کد خبر: 2640366
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
شکرخدا گودرزی:

کاهش تولید آثار فاخر ناشی از بی‌برنامگی مدیران تئاتر است

گروه هنر: عرصه تئاتر چشم‌انداز و افق روشنی حتی در کوتاه‌مدت برای انجام مجموعه برنامه‌های خود ندارد؛ این ابهام در روند اجرایی وظایف اداره‌کل هنرهای نمایشی موجب شده بودجه‌ ناچیز اختصاص‌یافته به تئاتر و به‌ویژه چرخه تولید توجیه اقتصادی پیدا نکند.

شکرخدا گودرزی، نویسنده و کارگردان تئاتر، در گفت‌و‌گو با  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بزرگترین مشکل تئاتر کشور را تأمین نشدن بودجه‌های مورد نیاز به ویژه برای پویایی چرخه تولید دانست و گفت: عدم برنامه‌ریزی مشخصی که بر پایه آن بودجه اختصاص‌یافته به مرکز هنرهای نمایشی تعریف شود، از جمله ضعف‌هایی است که همچنان حتی در دوره‌ای که تصور می‌شود تفکر و تدبیر سرلوحه مدیران اجرایی در عرصه فرهنگ و هنر قرار گیرد، شاهد آن هستیم.
وی ادامه داد: مرکز هنرهای نمایشی ارشاد به دلیل نامشخص بودن برنامه‌های اجرایی خود برطبق سیاست‌گذاری هدفمند هیچگاه نتوانسته نظر مساعد مسئولان بالادستی و از همه آنها مهمتر نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را به منظور انجام امور جاری خود و جذب بودجه حداکثری که تناسب با حجم فعالیت‌های تئاتری دارد، جلب نماید.
این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه مجموعه اقدامات انجام شده از سوی مرکز هنرهای نمایشی به غیر از مواردی استثناء تاکنون به این شکل نبوده که سمت و سوی فرهنگی داشته باشد، تصریح کرد: همانطور که اشاره کردم این معضل از ابتلای این مرکز به بی‌برنامگی نشئت می‌گیرد که اگر برنامه‌ریزی متولی اصلی هنرهای نمایشی در کشور از همان ابتدا معین و مشخص بود، قطعاً بودجه در نظر گرفته و صرف شده برای انجام فعالیت‌های نمایشی از سوی تصمیم‌گیرندگان و متولیان امر، توجیه اقتصادی پیدا می‌کرد.
سیاست‌های غلط اتخاذ شده پیشکسوتان و متبحرین تئاتر را از فعالیت بازداشته است
عضو انجمن کارگردانان خانه تئاتر در ادامه گفت: در این سالها برمبنای سیاست‌های غلط که از سوی مسئولان اتخاذ شد، پیشکسوتان و متبحرین فن تئاتر حتی آنهایی که عمری در راه تولید و اجرای تئاتر متعهد دینی سپری کرده‌اند و به اصطلاح استخوان خرد کرده‌اند به حاشیه رانده شده و این عرصه جولانگاه طیفی شده است که بیشتر از آنکه به فکر اعتلای تئاتر باشند و درصدد برای تولید آثار فاخر برآیند، به منظور تأمین ذائقه نازل مخاطب عام تئاتر دست به تولید آثاری می‌زنند که علیرغم آنکه برای آنها آورده اقتصادی دارد اما از آن طرف سیر تعالی هنر نمایش تا رسیدن به آرمان‌های انسانی و ارزشی آن را خدشه‌دار می‌کند.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه با وجود تبیین سیاست‌های فرهنگی و هنری کشور از سوی متولیان و به ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی اما در عرصه تئاتر شاهد چشم‌انداز و افق روشنی نیستیم تأکید کرد: مسئولان تئاتری باید به فکر ترسیم این افق به شکل کوتاه‌مدت و بلندمدت باشند، اینکه قصد دارند چه کاری بکنند شفاف و روشن باشد؛ آیا در راستای هویت‌بخشی و بازتولید آثاری که مفاهیم دینی و ارزشی همچون ایثار، ملیت، مذهب و .... را در جامعه اشاعه و نشر می‌دهند قصد دارند فعالیت کنند و یا چیز دیگری مورد نظرشان است، این خط سیر اگر معلوم و مشخص باشد، همه امور طبق برنامه به انجام خواهد رسید.
صنوف تئاتر به دلیل آنکه زیرمجموعه اداره کل هستند، قدرت اجرایی ندارند
بازیگر نقش امام‌ خمینی(ره) در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» افزود: انجمن‌های صنفی تئاتر به دلیل آنکه زیرمجموعه تصمیم‌گیری‌های تئاتر منشعب از اداره کل هنرهای نمایشی هستند قدرت اجرایی ندارند؛ همه قوانین ، مصوبات و اساسنامه های ابلاغی از سوی سیاستگذاران و از همه مهمتر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه هنرهای نمایشی متوجه اداره‌کل هنرهای نمایشی است، بودجه نیز در اختیار این اداره‌کل است و همه تشکل‌های زیرمجموعه سهم درصدی و مقرری ناچیز از محل این بودجه را به خود اختصاص می‌دهند.
وی در پایان گفت: با این فرض، تجمعات اعتراض‌آمیز از سوی هر کدام از این صنوف نمی‌تواند به غیر از مقطعی کوتاه اثری داشته باشد؛ مشکل ما که فعالان در حوزه هنرهای نمایشی هستیم، این است که نهاد حامی تئاتر کشور یعنی اداره کل هنرهای نمایشی در مقابل ما ایستاده است، از قبول مسئولیت‌های قانونی خود شانه خالی می‌کند، به هیچکدام از تعهدات خود در قبال فعالان این بخش پایبند نیست و در این شرایط امنیت شغلی و روانی جامعه تئاتر در خطر است که مسئولان در رده‌های تصمیم‌گیری باید فکری به حال این اوضاع نابسامان کنند.

captcha