حبیبالله بهمنی، کارگردان سینما در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، درباره ویژگی و تاثیرات جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: همیشه در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر مصاحبههای مختلفی در این مورد (جشنواره فجر) انجام میشود. برای همین بسیاری از گفتهها تکراری شده، اما به هر حال باید گفت، جشنواره فجر به واسطه نامی که دارد باید همخوانی آشکاری با موضوعات انقلابی و ارزشی داشته باشد؛ اتفاقی که متأسفانه در اکثر دورهها رخ نمیدهد.
وی افزود: نکته دیگر اینکه سینماگران خود جشنی را راهاندازی کردهاند تحت عنوان جشن خانه سینما که در قالب کار صنفی، سینمای ایرانی را مورد ارزیابی قرار میدهند و همین امر هم به نوعی به روی حساسیت و اهمیت جشنواره فجر تاثیر گذاشته است. با این توضیح انتظار میرود در شرایطی که خود سینما به صورت صنفی و تخصصی سینما را در قالب یک جشن بررسی میکند، پس فستیوال فجر باید محلی باشد برای ارزیابی موضوعات دینی و انقلابی در سینما.
کارگردان فیلم «سیب و سلما» در پاسخ به این سوال که چرا چنین وضعیتی در سینمایی که عنوان ارزشی دارد، حاکم شده است؟ این گونه توضیح داد: آثاری که در سینمای ما تولید میشود، عمدتاً کارهایی هستند که به نوعی تماماً موضوعات اجتماعی یا شهری را مد نظر قرار میدهند و در میان اکثر این فیلمها نیز یک رویکرد فراگیر است. آنهم نگاه نقادانه به آسیبهای اجتماعی است. برای همین وقتی چنین فراگیری در بین تولیدات وجود دارد معلوم است که هیئت انتخاب مجبور میشود عمده کارها را از میان تولیدات موجود انتخاب کند، اما به هر حال برخی گرایشات هم سبب میشود. که معدود فیلمهایی که نگاهی ارزشی به موضوعات دارند به جشنواره راه پیدا نکنند.
بازتاب مثبت جشنواره فجر در سطح بینالملل
این فیلمساز درباره تاثیرات بینالمللی جشنواره فجر گفت: در کنار بیان ضعفهای جشنواره باید به نقاط قوت آنهم اشاره کرد. این رویدادی سینمای به لحاظ فنی توانسته اعتباری برای سینمای ایران به دست آورد که در جای خود ستودنی است. چون جشنواره فجر امروز در میان کشورهای صاحب سینما یک رویداد مهم محسوب میشود. هر چند توجه کشورهای غربی به جشنواره فجر مبتنی به سیاستهای خاص خودشان است که غالباً هیچ همخوانی با آرمانهای انقلابی ما ندارد!
بهمنی ادامه داد: با توجه به توضیح فوق نباید از استقبال خارجیها از جشنواره فجر خشنود بود و به آن تکیه کرد چون مطمئن باشید خیری در دوست داشتن آنها وجود ندارد. این گفته نیز ناشی از منفینگری ما نیست، بلکه تجربه نشان داده، آنها معمولاً از هر مسیری برای نفوذ استفاده میکنند به ویژه اینکه مسیر فرهنگ نیز همیشه جزء اولویتهای آنان است.
بهمنی در پاسخ به این سوال که چه راهکارهای برای هدایت سینما و جشنواره به سمت ارزشهای انقلابی پیشنهاد میکند، گفت: به نظر من جهتدهی خاص در یک جشنواره نمیتواند تاثیرگذاری خاصی به همراه داشته باشد، بلکه این کلیت سینمای ایران است که باید به سوی آرمانهای انقلاب حرکت کند. وقتی این امر روی داد، جشنواره فجر هم ناخودآگاه به این سمت حرکت خواهد کرد.
وی در پایان تاکید کرد: فیلمهای سینمایی باید نیازهای واقعی جامعه را تامین کند. این اتفاق باعث میشود که فیلمهای اجتماعی ما نیز به سیاهنمایی دچار شوند، اما اگر در هنر هفتم انگیزههای سیاسی، محور باشد نتیجه همان میشود که امروز از آن به عنوان سیاهنمایی در فیلمهای اجتماعی نام میبریم. البته در کنار تمام توضیحات فوق، برای رونق گیشه نیز حتماً باید به نیاز تماشاگر و جذابیت در فیلمهای سینمایی نیز توجه داشت.