نگرش فرهنگی شیعه را در تولید آثار فاخر قرآنی مورد نظر داشته باشیم
کد خبر: 3539147
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
فاطمی‌نظر:

نگرش فرهنگی شیعه را در تولید آثار فاخر قرآنی مورد نظر داشته باشیم

گروه هنر: وجه تمایز آثار قرآنی تولید شده توسط هنرمندان ایران به عنوان یکی از کشورهای شیعه‌مذهب در مقایسه با سایر کشورهای جهان اسلام توجه آنها به مظاهر فرهنگ شیعی است که می‌تواند در قالب المان و یا نمادهایی در این آثار پیاده شده و معرف و مبلغ مؤثری برای این فرهنگ در تمام دنیا باشد.

سیدافشید فاطمی‌نظر؛ طراح هنری و مدیر انتشارات «جام زرین» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این پرسش که چه میزان در تولید آثار هنری به مضامین دیگر دینی منطبق با فرهنگ شیعی توجه نشان داده است گفت: اصلاً یکی از دغدغه‌های شخصی من در عرصه فعالیت هنری رویکرد مذهبی و نگرش به آن از منظر تفکر و باور شیعی است که به نظر من چنین نگرشی است که وجه تمایز آثار قرآنی تولید شده توسط هنرمندان ما به نسبت سایر کشورهای جهان اسلام می‌شود.

فاطمی‌نظر اظهار داشت: به عنوان مثال در روند تولید قرآن مرقعی که افتخار آن نصیب ما شد، علاوه بر ویژگی‌های موجود در صفحات آن که حک متن قرآن با حاشیه تذهیبی ابداعی انتشارات «جام زرین» بود، جعبه‌ای برای قرار دادن این قرآن نیز در نظر گرفته شد و سعی به عمل آمد که این جعبه شباهت زیادی به خانه کعبه داشته باشد.

وی گفت: با این کار ما به شکل آگاهانه بر یکی از مظاهر فرهنگ شیعی که به آن فخر می‌فروشیم صحه گذاشته‌ایم به این معنا که هر بار قرآن مرقع از داخل جعبه خارج می‌شود تداعی‌گر واقعه تاریخی تولد حضرت علی(ع) و شکاف دیوار کعبه و خروج ایشان به همراه مادر بزرگوارشان از داخل خانه خداست.

این هنرمند قرآنی گفت: این تصور را داشته باشید که چنین آثار فاخر قرآنی که به شکل آگاهانه بارقه‌هایی از فرهنگ شیعی در آنها مورد تأکید قرار گرفته است به کشورهایی به ویژه در حاشیه خلیج فارس که شیعه، مذهب رسمی آنها نیست اهدا شود و یا در نمایشگاه‌هایی که در این کشورها معمولاً برپا شده و با اقبال عمومی نیز مواجه می‌شود به نمایش درآمده و در معرض دید عموم علاقه‌مندان حتی از کشورهای دیگر قرار گیرد و در این صورت ملاحظه خواهید کرد که چه اثرات مفید و ثمربخشی را در تبلیغ فرهنگ و مذهب شیعی خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به «حلقه حسن یار» گفت: این کار آخرین اثر قرآنی بود که توفیق داشتیم آن را به انجام برسانیم و همان طور که در جریان هستید، این اثر بهار سال جاری در دفتر آیت‌الله‌العظمی سیستانی در شهر مقدس قم، مورد رونمایی قرار گرفت و در پی استقبال از آن به دفتر معظم‌له اهدا شد.

وی ادامه داد: برای یادآوری مخاطبان خبرگزاری ایکنا در مورد ویژگی و مختصات این اثر قرآنی باید به این نکته اشاره کنم که «حلقه حسن یار» اثری ابتکاری بود که توسط اینجانب بر روی حلقه‌ای که در اصطلاح علم ریاضی به آن «حلقه موبیوس» می‌گویند اجرا شد و محتوای آن 99 نام از اسماء جلاله بود که در طول این حلقه به شیوه قلم‌زنی حک شده بود.

فاطمی‌نظر با اشاره به اینکه همزمان دو کار را نیز با همین مضمون دینی و قرآنی و با استفاده از همین شیوه در دست تولید دارد، تصریح کرد: معمولاً کارهایی با این مختصات از ظرافت و حساسیت فراوانی برخوردار است و به این دلیل زمان زیادی را برای اعمال تمام جزئیات باید در آن صرف کرد؛ لذا تا رسیدن مراحل تولید به یک نقطه ایده‌آل راجع به ویژگی و مشخصات آن نمی‌توان مطلبی را ارائه کرد.

وی افزود: تنها به شکلی گذرا به یکی از این کارهای تولیدی اشاره می‌کنم که در قالب آن قصد بازتولید اثری را دارم که در یکی از موزه‌های خارج از ایران نگهداری می‌شود و در اصل پلاکی است که روی آن شعری با مضمون فرهنگ شیعی حک شده است.

حلقه حسن یار

این هنرمند قرآنی در ادامه گفت: در مورد «حلقه حسن یار» باید به نکته‌ای اشاره کنم و آن اینکه  با توجه به بکر بودن ایده اجرایی این اثر هنری و اینکه ممکن است از سوی برخی از افراد برای تولید آثاری مشابه، الگوبرداری شده و مورد تقلید قرار گیرد لذا پیش از رونمایی آن، این اثر با همه مختصات و جزئیات آن به عنوان یک اثر خلاقانه و ابتکاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده و کد ثبتی دریافت کرده است و تمامی حقوق مادی و معنوی آن متعلق به اینجانب و انتشارات «جام زرین» است.

خالق بزرگترین قرآن مرقع جهان تأکید کرد: اتفاقات ناخوشایندی که در جریان تولید این اثر قرآنی به وجود آمد و موجب خصومت و یا کدورت‌های شخصی را فراهم آورد، موجب شد که ما در تولید «حلقه حسن یار» جوانب احتیاط را برای ثبت این اثر به کار بگیریم هرچند که تصور می‌کنم اخلاق حرفه‌ای به ویژه در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری که برای قرآن توسط هنرمند قرآنی انجام می‌شود باید بیش از هر زمان و مکان دیگری، رعایت شود.

امیرسجاد دبیریان

captcha