کد خبر: 3486262
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
مسعودی عنوان کرد:

«روزنامه‌نگاری توسعه»؛ راهی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه جامعه: عضو هیئت علمی دانشگاه سوره با اشاره به اینکه نگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری به «روزنامه نگاری توسعه» است، تصریح کرد: استفاده از این سبک روزنامه‌نگاری می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند.

امید علی مسعودی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به بیان نقش رسانه‌ها در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و تبدیل این موضوع به گفتمان عمومی جامعه پرداخت و تصریح کرد: هیچ اقدام و عملی بدون تحقیق، شناخت و برنامه‌ریزی اتفاق نمی‌افتد.

وی تشریح کرد: پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، ایران تحریم شد و پس از آن نیز با جنگ نظامی و مسائل و مشکلات مختلفی مواجه شدیم، یعنی ما مدام در حال مقاومت بودیم.

این استاد دانشگاه، استمرار فرهنگ مقاومت را یکی از کارهای مهم کنونی دانست و اظهار کرد: زمانی ما مقاومت نظامی داشتیم، زمانی مقاومت فرهنگی در مقابل توطئه‌های فرهنگی و اکنون نیز مقاومت اقتصادی. البته این سه مورد هیچ کدام نافی هم نیستند بلکه به هم مرتبط بوده همزمان هر سه محقق می‌شوند. به عنوان مثال حفظ اقتدار نظامی و توان موشکی نیازمند حفظ فرهنگ مقاومت و تأمین اقصادی این اقدام مهم است.

وی در ادامه به نقش مهم رسانه‌ها در این خصوص اشاره و اذعان کرد: رسانه‌های ما باید مدام در سبک‌های مختلف خبری از جمله مصاحبه، مناظره، گزارش‌های خبری و ... در خصوص مقاومت در هر سه حوزه محصول فرهنگی و رسانه‌ای ارائه دهند.

مسعودی رسانه‌ها را در آماده کردن ذهن مردم برای اقدام عملی دولت و بخش خصوصی برای خودکفایی و شکوفایی اقتصاد مملکت مسئول دانست و اضافه کرد: باید دولت، بخش خصوصی و مردم به نحوی آماده باشند که هر نوع تحریمی ایجاد شد، بدون نیاز به خارج با اقتصاد بومی رشد اقتصادی را تضمین کنیم.

نگاه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری به روزنامه‌نگاری توسعه است

وی در پاسخ به این سؤال که رسانه‌ها از کدام سبک روزنامه‌نگاری می‌توانند برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کنند؟ گفت: ما انواع مختلف روزنامه نگاری داریم. از بین سبک‌های مختلف موجود، هم نگاه حضرت امام(ره) و هم نگاه مقام معظم رهبری به روزنامه‌نگاری توسعه است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه سوره به تشریح ویژگی‌های روزنامه نگاری توسعه پرداخت و گفت: این نوع روزنامه‌نگاری شخصیت محور نیست بلکه روند محور و موضوع محور است. به عنوان مثال به روند ساخت بیمارستان‌، سد و سایر مسائلی که منجر به توسعه کشور می‌شود، می‌پردازد. اما به راستی وقتی یک بیمارستان و یا سدی در کشور ساخته می‌شود چه قدر روزنامه نگاران ما به آن توجه می‌کنند؟ وقتی یک چهره مشهور کاری ر ا انجام می‌دهد که نقشی در توسعه مملکت ندارد، چه قدر به آن توجه می‌کنند؟

امام راحل: بروید روستایی را که محصول خود را 3 برابر کرده تیتر کنید

وی به انتقاد امام خمینی (ره) از رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمودند چرا اینقدر من را تیتر یک می‌کنید بروید روستایی را که در روستایی دور افتاده توانسته محصول خود را سه برابر کند تیتر کنید.

مسعودی ادامه داد: مصادیق روزنامه نگاری توسعه را حضرت امام برای ما به روشنی توضیح داده‌اند. روزنامه نگاران باید کارهای مهمی که مردم، پزشکان، مهندسان، کشاورزان و ... انجام می‌دهند و ایده‌های نو و موفق را مورد توجه قرار دهند اما به راحتی از کنار این مطالب می‌گذرند و این مطالب منتشر نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اگر ما به مردم بگوییم که از محصولات استاندارد استفاده کنند و استفاده از این محصولات افزایش پیدا کند، تولید کنندگان نیز به استاندارد بودن محصولات خود توجه بیشتری نشان می‌دهند. استاندارد زبان مشترک دنیاست و با این اتفاق مردم دنیا به محصولات ما اطمینان خواهند کرد.

این استاد ارتباطات در پاسخ به این سؤال که در روزنامه‌نگاری توسعه جلب مخاطب رسانه‌ای به سختی صورت می‌گیرد و اکنون جوانان ما بیشتر طالب مطالب خبری و رسانه‌ای کوتاه و جذاب هستند نه مطالب فرایند مدار و طولانی گفت: خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها باید همه علایق و سلایق را جذب کنند.

وی افزود: اگر صفحه حوادث در روزنامه‌ها نباشد و ما فقط در خصوص سدسازی و ساخت بیمارستان و ... مطلب تهیه کنیم، مخاطبان روزنامه کم خواهد‌شد. پس باید در کنار مطالب جالب خبری با گزارش‌های خوب و جذاب در خصوص توسعه مردم را به روزنامه‌نگاری توسعه علاقه‌مند کنیم. رسانه‌ها می‌توانند ذائقه مردم را تغییر دهند.

مسعودی در پایان خاطرنشان کرد: روزنامه‌ها در معرفی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و استمرار فرهنگی اقتصاد مقاومتی نقش مهمی دارند و اقتصاد مقاومتی جدا از فرهنگ مقاومت نیست.

captcha