کد خبر: 3116060
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
زوار بی‌ریا:

شرط رونق تئاتر دینی، اقتصاد پایدار در هنر است

گروه هنر: سال گذشته با وجود تأکید بر اقتصاد و فرهنگ اما در عرصه اقتصاد هنرهای نمایشی توفیق چندانی نداشتیم و رونق کمی و تلاش برای کیفی‌سازی تئاتر به ویژه تئاتر متعهد دینی تحت‌الشعاع شرایط بد اقتصادی بود، امسال اگر به تولیدات فراگیر تئاتر دینی و ارزشی می‌اندیشیم راهی جز سرمایه‌گذاری نداریم.

محمد زوار بی‌ریا، کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)گفت: هیچگاه در مورد تئاتر حرفه‌ای و نوع و حجم فعالیت‌های جاری و هدفمند در آن برنامه‌ای نداشته‌ایم و تصمیمات در مورد جریان‌های جاری تئاتر دفعی و مناسبتی بوده است.
وی ادامه داد: به جز ثابت بودن چند جریان جاری و رسمی تئاتر همچون جشنواره «تئاتر فجر» برای هیچ یک از رویدادها و اتفاقات تئاتری هدف‌گذاری مطلوب و جامعی در نظر گرفته نشده است و برای مسئولان این موضوع که قرار است با این میزان امکانات و بضاعت در آینده‌ای دور و یا نزدیک به چه خروجی و هدفی نائل شویم نامشخص است.
کارگردان تئاتر رضوی «پلاک 8» تصریح کرد: قطعاً موتور حرکتی یک جریان فرهنگی و هنری از جمله تئاتر علاوه بر انگیزش و فعالیت مؤثر فعالان آن، به مسائل اقتصادی و میزان سرمایه‌گذاری در آن بستگی مستقیم دارد و اساساً علاوه بر دغدغه فردی و گروهی هنرمندان، اشتغال به هنر و به ویژه تئاترنوعی پیشه با اهداف اقتصادی و تأمین معیشت هنرمندان دنبال می‌شود.
زوار بی‌ریا در ادامه گفت: هنرمندان تئاتر برای پویایی و بالندگی در عرصه فعالیتی خود نیاز به تأمین هزینه و مخارج زندگی خود و خانواده دارند و مسئولان فرهنگی نباید به این دید که آنها اشتغال به فعالیت نمایشی را جزء فوق برنامه‌های زندگی خود می‌دانند به موضوع نگاه کنند بلکه درصد قابل توجهی از فعالان تئاتری شغلی غیر از تئاتر ندارند و باید از این راه مرر درآمدی برای گذران زندگی داشته باشند.
این کارگردان تئاتر افزود: تئاتر دینی بخشی از فعالیت‌های تئاتری جاری در کشور است و در معدود زمان‌هایی همچون مناسبت‌های مذهبی شاهد فعالیت گروه‌های مذهبی‌کار هستیم اگر قرار باشد به این نوع تئاتر و فعالیت محدود هنرمندان تئاتر دینی نیز کم‌توجهی شود که سرمایه‌گذاری و بودجه ناچیزی به فعالیت آنها اختصاص یابد، انگیزه برای هنرمندان که در زندگی حقیقی خود همچون سایر مردم با مشکلات عدیده‌ای از جمله مشکلات اقتصادی و تأمین زندگی خود و خانواده روبرو هستند برای ادامه کار باقی نمی‌ماند.
وی در پایان تأکید کرد: برای توفیق نسبی تئاتر دینی نباید به فعالیت در این عرصه از سوی طیفی از هنرمندان دغدغه‌مند این دیدی علی‌السویه داشت بلکه باید با شناسایی نفرات نخبه این نوع تئاتر و سرمایه‌گذاری مشخص و هدفمند، آنها را ترغیب به فعالیتی جامع و مستمر کرد که تنها به چند جشنواره و رویداد مقطعی تئاتر و دریافت احتمالی کمک هزینه و کسب جوایز نقدی محدود فلان جشنواره دلخوش نباشند.
 

captcha