کد خبر: 3016854
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲
استاد دانشگاه تهران:

نوروز را می‌توان عیدی اسلامی دانست

گروه اندیشه: یک استاد دانشگاه معتقد است که نوروز و اسلام عناصر مشترکی زیادی دارند و از این رو می‌توان نورز را عیدی اسلامی دانست.

بهرام امیراحمدیان، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در خصوص نسبت نوروز با اسلام گفت: نوروز را می‌توان عیدی اسلامی دانست و عناصر مشترک زیادی میان این عید و اسلام وجود دارد. ما در نوروز معتقد هستیم که نوروز آغاز سال جدید است، در این سال زمین یک دور به دور خورشید چرخیده و سال جدید آغاز می‌شود. در سال جدید سرمای زمستان کاسته شده و با آغاز سال و فصل جدید و گرم شدن هوا شاهد رویش گیاه‌هان هستیم.

وی افزود: از نظر منابع اسلامی نیز رستاخیز تجلی رویش و زنده شدن است. ما در نوروز می‌بینیم که خداوند چگونه می‌میراند و زنده می‌کند.  نمونه آن همین طبیعت و خاکی است که هیچ گونه حیات و سبزینه و زندگی در آن نیست اما به ناگهان جان تازه‌ای می‌گیرد و همه موجودات میل جدیدی به زندگی پیدا می‌کنند.
امیراحمدیان اضافه کرد: ائمه معصومین(ع) و بویژه امام صادق (ع) در خصوص برگزاری نوروز تاکید بسیاری داشته‌اند و این به خاطر آن است که آموزه‌های نوروز مبتنی بر ستایش پروردگار است و انسان از آنچه که خداوند در اختیارش گذاشته تشکر و سپاسگزاری می‌کند. در سفره نوروزی تمام نمادهای طبیعی که برای زندگی ضروری است، وجود دارند. حضور آب و سبزه در سفره هفت سین نشان از همین مسئله است. از این منظر نیز ما شاهد تاکید قرآن بر آب و عناصر طبیعی هستیم.
وی ادامه داد: از سویی دیگر ما در نوروز به صله رحم و فراموش کردن کینه‌ها، سرزدن به بیماران و کمک به مستمندان می‌پردازیم که این نیز از وجوه اسلامی نوروز می‌تواند باشد. آداب و رسوم نوروزی حاوی یک روح انسانی است که در اسلام نیز وجود دارد. ما شاهد آن هستیم که با فتح ایران توسط سپاه اسلام این جشن بر خلاف دیگر جشن‌های مبتنی بر شرک از بین نمی‌رود زیرا که نوروز مبنایی توحیدی دارد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: از این منظر می‌توان به جرئت گفت نوروز نکات مشترک زیادی با دین مبین اسلام داشته و با آن مطابقت دارد. با توجه به اهمیت آب در حوزه نوروز شاهد تاکید باورهای نوروزی و اسلام در این خصوص هستیم. حضور  آب در سفره از این دست است. از سویی دیگر ملاحظه می‌کنیم که تاکید زیادی به آب در قرآن شده و آن را منشأ حیات عنوان کرده است. ما آب را بر سر سفره نوروزی داریم، همچنین آیینه و قرآن و خوراکی‌های هفت سین که هر کدام نماد و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.
امیراحمدیان با بیان اینکه متاسفانه برخی مطرح کرده‌اند که نوروز نشانی از آتش پرستی است، گفت: این مطلب نادرست است. آتش و نور در قرآن نیز نشانی از خداست و خداوند در قرآن نور آسمان و زمین توصیف شده است.
وی در پایان گفت: همان فلسفه نوروز باید تقویت شود متأسفانه رسانه ملی در این زمینه نقش خودش را درست ایفا نمی‌کند. بایستی به جوانانمان آموزش دهیم که فلسفه نوروز چیست. اولاً اینکه نوروز در کشورهایی برگزار می‌شود که مسلمانند، دوم در کمربندی‌ای از کره زمین قرار گرفته‌اند که دارای چهار فصل هستند. سوم این است که در سرزمین‎هایی که خشک هستند واقع شده است، بنابراین آب و گیاه در آنجا از اهمیت خاصی برخوردار است. آب مایه حیات است و نوروز رستاخیز طبیعت و زنده شدن دوباره آن است. نوروز بهانه‌ای برای سرزدن به یکدیگر و صله ارحام است.

captcha