از ممنوعیت چاپ خطوط ایرانی تا فلج شدن صنعت نشر قرآن
کد خبر: 3520994
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
علی‌قلی‌زاده عنوان کرد:

از ممنوعیت چاپ خطوط ایرانی تا فلج شدن صنعت نشر قرآن

گروه ادب: مدیر انتشارات باقرالعلوم از محدودیت‌های اعمال شده بر حوزه چاپ قرآن یاد کرد و گفت: این محدودیت‌ها از جمله ممنوعیت چاپ خطوط ایرانی، صنعت نشر قرآنی را فلج کرده است.

محمدرضا علی‌قلی‌زاده، مدیر انتشارات باقرالعلوم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره چاپ قرآن بدون مجوز گفت: کسی که قرآن چاپ می‌کند باید متعهد بوده و اخلاق اسلامی را رعایت کند؛ از این رو ناشری که متخلق به این ویژگی‌ها باشد، قرآن بدون مجوز چاپ نمی‌کند. از سوی دیگر کسی که با سازمان دارالقرآن هماهنگی نداشته باشد، سعی می‌کند راه‌های دیگری را برای چاپ قرآن انتخاب کند.
وی افزود: در حال حاضر به دلیل اعمال قوانین و برخی بخشنامه‌ها، حدود 200 میلیون تومان سرمایه‎ام بایکوت شده و نمی‌توانم قرآن‌هایی را که تا چند سال پیش چاپ می‌کردم، به چاپ برسانم که با وجود اینکه مسائل اقتصادی فشار زیادی به انتشارات وارد می‌کند، اما سعی نکرده‌ایم تخلفی انجام دهیم؛ در صورتی که بسیاری از ناشران به دلیل وجود همین فشارها و مشکلات اقدام به چاپ قرآن بدون دریافت مجوز از سازمان دارالقرآن و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کنند.
علی‌قلی‌زاده در ادامه عنوان کرد: ناشری که دست به این تخلف می‌زند با چاپخانه نیز هماهنگ کرده است تا با امتیاز قبلی قرآن را چاپ و در بازار عرضه کند؛ از این رو اعمال برخی محدودیت‌ها مانند جلوگیری از چاپ قرآن به سبک رسم‌الاملاء و خطوط ایرانی سبب می‌شود چنین تخلفاتی در بازار رواج یابد.
وی با بیان اینکه نشر کار سوددهی نیست، تصریح کرد: درآمد ناچیزی که از چاپ و فروش کتاب به ویژه قرآن به دست می‌آید فقط برای امرار معاش است و وقتی مانع امرار معاش ناشر می‌شوند، ناشر مجبور می‌شود این کار را به صورت پنهانی و البته غیرقانونی انجام دهد؛ چرا که نمی‌تواند نشر خود را تعطیل کند.
این ناشر در ادامه سخنانش، روند صدور مجوز چاپ و نشر قرآن از سوی سازمان دارالقرآن را بدون مشکل خواند و بیان کرد: تاکنون مشکلی نداشتیم و هر زمان به این سازمان مراجعه کردیم، کارمان با سرعت و دقت انجام شده و مورد احترام قرار گرفتیم و اگر ناشرانی ادعا می‌کنند این کار با مشکلاتی همراه است، باید گفت که این گونه نیست.
علی‌قلی‌زاده حساسیت‌های کار چاپ قرآن را مورد اشاره قرار داد و گفت: مسئولیت صدور مجوز چاپ و نشر قرآن برعهده سازمان دارالقرآن است تا قرآن بدون غلط به دست مردم برسد. اما وقتی ناشری اقدام به چاپ غیرمجاز قرآن می‌کند، ممکن است در حین چاپ، اغلاط و یا مشکلات دیگری در آن به وجود آید که سبب شود برخی کشورها، ایران را متهم به تحریف قرآن کنند، اما این موضوع روی دیگری هم دارد؛ چرا که اعمال محدودیت‌ها، راه صحیح را بر ناشران بسته و آنها را به مشکل انداخته است؛ از این رو اگر کسی چنین تخلفی انجام شود، مسئولیت شرعی آن نه تنها برعهده ناشر، بلکه بر دوش سازمان دارالقرآن نیز است.
وی یادآور شد: مسئولان امر، باید به این موضوع توجه کنند که صنعت نشر کشورمان در حال فلج شدن است و بسیاری از انتشارات تعطیل و یا نیمه فعال شده‌اند و مجبور به چاپ قرآن هستند تا این کتاب آسمانی را که همواره پرفروش و پرمخاطب بوده است، به بازار عرضه کنند.
captcha