جشنواره «تجسمی فجر» سعی در آشتی دادن بدنه حرفه‌ای این عرصه با خود دارد
کد خبر: 2923467
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
مجید ملانوروزی:

جشنواره «تجسمی فجر» سعی در آشتی دادن بدنه حرفه‌ای این عرصه با خود دارد

گروه هنر: مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با اشاره به حضور گسترده پیشکسوتان در هفتمین دوره جشنواره «هنرهای تجسمی فجر» گفت: غیررقابتی شدن جشنواره دلیل اصلی این مشارکت بود و سعی داریم بدنه حرفه‌ای تجسمی را بیش از پیش با جشنواره آشتی دهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مجید ملانوروزی، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در آئین اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی «هنرهای تجسمی فجر» که  شب گذشته، 12 اسفند در تالار وحدت برگزار شد در سخنان کوتاهی ضمن تشکر و قدردانی از حضور دلسوزانه و متعهدانه هنرمندان رشته‌های مختلف در این جشنواره گفت: در این جشنواره تمام سعی من و همکارانم بر این بود تا بدنه حرفه‌ای هنرهای تجسمی را با جشنواره «تجسمی فجر» آشتی دهیم.
وی ادامه داد: غیررقابتی بودن این دوره از جشنواره علیرغم انتقاداتی که از سوی کارشناسان و منتقدان به همراه داشت موجب ایجاد فضایی شادی‌بخش در جشنواره شد؛ چرا که نسل جوان هنرهای تجسمی دوشادوش پیشکسوتان در این جشنواره شرکت کردند و از تجارب گرانسنگ آنها در ادامه فعالیت‌های خود برای تعالی هر چه بیشتر بهره گرفتند.

جشنواره‌های دانشجویی تجسمی را تقویت می‌کنیم

ملانوروزی تصریح کرد: سعی داریم از این پس عرصه رقابتی هنرهای تجسمی را نه در قالب جشنواره «تجسمی فجر»، بلکه با برگزاری و تقویت جشنواره‌های تجسمی دانشجویی تداوم ببخشیم تا برگزیدگان و نخبگان این جشنواره هر ساله به جشنواره تجسمی فجر معرفی شوند تا این جشنواره محلی برای حضور هنرمندان و آثار باکیفیت‌تر شود.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به حضور هنرمندان تجسمی‌کار در رویدادهای تجسمی خارج از کشور گفت: هنرهای تجسمی دارای تنوع و رشته‌های متنوعی است که هر کدام از آنها برنامه‌ریزی جامعی را طلب می‌کند. خوشحال هستیم که نسلی بالنده در حال فعالیت در این عرصه است و حضور موفقیت‌آمیز آنها در عرصه‌های بین‌المللی همچون نمایشگاه مدرن فرانسه، مکسی ایتالیا و هنرهای شرقی رم را ارج می‌نهیم.
این گزارش حاکی است، مجتبی آقایی، دبیرکل هفتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر پیش از سخنان ملانوروزی به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به جوان بودن این جشنواره به نسبت سایر جشنواره‌های فرهنگی و هنری که تحت عنوان فجر برگزار می‌شوند، عنوان کرد: جوان بودن این جشنواره را نباید به حساب هنرهای تجسمی گذاشت، بلکه این عرصه هنری از دیرباز در ایران وجود داشته است و همواره افرادی بوده‌اند که به رشته‌ها و گونه‌های گوناگون آن اشتغال داشته باشند.
وی گفت: جشنواره هفتم برخلاف شش دوره گذشته خود به سمت و سویی متفاوت رفت و تجربه جدیدی را از سر گذراند و شاهد بودیم که رقابت در این دوره بسیار کمرنگ‌تر از ادوار گذشته بود و دوستان هنرمند به شکل دعوتی در این جشنواره مشارکت کرده بودند که از جمله مهمترین دستاوردهای چنین شیوه برگزاری حضور پرشور پیشکسوتان عرصه هنرهای تجسمی بود؛ چرا که وقتی جشنواره رقابتی شود این عزیزان خود در نقش داور و ارزیاب حاضر می‌شوند یا عرصه رقابت را برای حضور نسل جوان این حوزه هنری خالی نگاه می‌دارند.
آقایی تصریح کرد: با این وجود جشنواره هفتم این سعی را داشت که به نقطه‌ای شاخص در فعالیت این عرصه هنری برسد و آن اینکه بتواند از حضور نسل جوان هنرمند در کنار تجارب و آثار شاخص پیشکسوتان استفاده کند که خوشبختانه در نخستین سال تجربه چنین شیوه‌ای، شاهد توفیق در این زمینه بودیم که تحقق آن برای ما بسیار غرورآمیز است.

موفقیت «تجسمی فجر» به دلیل تلاش مسئولان در دوره‌های پیشین بوده است

وی با قدردانی از زحمات مسئولان برگزاری دوره‌های پیشین جشنواره «تجسمی فجر» گفت: باید بگویم که اگر جشنواره در عین جوانی در دوره هفتم خود توانست تا این اندازه پرشور و موفق برگزار شود، همگی در سایه تلاش مسئولان شش دوره پیشین آن بوده است و با همه احترامی که برای تلاش آنان قائل هستیم باید بگویم که این دوره از جشنواره یک جهش کیفی نیز داشته است و برخلاف دوره‌های پیشین که کتاب آثار جشنواره به شکلی جامع و واحد منتشر می‌شد، اما تصمیم گرفتیم تا از این دوره به بعد کتاب‌های هر یک از رشته‌های تجسمی را به شکل مستقل و تخصصی منتشر کنیم که قطعاً بر کیفیت این کار خواهد افزود و موجب خواهد شد تا کتاب‌های تجسمی به شکل کتاب سال و یا حتی در قالب master book مرجع برای استفاده هنرجویان و پژوهشگران مورد استفاده قرار گیرد.

تجلیل از حامیان و برگزارکنندگان رویدادهای تجسمی، ویژگی این دوره بود

دبیرکل هفتمین جشنواره بین‌المللی «تجسمی فجر» در ادامه اظهار کرد: در اختتامیه این جشنواره علاوه بر معرفی و تقدیر از فعالان جوان عرصه هنرهای تجسمی، از حامیان این حوزه و سازمان‌هایی که حمایت و برگزاری رویدادهای تجسمی را وظیفه ذاتی خود می‌دانند نیز تجلیل می‌شود. در این فهرست نگارخانه‌داران و خبرنگاران نیز حضور دارند.
وی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم هم‌افزایی میان سازمان‌ها، تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی هنرهای تجسمی موجب تقویت بنیه علمی این حوزه شود و از برآیند فعالیت‌های این حوزه و نیروی کارشناسی که برای آن صرف می‌شود، هر آن شاهد شکوفایی این حوزه باشیم که البته این موضوع محقق نخواهد شد مگر با یک برنامه‌ریزی مستمر که در سایه فعالیت یک دبیرخانه دائمی و نظام‌مند موجب برگزاری منظم جشنواره «تجسمی فجر» و سایر رویدادهای سالیانه این عرصه شود.

captcha