شهیدی که دستورات قرآن سرلوحه فعالیت‌هایش بود/ سفارش ویژه شهید به رعایت حال ایتام
کد خبر: 3339862
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید بهرام مساوات؛

شهیدی که دستورات قرآن سرلوحه فعالیت‌هایش بود/ سفارش ویژه شهید به رعایت حال ایتام

گروه جهاد و حماسه: مادر شهید بهرام مساوات در دیدار با جامعه قرآنی کشورمان گفت: بهرام به قرآن علاقه بسیار داشت و هر جا یادی از این کتاب آسمانی بود، در آنجا حضوری فعال داشت و هیچ گاه عملی را برخلاف مبانی وحی انجام نداد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در دومین چهارشنبه مردادماه جمعی از اهالی و فعالان قرآنی به روال هر هفته به دیدار خانواده یکی از شهدای قرآنی، شهید بهرام مساوات رفتند. این شهید 23 بهمن 1343 در تهران به دنیا آمد و 17 خرداد 63 در بانه به شهادت رسید.
در ابتدای این دیدار حسین جعفری، قاری ممتاز کشورمان، آیاتی از سوره مطففین را در توصیف اهالی بهشت قرائت کرد.
در ادامه، داماد خانواده شهید مساوات و پسرعموی شهید در سخنانی عنوان کرد: امام خمینی(ره) در سال 1342 فرمودند که سربازان من در قنداق هستند و بهرام نیز متولد همان سال‌هاست و از کودکی تقدیرش بر آن بود که در راه امام (ره) باشد.
داماد خانواده شهید مساوات افزود: بهرام از کودکی آشنایی و انس زیادی با قرآن داشت و قرآن در حقیقت به وی کمک کرد که به فیض شهادت برسد.
پسرعموی شهید گفت: احترام به قرآن و پدر و مادر ویژگی اصلی شخصیت وی بود. در خانه موازین اخلاقی را کاملاً رعایت می‌کرد حتی رختخواب پدر و مادر را جمع می‌کرد و در تمام کارهای منزل همکاری داشت. پایبند واجبات دین بود و به همسایه‌ها کمک می‌کرد.
وی تصریح کرد: به قرآن علاقه زیادی داشت و از قرآن یاد گرفته بود که باید ساده‌زیست باشد. در حضور یتیمان مادرش را صدا نمی‌زد تا غم بی‌مادری را احساس نکنند.
در ادامه، محبوبه مساوات، مادر شهید در سخنانی گفت: بهرام، قاری قرآن و مؤذن مسجد لیلةالقدر بود و با صدای دلنوازش همه را به فیض می‌رساند. شب‌ها که از بسیج برمی‌گشت برایم سیب پوست می‌کند و چای می‌آورد و می‌گفت که مادر دعای توسل بخوان، من هم می‌خواندم.
کاملاً مقید به اخلاق بود
مساوات تاکید کرد: از مدرسه که برمی‌گشت اگر پیرزن یا پیرمرد ناتوانی را می‌دید که وسایلی دست‌شان است، بارشان را می‌گرفت و تا خانه می‌برد. در شهرک پلیس مسئول بسیج بود و بچه‌های خلاف‌کار را نصیحت می‌کرد. کلاس رزمی هم می‌رفت و همیشه مشغول کارهای فرهنگی بود. خانواده و دوستان شهید هرگز ندیدند وی کاری برخلاف عرف و قرآن انجام دهد.


مادر شهید ادامه داد: وقتی در خدمت سربازی بود، هر یک از سربازان طی یک شب خاطره‌ای گفتند و وی در جمع آنها قرآن را با صوت دلنشین قرائت کرد که نوار کاست آن موجود است. خدا را شکر می‌کرد که به وی سعادت قرائت قرآن را داده است.

