کد خبر: 2918929
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۷
حسینی عنوان کرد:

برگزاری سنتی «تئاتر رضوی» سدی بر سر راه بین‌المللی شدن آن است

گروه هنر: با وجود از سر گیری «تئاتر رضوی» بحث بر سر برگزاری یا عدم برگزاری، مفید بودن یا نبودن آن است و مسئولان بدون در نظر گرفتن جوانب بر برگزاری جشنواره با تکیه بر همان ساختار سنتی تأکید دارند که این موضوع مانعی بر سر راه بین‎‌المللی شدن این جشنواره است.

سید‌رضا حسینی، کارگردان تئاتر رضوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن ابراز خرسندی از سرگیری جشنواره «تئاتر رضوی» گفت: خلأ این جشنواره در دو سال وقفه‌ای که پدید آمد همواره احساس می‌شد و تصور می‌کنم چند سالی وقت لازم باشد تا این جشنواره بتواند به سطح اعتباری که از رهگذر 9 دوره برگزاری آن را به دست آورده بود نائل شود.
وی افزود: الحاق مجدد این جشنواره به خراسان شمالی نیز نکته مثبتی بود که باید به خاطر این تصمیم تشکر صمیمانه‌ای از مسئولان دبیرخانه مرکزی جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) و معاونت هنری ارشاد به عمل آورد، هر چند مطلوب‌تر این بود که جشنواره به میزبانی مشهد برگزار شود که این هم‌جواری با آستان قدس رضوی ضمن بهره‌مندی از برکات خاصه، موجب می‌شد تا با استفاده از امکانات پیشرفته‌تر تئاتری، جشنواره در سطح بهتری از نظر سخت‌افزاری برگزار شود.

بازنگری در ساختار اجرایی جشنواره
کارگردان نمایش رضوی «هفت دریا شبنمی» تصریح کرد: مطلب دیگری که هنرمندان تئاتر رضوی از مسئولان در جریان احیای این جشنواره انتظار داشتند این بود که با توجه به فرصت مناسب دو ساله در نتیجه وقفه پیش آمده در برگزاری این جشنواره، آنها می‌توانستند جوانب امر را برای استمرار هر چه مطلوب‌تر «تئاتر رضوی» مورد بررسی قرار دهند؛ مواردی همچون بازنگری در ساختار اجرایی جشنواره و تحولاتی که لازم است در آن داده شود و همچنین ساختار مدیریتی جشنواره تا از این پس شاهد به بن‌بست رسیدن جشنواره و تعطیلی آن نباشیم.
حسینی در ادامه گفت: آن چیزی که به نظر می‌رسد اینکه جشنواره «تئاتر رضوی» از این نظر از سر گرفته شد که اولاً برگزاری آن ظرفیت خوبی از نظر تولید آثار نمایشی مذهبی ایجاد کرده بود و ثانیاً برگزار نشدن آن خلأیی را پدید می‌آورد که مخالفان و معترضان آن بیش از سایرین بودند و وقتی این میزان نارضایتی به اوج خود رسید، چاره‌ای جز برگزاری مجدد آن نبود.

روح تازه‌ای در کالبد تئاتر متعهد دینی دمیده شد
وی که با کارگردانی «هفت دریا شبنمی» جزء کارگردانانی به شمار می‌آید که در بخش ویژه دهمین جشنواره «تئاتر رضوی» شرکت کرده است، افزود: در چنینی فضایی ابتکار و نوآوری در تغییر و تحول بنیادین جشنواره آن چنان که باید و شاید به چشم نمی‌خورد و نتیجه آنکه وقتی فراخوان منتشر می‌شود باز هم با همان بخش‌های موضوعی و جنبه‌های ساختاری برگزاری جشنواره به شکل سنتی آن مواجه می‌شویم.
حسینی تأکید کرد: این در حالی است که جشنواره «تئاتر رضوی» در طول برگزاری ادوار خود خاستگاه ایده‌های نو و اندیشه‌های خلاق تئاتری بوده؛ افکاری که بعدها سرمنشأ ظهور چهره‌های نسل جوان در تئاتر شد که به این واسطه روح تازه‌ای در کالبد تئاتر متعهد دینی دمیده شد.
این کارگردان تئاتر در پایان گفت: «تئاتر رضوی» با توجه به موضوعی که به آن می‌پردازد ظرفیت بین‌المللی شدن دارد، با این شرط که تکلیف برگزار‌کنندگان آن از این مرحله که آیا باید این جشنواره برگزار شود یا نه، گذر کنند و به اهمیت آن در تبیین فرهنگ ناب رضوی بها دهند و به تعاملات بین‌المللی تئاتر با موضوع رضوی با هنرمندان و گروه‌های خارجی بپردازند.

captcha