کد خبر: 3520614
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵

برگزاری عصر شعر حج در سوگ منا/ نهج‌البلاغه بهترین منبع برای توصیف حقایق حج

گروه ادب: در آستانه هفته‌ حج با هدف بزرگداشت مناسک حج و زنده‌ نگهداشتن یاد شهدای منا در سازمان حج و زیارت عصر شعر حج برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در آستانه هفته حج امروز، ۱۶ مرداد ماه در سالن اجتماعات سازمان حج و زیارت مجلس عصر شعر حج با حضور جمعی از شاعران برگزار شد. این مراسم را غلامرضا سازگار با سرودن شعر مناظره کعبه و کربلا آغاز کرد.
در ادامه این مراسم؛ مصطفی محدث خراسانی، حجت‌الاسلام مظلومی، احمدی، زهرا بشیری موحد، حجت‌الاسلام زمانی، حامد عسکری، سید حمیدرضا باقری، حجت‌الاسلام منابی، قزوه، محمد غفاری، حجت‌الاسلام حسینی، محمدمهدی سیار و میلاد عرفانی‌پور در رابطه با فاجعه منا شعرهای خود را سرودند.
در این مراسم محمدرضا سنگری به نکاتی برای بهبود بخشیدن به شعر مخصوصاً شعر در رابطه با حج اشاره کرد و گفت: در حوزه شعر به دفعات به موضوع حج و معراج پرداخته شده است، بر اساس مطالعاتم هیچ مناسکی مانند حج پر نماد نیست و این نمادها بهترین عنصر شعر را در بر می‌گیرند، با احتساب من حدود ۱۱۴ نماد در حج وجود دارد؛ نماد اول عددی مانند هفت است، این عدد به معنای همه و همیشه است، در نماز وقتی هفت عضو ما به خاک می‌افتد یعنی تمام اعضای ما به خاک افتاده است، در حج وقتی هفت بار طواف می‌کنیم یعنی همیشه در حال ستایش خداوند هستیم.
وی ادامه داد: نماد بعدی رنگ است؛ سرخ، سفید و سیاه رنگ‌های غالب این موضوع است که می‌توانیم از آن‌ها بهره‌ بگیریم، نماد دیگر حرکت‌ها هستند؛ حج تجسم دین در حرکت است و تمام حرکات معنا دارند. نمادهای مکانی نیز از اهمیت بالایی برخوردار‌ هستند؛ سه نقطه‌ای که رمی می‌شود دارای معانی مختلف وسوسه و نفس انسان است. معانی و مفهوم‌‌ها نیز از این مسئله جدا نیستند؛ لبیک یک مفهوم نمادین است. نام‌ها هم همینطور است؛ منا، مشعر، عرفات و... همه نمادهای الهام بخش هستند.
سنگری به ضعف‌های شعر امروز نیز پرداخت و گفت: درج اطلاعات به‌جای تجربه‌ها از ضعف‌های اشعار امروز است؛ شعرا از عشق و سلوک می‌نویسند اما هیچ‌کدام را تجربه نکرده‌اند.
وی افزود: نکته دیگر در حج حذف چهار من از انسان است که باید به آن پرداخته شود؛  اول من تن است، در حج حاجیان به تن خود نمی‌پردازند و حتی از دیدن آینه هم محروم می‌شوند، من بعدی من ثروت است که مظهر آن قارون است که در حج این من نیز از بین می‌رود، من دیگر قدرت است که نماد آن نیز فرعون است و من چهارم من علم و دانشوری است که تمام این من‌ها در حج فرو می‌شکند. بحث فلسفه حج، آرزوی این سفر، سختی‌های راهش و نیز اعتکاف در مکه دیگر نکاتی است که باید در شعر حج به آن‌ها پرداخته شود و شاعران می‌توانند از نهج‌البلاغه و بیانات زیبا و کامل امام علی(ع) برای به تصویر کشیدن این سفر روحانی کمک بگیرند.
captcha