وی گفت: 16 ساله بود که می‌خواست به جبهه برود، ولی اجازه ندادیم. پس دو سال سن شناسنامه‌ای خود را بزرگ کرد و به جبهه رفت. وقتی از فتح خرمهشر برگشت، مرا با خود به بهشت زهرا(س) برد تا با دیدن مزار شهدای جوان و آنها که تک فرزند بودند آرامش پیدا کنم. وقتی سربازی وی در مشهد تمام شد، آماده رفتن به جبهه کردستان شد. رفت و 19 ماه خدمت کرد تا اینکه خبر شهادتش را آوردند و خدا را شکر که صبر زیادی هم به ما داد. اگر نمی‌رفت شرمنده می‌شدم.
مساوات ادامه داد: یک بار در جلسه‌ای که در صدا و سیما با حضور مادران شهید برگزار شده بود، از من پرسیدند اگر زمان به عقب برگردد باز رضایت می‌دادی پسرت به خرمشهر برود؟ گفتم شهادتش سخت، ولی شیرین است. اگر می‌دانستم این قدر شهادت شیرین است، وقتی پسرم 16 ساله بود رضایت می‌دادم که به جبهه برود. از 18 رزمنده‌ای که در اقوام ما به جبهه رفته بودند، خدا سهمیه شهادت را فقط به خانواده ما داد و افتخار می‌کنم که مادر شهید هستم.
مادر شهید مساوات تاکید کرد: پدر شهید بسیار به حرام و حلال توجه داشت و وقتی بهرام شهید شد اصلاً گریه نکرد. وقتی آزادگان برگشتند گفتم که ای کاش بهرام اسیر بود و برمی‌گشت، ولی پدر شهید عصبانی شد و به من اعتراض کرد.
وی گفت: همسایه‌ای داشتیم که دخترشان مجاهد اعدامی بود. این همسایه از من می‌خواست به دیدارش بروم تا آرامش پیدا کنم. از همسر شهید مطهری تعیین تکلیف کردم و گفت که اگر خانواده سخنی برخلاف دین و نظام نمی‌زنند رفت و آمد با آنها اشکالی ندارد. شهید مساوات هم همیشه به من تاکید می‌کرد که جلوی چشم این مادر، دخترم را نبوسم.
در این دیدار همچنین رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در سخنانی گفت: شهید مساوات جزء 23 شهید قرآنی بود که حدود سه سال پیش به عنوان شهدای قرآنی شاخص تهران شناسایی شد.


قربانی افزود: ابتدا 23 شهید شاخص قرآنی را برای ساخت مستند سوره‌های سرخ شناسایی کردیم و به دنبال آن خون شهدا به ما توفیق داد که دو یادواره را نیز برگزار کنیم.
در این دیدار همچنین حیبیب مهکام، از اساتید پیشکسوت و قاری بین‌المللی قرآن کریم در سخنانی گفت: ما وارث و مدیون شهدا هستیم.
مهکام با قرائت این بیت که «هر گل که بیشتر به چمن می‌دهد صفا/ گلچین روزگار امانش نمی‌دهد»، افزود: سخنان مادر شهید مساوات تحسین‌برانگیز و نشان‌دهنده تفکر زینبی(س) وی است. حضرت زینب در قصر دشمن در پاسخ به اینکه در کربلا چه دیدی؟ فرمود که جز زیبایی در کربلا ندیدم که این تفکر در ادامه تفکر حسینی است که در خطبه شب عاشورا فرمود که خدایا در خوشی و سختی تو را شاکرم.


این استاد پیشکسوت قرآنی گفت: شهادت بالاترین سعادت است و در روز قیامت وقتی شهدا را دعوت می‌کنند که از دری ویژه وارد بهشت شوند آنها درخواست می‌کنند که اول پدر و مادرشان از این در گذر کنند.

در پایان این دیدار لوح تقدیری از سوی سازمان قرآن و عترت سپاه محمد رسول‌الله(ص) تقدیم خانواده شهید شد.

نجمه شمس اسفندآبادی

captcha