نسرین نافذکلام، داور بین المللی و مدرس قرآن کریم متولد ۱۳۴۲ است و دارای مدرک کارشناسی رشته حقوق از دانشگاه تهران و فوق لیسانس علوم قرآن و حدیث از دانشکده الهیات این دانشگاه است. وی بیش از ۳۰ سال سابقه داوری در نهادها و ارگانهای مختلف از جمله آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان اوقاف امور خیریه و دیگر نهادهایی همانند سپاه، ارتش، بسیج و بنیاد مستضعفان دارد.
وی در گفتوگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا با بیان اینکه با بیشتر سازمانها، نهادها و ارگانها افتخار همکاری در زمینه داوری و بعضا آموزش قرآن را دارد، تصریح کرد: دو سالی است که مسابقات بینالمللی دانشآموزان برگزار شد. افتخار داوری در آن را نیز داشتم و همچنین در المپیادهای جامعة المصطفی(ص) العالمیة نیز همکاری کردهام و همچنین در مسابقات کشوری سازمان اوقاف که از سال ۱۳۷۷ برای بانوان آغاز شد. قسمت داوری بخش حسن حفظ و وقف را تا حدود ۸ سال به عهده داشتم و از بعد از آن هم تنها در بخش وقف توفیق همکاری داشتم.
نافذکلام در بیان سوابق خود عنوان کرد: در دو دوره آموزش برگزیدگان مسابقات کشوری را بر عهده داشتم که هر دو دوره نیز در مشهد برگزار شد و توفیق داشتم که در خدمت عزیزان متسابق باشم. همچنین سالها در خدمت مسئول هیئت داوران و ناظر هیئت داوری نیز بودم. دورههایی نیز به صورت تخصصی در ابتدای فعالیتهای قرآنیم در خدمت اساتید مجرب به صورت تئوری و عملی گذراندم و داوریهایی نیز انجام دادم که این داوریها آزمونی بود و بعد بنده به صورت داور بینالمللی و کشوری معرفی شدم.
وی افزود: از سال ۱۳۸۱ به بعد نیز عضو شورای عالی قرآن در سازمان اوقاف و امور خیریه بودم و دو دوره این عضویت تمدید شد. همین طور به عنوان خادم قرآن در نهضت قرآنآموزی بودم و در جلساتی که در وزارت ارشاد برگزار میشد نیز حضور داشتم.
این مدرس قرآن با اشاره به سالهای آغازین فعالیتهای قرآنی خود اظهار کرد: بنده حفظ و قرائت قرآن را در دوران دبستان به صورت ابتدایی و در دوران راهنمایی به صورت کلاسیک و حرفهای آغاز کردم و در نتیجه در دوره دبیرستان حائز رتبه شدم. عشق وافر به آیات قرآن و مانوس بودن با قرآن را از کودکی داشتم و الحمدالله دارم و به همین سبب است که برای اولینبار در دوران راهنمایی و بعد دبیرستان در مسابقات شرکت کردم و در منطقه رتبه اول را کسب کردم.
وی با بیان اینکه از آن دوران در دانشگاه و مراکز تربیت معلم تدریس میکردم، گفت: در مسابقات قرآن و عترت اساتید دانشگاهها چندین دوره در بخش قرائت ترتیل و قرائت تحقیق، مفاهیم و علوم قرآنی نیز حائز رتبه بودم. در این عرصه بیشتر علاقه وافر به یادگیری قرآن و مفاهیم آن داشتم و فعالیتهای خود را در زمینه وقف و ابتدا و قرائت همراه با تدبر بیشتر کردم. تدریس در مراکز تربیت معلم نیز حول محور علوم قرآنی، تفسیر، قرائت، صرف و نحو و مفاهیم قرآن بود.
این داور بینالمللی مسابقات قرآنی با بیان اینکه در حال حاضر در دانشگاه فرهنگیان در رشتههای الهیات، ادبیات عرب، تفسیر قرآن، نهج البلاغه و اخلاق را به تدریس مشغولم تصریح کرد: تمام این درسهایی که در دانشگاه دارم برگرفته از مفاهیم قرآن و کلام اهل بیت(ع) است.
