کد خبر: 3065680
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
صاحب‌نظران در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کردند:

شبکه اجتماعی خلیفه‌بوک، جریانی گذراست

گروه فضای مجازی: شبکه اجتماعی خلیفه‌بوک، یک جریان گذراست و به نوعی کف روی آب به شمار می‌آید که از بین می‌رود و چندان ماندگار نخواهد شد و بعید می‌دانم که این شبکه اجتماعی بتواند با دنیای دموکراتیک رقابت کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به وجود آمدن شبکه اجتماعی خلیفه‌بوک و دیگر شبکه‌های این‌چنینی ناشی از حضور گسترده ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی است یعنی وجود این شبکه‌های اجتماعی به دلیل استقبال چشمگیر ایرانی‌ها از این ابزار است؛ چراکه ایرانی‌ها بیشترین مخاطب در استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند.

خلیفه‌بوک، مقابل امامت است

محسن مس‌چی، معاون امور بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: خلیفه‌بوک در مقابل امامت است و اسلام خلیفه‌گری را در مقابل انسان امامت و ولایت مطرح کرده‌اند که اینها نشان دهنده تعرض این اندیشه با اندیشه ولایت و امامت است و در واقع همان امتداد خط تاریخی مسیر اشتباهی است که امروز به خلیفه‌بوک رسیده‌اند. آنها از همین شبکه‌های اجتماعی در جهت کارهای خلاف در راستای تبلیغ استفاده می‌کنند که البته همه این شبکه‌ها قابل شناسایی و قابل ردیابی و حذف است، اما جهان استکبار و آمریکا و کشورهای غربی کاملاً از این موارد حمایت می‌کنند، اما به نتیجه نخواهند رسید.

وی با اشاره به فعالیت شبکه اجتماعی خلیفه‌بوک تصریح کرد: متأسفانه اعضای این شبکه به نام‌های حقیقی شناخته نمی‌شوند و همگی با نام‌های مستعار فعالیت می‌کنند. البته این شبکه اجتماعی از موتور جستجوگر بسیار ضعیفی برخوردار است، اما با حمایت جهان استکبار در آینده تقویت خواهند شد.

معاون امور بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تصریح کرد: اشغال فیزیکی، نظامی و حمله‌های فیزیکی و مسائل این چنینی در گذشته‌های تاریخی انجام می‌شد که جای خود را امروزه از دست داده است و امروزه کسی که می‌خواهد حکومت کند، حتماً باید از این ابزار به خوبی و در جهت صحیح استفاده کند که مهمترین وجه پیروزی استفاده از این ابزار است.

ضرورت ساماندهی شبکه‌های اجتماعی بومی

در ادامه مهدی جعفری، رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج اظهار کرد: ما می‌توانیم به لحاظ کیفیت و کمیت و با گسترش و افزایش تولید پیام و محتوای مناسب و ساماندهی فعالیت‌ها به راحتی مقابل این اقدامات دشمن بگیریم، البته منظور برخورد سلبی نیست، چراکه با برخورد سلبی نمی‌توان کاری از پیش برد. دشمن چه بخواهیم و چه نخواهیم کارش را انجام می‌دهد و ما باید ضمن حفظ وضعیت موجود به فکر ارتقای وضعیت‌مان باشیم.

وی افزود: صرفاً این موضوع که حتماً شبکه اجتماعی داشته باشیم نمی‌تواند مهمترین هدف‌ ما باشد، بلکه ما باید از قبل فکر تأسیس شبکه اجتماعی مناسب را می‌کردیم. ما باید شبکه‌های اجتماعی موجود را ساماندهی کنیم و فرهنگ استفاده درست از آن را در جامعه جای بیندازیم و با تولید پیام‌های مناسب، کوتاه، مختصر و مفید و اثرگذار بتوانیم گروه‌های شکل گرفته و شبکه‌هایی که فعالیت می‌کنند را ساماندهی مناسبی کنیم.

رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج تصریح کرد: اقدام «مقابله به مثل» با دشمن دیگر پاسخگو نیست. ما هم‌اکنون مخاطب، متخصص، ابزار و امکانات خوبی داریم، اما مهمترین و بزرگترین ضعف ما برای عدم موفقیت در جهانی شدن شبکه‌های اجتماعی بومی‌مان، نبود مدیریت فرهنگی صحیح میان مدیران و مسئولان است.

فعالیت شبکه اجتماعی خلیفه‌بوک باید کنترل شود

علی مرشدی‌زاد، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، اظهار کرد: فعالیت شبکه اجتماعی خلیفه‌بوک چندان در ایران بازتاب نداشته‌ است؛ زیرا ایرانی‌ها شیعه‌مذهب هستند و گرایشی به فعالیت‌ها و شعارهای این شبکه‌ها ندارند. همچنین به لحاظ زبانی تمرکز این شبکه‌ها بر زبان عربی و زبان مناطق سنی‌نشین است.

وی بیان کرد: شبکه اجتماعی خلیفه‌بوک، یک جریان گذر است و  به نوعی کف روی آب بوده که از بین می‌رود و چندان ماندگار نخواهد شد و بعید می‌دانم که این شبکه اجتماعی بتواند با دنیای دموکراتیک رقابت کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد تصریح کرد: داعش به عنوان حکومتی است که کلیت جهان آن را نامشروع می‌دانند و حتی دولت اسلامی عراق و شام هنوز دولت مشروعی در جهان محسوب نمی‌شود. اقدامات داعش هر روز بیشتر عدم مشروعیتش را اثبات می‌کند؛ بنابراین باید محدودیت‌هایی بر روی فعالیت‌های آنان اعمال شود.

حرف آخر...

بخش خصوصی در زمینه ایجاد شبکه‌های اجتماعی بومی قدم‌های مناسبی را برداشته است و هم‌اکنون سایت‌های مناسبی در زمینه قرآن و عترت داریم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این اقدامات حمایت‌های لازم را دارد. بخش خصوصی با ایجاد شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در برابر شبکه‌های اجتماعی دشمن همچون «خلیفه‌بوک» مقابله جدی داشته باشد.

captcha