تجمیع امکانات نهادهای هنری در برگزاری مؤثر جشنواره «تجسمی فجر»
کد خبر: 2881316
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
اسکندرپور خواستار شد:

تجمیع امکانات نهادهای هنری در برگزاری مؤثر جشنواره «تجسمی فجر»

گروه هنر: اقدامات نهادهای فرهنگی و هنری خارج از بدنه وزارت ارشاد در زمینه هنرهای تجسمی، جزیره‌ای، مقطعی و بدون خروجی مؤثر است؛ اگر نهادهای فرهنگی و هنری با وزارت ارشاد همکاری و هم‌افزایی داشته باشند، شاهد برپایی جشنواره‌ای مطلوب و مؤثرتر خواهیم بود.

پرویز اسکندرپور خرم، هنرمند نقاش و نگارگر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: مسلم است که اگر رویدادی همچون جشنواره «تجسمی فجر» به شکل رقابتی برگزار شود، انگیزه بیشتری را در میان شرکت‌کنندگان آن ایجاد خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد هنرمندان تجسمی‌کار، باید فرصت‌هایی همچون جشنواره فجر را برای گردهمایی هنری و استفاده از افکار و نظرات یکدیگر در تعاملی دوستانه مغتنم بشمارند.
وی اظهار کرد: من با هر دو شکل برگزاری جشنواره «تجسمی فجر» موافق هستم. هم با ایجاد بخش رقابتی برای نسل جوان و جویای نامی که به هر حال صحنه رقابت و مسابقه را مجالی برای به رخ کشیدن هنر و تثبیت موقعیت خود قلمداد می‌کنند و هم با برگزاری به شکل غیر‌رقابتی که عملاً صحنه جشنواره را تبدیل به کارگاهی آموزشی برای هنرمندان در سطوح مختلف هنری می‌کند تا از تجارب یکدیگر و به ویژه هنرمندان پیشکسوت استفاده کنند.

لزوم حساسیت بیشتر نسبت به هنرمندان تازه‌کار
اسکندرپور خرم تصریح کرد: به این نکته باید توجه داشت که رقابتی برگزار شدن جشنواره نباید به مثابه آن باشد که احیاناً فردی از هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره به ویژه از نسل جوان هنرمند با این فرض که اثر هنری وی قابلیت‌های فنی و هنری چندانی ندارد در نتیجه باید از صحنه رقابت حذف شود، این مسئله ابتدا به ساکن موجب بی‌اعتباری و بی‌اعتمادی هنرمند به جشنواره می‌شود. مسئولان برگزاری جشنواره باید به این نکته توجه داشته باشند که حتی به فرض غیررقابتی برگزار شدن جشنواره باید نسبت به هنرمندان تازه‌کار که اتفاقاً از ذوق و خلاقیت بالایی هم برخوردار هستند حساسیت بیشتری به خرج دهند تا با رفع اشکال و عیوب آنها، جشنواره محلی برای تولد اندیشه و خلاقیت‌های جدید شود.
این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: متأسفانه در عرصه هنر تعدد ولایت بسیار است و به ویژه در عرصه هنرهای تجسمی شاهد هستیم که نهادهای فرهنگی و هنری زیادی متولی برگزاری رویدادهای هنری می‌شوند. دفتر تجسمی ارشاد از یک سو، حوزه هنری از سوی دیگر و سایر نهادهای فرهنگی و انقلابی نیز که معاونت فرهنگی دارند به نوعی در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند، بنابراین جزیره‌ای عمل کردن آنها با وجود مؤثر بودن جریانی که ایجاد می‌کنند، جریانی مقطعی و زودگذر است.

هم‌افزایی با ارشاد
این هنرمند نقاش و نگارگر افزود: جشنواره «تجسمی فجر» با عنوان بین‌المللی آن مدت هفت سال است که در حال برگزاری است و باید پس از گذر 7 دوره از آغاز آنها پیشرفت‌های خوبی را در زمینه‌ها و رشته‌های گوناگون آن شاهد باشیم، اما هر ساله به دلایلی از جمله کسری بودجه و کمبود اعتبارات این جشنواره نحیف‌تر از قبل و با حداقل مشارکت هنرمندان خارجی برگزار می‌شود.
اسکندرپور خرم تأکید کرد: اگر سایر نهادهای فرهنگی و هنری همانطور که مستقل از ارشاد در زمینه هنرهای تجسمی سرمایه‌گذاری مقطعی دارند، در جهت هم‌افزایی با ارشاد برآیند و تمام توان فنی و پشتوانه اعتباری خود را برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر جشنواره «تجسمی فجر» به عنوان رسمی‌ترین جشنواره تجسمی کشور که وجهه بین‌المللی نیز دارد مجتمع کنند، به نظر می‌رسد که جشنواره‌ای هدفمندتر نسبت به گذشته را شاهد خواهیم بود.
وی در پایان گفت: نهادهای فرهنگی و هنری خارج از بدنه ارشاد هم می‌توانند در طول سال به جای برگزاری رویدادها و جشنواره‌های مستقل تجسمی که خروجی چندان موفقی هم ندارد در امر آموزش و تحکیم بن‌مایه‌های علمی و هنری هنرمندان از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و برپایی کارگاه‌های تخصصی گام بردارند که برآیند مثبت آن در خلال برگزاری جشنواره تجسمی فجر تجلی یابد.

captcha