وی با اشاره به شیوه آموزشی خود در تدریس بیان کرد: در آموزش در کنار تدریس، تدبر در معانی آیات و همچنین سخنان اهل بیت(ع) دارم. تلاش دارم تا فضا برای دانشجویان صمیمیتر شود. در کلاسی که هم اخلاق، تفسیر و نهج البلاغه و هم به زمینههای تدبر از طریق شرح آیات و زندگانی اهل بیت(ع) و عرفا مطرح شود، فضا برای دانشجویان شیرینتر و کاربردیتر میشود و برای خودم هم کاربردیتر است. حتی اگر درس قرائت و تجوید هم داشته باشم تلاش میکنم به نوعی وارد ساحت تدبر هم شوم و دوستان را با ترجمه و مفاهیم آیات آشنا کنم.
این مدرس دانشگاه در معرفی منابع مورد استفاده خود در تدریس گفت: منابع آموزشی من در تفسیر معمولا از مجمعالبیان که یک تفسیر دانشگاهی است؛ همچنین تفسیر المیزان، نمونه و تفسیر نور حجتالاسلام قرائتی و تفسیر استاد بهرامپور نیز بهره میبرم. گاهی اوقات نیز به ارجاعاتی که در تفاسیر المیزان و دیگر تفسیرها وجود دارد مراجعه میکنم.
وی با اشاره به تببین عملی آموزههای قرآنی در زندگی بزرگان اظهار کرد: در منابع دیگر بیشتر سعی میکنم از زندگانی عرفای بزرگ مانند سیدعلی آقای قاضی و انصاری همدانی و کتابهای برجستهای از بزرگان حقیقی استفاده کنم. همچنین تلاش دارم درباره کسانی که در سالهای اخیر در قالب عرفانهای کاذب آمدند نیز برای دانشجویان روشنگری کنم. در حین تدریس نیز به دنبال کتابهای مرجع هستم و اگر در بین آنها کتابهای استاد مطهری باشد ترجیحا آنها را انتخاب میکنم چراکه سخنان استاد مطهری گنجینه باارزشی است و بیکم و کاست قابل بهرهبرداری است.
نافذکلام با اشاره به زندگانی اهل بیت(ع) و دیگر بزرگان عنوان کرد: باید بتوانیم از زندگی بزرگان خود بهره بگیریم و قدر بشناسیم و در حد و درجه خود طی طریقی داشته باشیم. هیچگاه خود را از وجود یک معلم اخلاق خالی نبینیم و مانند گوشی همراهی که اگر شارژ نشود خاموش میشود، روح و روان ما نیز نیاز به شارژی دارد که آیات متین الهی و سخنان گهربار ائمه معصومین(ع) منبع آن هستند.
وی تصریح کرد: خداوند میفرماید: «إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ سیَجْعَلُ لهَمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا؛ کسانى که ایمان آورده و عمل صالح انجام دادهاند خداوند رحمان محبت آنها را در دلها مىافکند». انشاءالله به آن نفس مطمئنه برسیم که وقتی انسان به نفس مطمئنه برسد انتقال بعد از مرگ برایش آسان میشود؛ چراکه جایگاه خود را میبیند و همچنین هم خدا از او رازی است و هم خودش از رضوان الهی راضی است.
نافذکلام با اشاره به دغدغهها و آرزوی قرآنی خود یادآور شد: آرزویم این است که هم در دنیا و هم در آخرت همنشین سفره اولیاء(ع) باشم و اگر از کلام، قلم و قدم ما یک نفر یک دانشجو و یا یک رهگذر حتی به این سفره دعوت شود برای من کافی است. دلم میخواهد دانشجویانی که بعد از این خود معلم و استاد میشوند محتوای دینی در دل و جان و آنها اثر کند تا بتوانند برای دانشجویان خود و عموم جامعه روشنگری کنند که اگر چنین شود به فرمایش پیامبر(ص) از آنچه که خورشید بر آن میتابد ارزشمندتر است.