اعتراض به توطئه اسرائیل برای یکپارچه‌سازی مدارس قدس
کد خبر: 3477602
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳

اعتراض به توطئه اسرائیل برای یکپارچه‌سازی مدارس قدس

گروه بین‌الملل: شورای اسلامی ـ مسیحی یاری قدس و مقدسات فلسطین، اظهارات اخیر وزیر آموزش رژیم صهیونیستی مبنی بر یکپارچه‌سازی شیوه‌های آموزشی مدارس قدس را محکوم کرد.


اعتراض به توطئه اسرائیل برای یکپارچه‌سازی مدارس قدس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از شبکه خبری فلسطین، شورای اسلامی ـ مسیحی یاری قدس و مقدسات فلسطین، دیروز، سوم اسفندماه، با صدور بیانیه‌ای، اظهارات اخیر نفتالی بنت، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی را مبنی بر این که شعار آموزشی سال آینده «یکپارچه‌سازی قدس» است، بیانگر پافشاری آشکار صهیونیست‌ها بر افراط‌گرایی و تلاش آن‌ها برای سیطره کامل بر قدس اشغالی و نقض حقوق مسلمانان و مسیحیان این شهر دانست.

در این بیانیه آمده است: اسرائیل هنگام اشغال شهر قدس در سال 1967 میلادی، اقدام به الحاق بخش شرقی این شهر به بخش غربی آن کرد و  قدس را پایتخت خود معرفی کرد، این رژیم همچنین، در سال 1980 میلادی، در چارچوب قانونی که به تصویب کنست(پارلمان) اسرائیل رسید، اقدام به الحاق قدس اشغالی به مناطق تحت سیطره خود کرد.

حنا عیسی، دبیرکل شورای اسلامی ـ مسیحی یاری قدس و مقدسات فلسطین در این باره گفت: قوانین حقوق بین‌الملل تأکید دارد که اسرائیل تحت هیچ شرایطی حق الحاق مناطق دیگر به سرزمین‌های اشغالی تحت سیطره خود را ندارد و هرگونه اقدام از این قبیل امری باطل و براساس ماده 43 کنوانسیون چهارم لاهه مصوب 1907 میلادی، غیرقانونی و نامشروع است.

این شورا در پایان تصمیم مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر تدوین طرحی آموزشی یکپارچه برای مدارس مراحل ابتدایی تا دبیرستان شهر قدس را که از آن به‌عنوان «یکپارچه‌سازی قدس» یاد شده است، محکوم و اعلام کرد: این طرح شامل تغییراتی در شیوه‌های آموزشی مدارس قدس و جنبه تاریخی معرفی آن و چگونگی ارتباط این شهر با یهودیان می‌شود.

در خلال جنگ عرب‌ها و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ میلادی به موجب مذاکرات محرمانه میان اردن و اسرائیلی‌ها، بخش شرقی قدس، تحت کنترل اردن درآمد و این توافقنامه در سال ۱۹۴۹ (میلادی)، رسماً بین دو کشور به امضا رسید و در ماه‌های بعد این توافقنامه، به تأیید کنست اسرائیل و پارلمان اردن نیز رسید.

با درگرفتن جنگ شش روزه، اسرائیل موفق شد که بیت‌المقدس شرقی را اشغال و در سال ۱۹۸۰ میلادی آن را ضمیمه خاک خود کند و تمامی اماکن مقدس ادیان ابراهیمی این شهر را به تصاحب درآورد.

اگرچه سازمان آزادی‌بخش فلسطین، از سال ۱۹۸۸ میلادی و در پی بیانیه استقلال فلسطین، قدس شرقی را پایتخت سیاسی دولت فلسطین اعلام کرد؛ اما اسرائیل از پذیرفتن این قانون فلسطینیان امتناع کرده و اجازه این کار را نمی‌دهد.

در ابتدای دهه ۱۹۸۰ میلادی، اسرائیل در اقدامی غیرقانونی، هردو بخش قدس شرقی و قدس غربی را به صورت واحد، جزء خاک خود حساب کرد، اما شورای امنیت سازمان ملل متحد، این تصمیم اسرائیل را غیرقانونی اعلام کرد و با صدور قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت این اقدام را محکوم کرد و خواستار بازپس‌دهی قدس شرقی به فلسطینیان شد.

اسرائیل تاکنون از تبعیت از این قطعنامه، امتناع کرده است. رژیم صهیونیستی سعی دارد قدس واحد را پایتخت سیاسی خود به جهان معرفی کند، اما کشورهای غربی دارای روابط سیاسی با اسرائیل، به موجب نزاع مالکیت بر سر بیت‌المقدس شرقی، تل‌آویو را پایتخت سیاسی اسرائیل پذیرفته‌اند و برخی از آن‌ها، تنها به دایر کردن کنسولگری در قدس اکتفا کرده‌اند.

captcha