسخ اين پرسش اساسی را خداوند متعال در قرآن مجيد ذكر كرده و به همه اجازه داده شده تا در آيات كلام‌الله مجيد تفكر و تدبر كنند.
رضازاده تصريح كرد: متاسفانه در جامعه كنونی ما فضای محدودی برای تدبر در قرآن كريم وجود دارد، كشور ما در زمينه روخوانی، روان‌خوانی، حفظ، ترجمه و مفاهيم قرآن كريم پيشرفت بسيار خوبی كرده است، اما در مرز تدبر ايستاده‌اند و در اين موضوع مهم پيشرفت نكرده‌اند.
مدير مدرسه دانشجويی قرآن و عترت بيان كرد: عدم پيشرفت تدبر در كشور ما به نبود مكانيزمی درست باز می‌گردد و همه به ويژه دانشجويان و قرآن‌پژوهان بايد در اين مسير گام بردارند و به علاقه‌مندان به علوم قرآنی مكانيزم درست و دقيقی معرفی كنند.
وی اظهار كرد: در مدرسه دانشجويی قرآن و عترت مجموعه روش‌های تدبر در قرآن كريم مورد تجزيه و تحليل قرار می‌گيرد، زيرا با به‌كارگيری روش‌های درست تدبر در قرآن كريم علم به وجود می‌آيد و جامعه كنونی تشنه اين علوم هستند.
مدير مدرسه دانشجويی قرآن و عترت تصريح كرد: برای تدبر در قرآن كريم ابتدا بايد با تعاريف دقيق واژه‌ها آشنا شويم تا تصوير درستی از قرآن كريم در ذهن ما ايجاد شود و اگر اين مهم در ابتدا ايجاد نشود، تصوير درستی از قرآن برای ما ايجاد نخواهد شد.
رضازاده گفت: يك سوره قرآن كريم دارای ساختار واحد و منسجمی است و بخش‌های مختلف آن با هم در ارتباط تنگاتنگی قرار دارد و در مجموع يك سوره از قرآن كريم يك سيستم يكپارچه و واحد دارد و بايد اين ساختار واحد مورد شناسايی قرار گيرد.
وی عنوان كرد: بايد فرد در سيستم تدبر ياد گيرد كه مفاهيم يك سوره قرآن كريم ساختار واحدی دارد، هر چند تفاوت‌ها و تمايزهايی در يك سوره ديده می‌شود و اين به اين خاطر است كه بهتر بتوانيم تفكر كنيم و از اين تفاوت‌ها به يك امر واحد دست پيدا كنيم.
مدير مدرسه دانشجويی قرآن و عترت بيان كرد: صفت‌ها و قسم‌هايی كه در سوره‌های قرآن آمده با مطالبی كه بيان می‌شود، ارتباط مستقيمی دارد و بايد اين مهم از سوره‌های قرآن كريم استخراج شود.
رضازاده در پايان افزود: جوانان و فرهيختگان كشورمان نبايد به بهانه منحرف شدن از تفكر و تدبر در قرآن كريم هراسی داشته باشند، زيرا با تدبر در قرآن علم توليد می‌شود و اين علم باعث پيشرفت كشورمان خواهد شد.
captcha