استاد مسگرا مجاهد فی سبیل‌‌الله بود
کد خبر: 3309044
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
محمدحسین سبزعلی:

استاد مسگرا مجاهد فی سبیل‌‌الله بود

کانون خبرنگاران نبأ: استاد بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه سرهنگ مسگرا در زمان طاغوت و پیش از انقلاب جلسات قرآنی برگزار می‌کرد، از ایشان به‌عنوان مجاهد فی سبیل‌الله نام برد و گفت: ایشان با اینکه نظامی بود و در رژیم شاه خدمت می‌کرد جلسات قرآن را خود اداره می‌کرد.

محمد‌حسین سبزعلی، قاری بین‌المللی کشورمان در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، با اشاره به آشنایی خود با استاد مسگرا اظهار کرد: در حدود سال 50 یکی از دوستان بنده به من گفت جلسه‌ای در چهارراه گلوبندک در مسجدی کوچک توسط سرهنگی برگزار می‌شود. من به همراه دو نفر دیگر از دوستانم رفتیم و آن مسجد را پیدا کردیم و دیدیم که جلسه قرآن باشکوهی در حال برگزاری است و در آن جلسه قرآن را به سبک عربی و مصری می‌خواندند که در آن زمان خیلی مرسوم نبود و بیشتر به سبک روضه و نوحه و دعا قرآن خوانده می‌شد.

قاری بین‌المللی کشورمان ادامه داد: در همان بار اول خود استاد مسگرا و جلسه قرآن ایشان تأثیر بسیاری بر ما گذاشت و ما را به خود جذب کرد. استاد شاگردان خود را هم تشویق می‌کرد و هم هدیه می‌داد و هنگامی‌که ما در جلسه اول برای استاد مسگرا تلاوت کردیم ایشان ما را بسیار تشویق کردند و دعوت کردند که بعد از آن در جلسات حضور داشته باشیم.

وی درباره حضور در جلسات استاد مولایی، گفت: بعد از استاد مسگرا یک سال ماه رمضان در جلسات مرحوم استاد مولایی شرکت کردم و استاد مولایی در برابر کسانی که قوی‌تر بودند و زحمت بیشتری کشیده بودند به بنده اجازه تلاوت نمی‌داد تا اینکه یک شب سرهنگ مسگرا به جای استاد مولایی جلسه را اداره کرد و مجددا از بنده دعوت کرد که در جلسات گلوبندک شرکت کنم و بنده سه سال در آن جلسات حضور داشتم.

سبزعلی در ادامه اضافه کرد: سه سال که از حضور بنده می‌گذشت شبی استاد مولایی در جلسه سرهنگ مسگرا شرکت کرد و از من خواست که در آن جلسه قرآن قرائت کنم و بعد از اینکه استاد مولایی خواندن من را شنید، آدرس مسجد الرضا(ع) در انتهای خیابان بهار را داد و گفت که در جلسات ایشان شرکت کنم و بعد از آن بنده هشت سال بدون وقفه در جلسات جمعه‌ها صبح استاد مولایی حضور داشتم.

این مدرس هنر تلاوت قرآن کریم با اشاره به نقش استاد مسگرا در اجرای قرائت عربی، بیان کرد: سرهنگ مسگرا در تشویق شاگردان بسیار فعال بود و سهم بزرگی داشت در اینکه قاریان به سمت عربی خواندن و قرائت استاندارد و صحیح پیش رفتند. بنده سه سال در جلسات ایشان حضور داشتم و بهره‌های بسیاری از حضور ایشان بردم و خودم را مدیون زحمات ایشان می‌دانم و همیشه برایشان طلب مغفرت می‌کنم. استاد مسگرا نفس بسیار بلند و طولانی داشت و در تلاوت به قدرت نفَس شاگردان توجه بسیاری داشت و می‌گفت آیه‌ها را طولانی و زیبا بخوانید و شاگردان که تعداد زیادی هم داشتند همه در یک فضای رقابتی قرار می‌گرفتند.

سبزعلی در مورد خصوصیات اخلاقی استاد مسگرا، گفت: استاد مسگرا بسیار مورد احترام مردم بود، با اینکه سِمَت سرهنگ تمامی داشت در برابر کودکان و نوجوانان بسیار متواضع بود و همیشه لبخند به لب داشت و به همه احترام می‌گذاشت و می‌توان گفت که نظیر ایشان به ندرت یافت می‌شود.

قاری بین‌المللی کشورمان ادامه داد: استاد مسگرا از خانواده مؤمن، متدین و قرآنی بود و رفاقت نزدیکی با استاد مولایی داشت و همین تربیت قرآنی بود که برای او فرقی نداشت که در زمان طاغوت است و در آن دوران به ساحت قرآن خدمت می‌کرد و ان‌شاءالله که قرآن در قیامت از ایشان دستگیری کند.

سبزعلی با اشاره به خبررسانی اندک در مورد فوت اساتید قرآنی، یادآور شد: در مورد درگذشت ایشان یا استاد مولایی و نظیر آنها مردم باید خیلی وسیع‌تر در جریان قرار بگیرند و چنین استادانی که از دست می‌روند می‌بایست تعداد کثیری جمع شوند اما عده کمی  حضور می‌یابند و مابقی جامعه از اتفاق بی‌خبرند و این درست نیست. از صدا و سیما انتظار می‌رود که در این مورد خبرسازی کند و مردم را از شأن و جایگاه آنها آگاه کند. کسی که عمر خود را به پای قرآن گذاشته است باید بیشتر مورد تقدیر قرار بگیرد هرچند که آنها در نزد خداوند مورد تقدیر قرار خواهند گرفت اما ما نیز وظیفه‌ای در قبال آنها داریم.

captcha