به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، پیرامون این مسئله که معلمان و اساتید دانشگاهی چه نقشی میتوانند در عرصه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی ایفا نمایند، با آیتاله ممیز، عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و استاد راهنمای برتر شانزدهمین جشنواره پایاننامه سال دانشجویی، گفتوگو کردیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.وی در گفتوگو با
ایکنا، اظهار کرد: وجهه و جایگاه معلمان در هر ترازی باشند، برابر است و نباید اینطور باشد که جایگاهی که استاد دانشگاه دارد، معلم دبستان نداشته باشد، این دیدگاهی است که انسانمحور و ارزشگراست، نه مدرکگرا! نباید بگوییم کسی که دانشگاه درس میدهد، ارزش و جایگاه معلمیاش بالاتر است.
ممیز ادامه داد: نکته دیگر جایگاه خود معلم در مقام تعلیم و تربیت است و از منظر امام خمینی(ره) در یک جمله کوتاه عنوان شده؛ «معلمی شغل انبیاست»، اگر به دوران حیات پیامبران توجه کنیم، خواهیم دید که انبیا در چه جامعهای ظهور و بروز مییافتند و به رسالت میرسیدند، قطعا در یک جامعه توحیدی نبوده و معمولا از نظر فیزیکی تنها بودند و با یاری خدا جلو میرفتند و موفق هم میشدند. این سخن حضرت امام(ره) روحیه امید را میان قشر معلمان زنده میکند و سخن ایشان قوت قلبی برای معلمان است، معلم نیز میتواند این روحیه را در جامعه تزریق کند و هر نابرابری را به برابری و مساوات نزدیک کند.
در هر صنفی یک معلم هستوی افزود: همه چیز از آموزش شروع میشود، به هر صنفی بنگرید، رد پای معلم را میبینید، شغل بدون آموزش امکانپذیر نیست و نباید دیدگاه معلمی را فقط منوط به مدرسه و دانشگاه دانست، کسی که مهارت یاد میدهد هم جزء معلمان است، کسی که در کسوت والای مادری به فرزندش آموزش میدهد، مگر میتواند معلم نباشد؟ بنابراین باید یک تعمیمی در نگاه معلمی داشته باشیم و حالت کلاسیک که در آموزشگاه اتفاق میافتد، تعمیم یابد به هر آنچه که در آن عمل تعلیم و تعلم رخ میدهد.
معلمان و اساتید؛ پایه و اساس همه تحولات جامعهاستاد راهنمای برتر شانزدهمین جشنواره پایاننامه سال دانشجویی با اشاره به اینکه لازمه کار معلمی صبر است، گفت: اگر دقت کنید، بیشترین تحول در زمان پیامبران، در دوران حیات خود پیامبران نیست، در زمان حیاتشان توانستند ریشهها و اصول را پیاده کردند و پس از حیات پر ثمرشان است که به بارمینشیند و مردم بهرهبرداری میکنند. باید در امر معلمی صبور بود، نتیجه کمکم به بار مینشیند. بنابراین نقش معلمی به درستی در کلام حضرت امام(ره) منعکس شده که معلمی شغل انبیاست، چرا که میتواند پایه و اساس تمام تحولات هر جامعهای باشد، و چه نقشی بالاتر از این؟
تجاری سازی متفاوت از پولسازی استوی با تاکید بر اهمیت توسعه کارآفرینی در رونق اقتصاد کشور، کارآفرین را نیز معلم خواند و گفت: یکی از شاخههای مهم اقتصاد؛ بخش اشتغال است. در این عرصه بسیار از شرکتهای دانشبنیان و تجاریسازی صحبت میشود، حال آنکه تجاریسازی با پولسازی تفاوت دارد. پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «الکاسب حبیبالله»؛ کاسب دوست خداست، اما هنگامی که انصاف داشته باشد و به مردم خدمات ارائه دهد باشد، نه صرفا هدفش کسب درآمد باشد.
کارآفرین نیز معلم استعضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، در توضیح مبحث کارآفرینی، ادامه داد: بحث کارآفرینی در تولید و اشتغال اهمیت دارد، اما کارآفرینی به این معنی است که کسی بیاید مشکلاتی را حل کند که کاسب معمولی رغبت ندارد از طریق نوآوری در آن ورود پیدا کند و یا تواناییاش را ندارد. کسی که وارد حوزه اشتغال و کارآفرینی میشود، به مراتب نقش بالاتری نسبت به کاسب معمولی دارد و از نظر بنده کارآفرین نیز معلم است، چگونه؟ بستری را فراهم میکند که یکی از عرصههای اساسی زندگی که اقتصاد است، رونق یابد.
تزریق مفاهیم اقتصاد مقاومتی در سطوح جامعهوی در پاسخ به این پرسش که نقش اساتید در بسترسازی ایجاد اشتغال با توجه به نامگذاری امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، چیست؟ خاطرنشان کرد: در پاسخ به این سوال باید گفت، اولین اقدام؛ تبیین مواضع و شاخصهای اقتصاد مقاومتی است که به درستی از سوی مقام معظم رهبری، تبیین شد. اما حلقه مفقوده این است که این مبانی به صورت کلاسهبندی شده در طبقات جامعه تبیین و در سطوح مختلف ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی که اینها شبکه آموزش کشور هستند، به صورت تخصصی تدریس شود. اینکه در هر سطح چه معنایی پیدا میکند، حلقه مفقوده است.
آیتاله ممیز افزود: سعدی میگوید: «ذات نایافته از هستی بخش/ کی تواند که شود هستیبخش». اکنون باید مفاهیم اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری به درستی تبیین شد، به معلمان و اساتید در سطوح مختلف ارائه شود و آنها رسالت عظیمشان را ایفا کنند، یک هیئتی لازم است تا این رسالت به معلمین و اساتید منتقل شود، چرا که اینها بازوهای کشورند، حتی اقتصاد و تکنولوژی نیست، منابع انسانی است و مشعل آن معلمان هستند که میسوزند و نور را به جامعه عرضه میکنند.
مدل ائمه جماعات، مدل خوبی استوی با اشاره به هماهنگی ائمه جماعات کشور و الگوگیری از این مدل، عنوان کرد: خیلی مهم است که این موج از لایههای بالا به صورت تخصصی به جامعه و معلمین تزریق شود، بهطور مثال هماهنگی که در ائمه جماعات و حوزه میبینیم، مثالزدنی است، وقتی یک بحث سیاسی پیش میآید، ائمه جماعات، موضع یکپارچه اتخاذ میکنند و کاملا حس میکنیم در یک کشور متحد اسلامی زندگی میکنیم. متاسفانه در بعضی امور این اتحاد وجود ندارد، ائمه جماعات مدل خوبی است، جلسه میگذارند، بحث میکنند و خروجی آن نشان میدهد تفکر خوبی پشت این ایدئولوژی است که میتواند مواضع ارزشی و بالادستی نظام را از طریق تریبونهای مقدس نماز جمعه بهطور هماهنگ و متناسب با شرایط زمان و مکان بومی هر منطقه که بافتهای فرهنگی و قومیتی متنوعی دارند، به مردم انتقال دهند. این مدل میتواند مدلی موفق برای سایر زمینهها همچون علم و فناوری، اقتصاد دانشبنیان، اقتصاد مقاومتی و ... باشد تا بتوان مدلهای بومی طراحی و اجرا کرد.