آموزش و پرورش چه زمانی دانش‌آموز خلاق در حوزه قرآن تربیت خواهد کرد
کد خبر: 3610254
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹
فیض پاسخ داد:

آموزش و پرورش چه زمانی دانش‌آموز خلاق در حوزه قرآن تربیت خواهد کرد

گروه جامعه: معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با پذیرش ضمنی این مسئله که نظام آموزش و پرورش ما نظام خلاقیت آفرین نیست، گفت: با اجرای سند تحول همه دروس از جمله دروس دینی و قرآن خلاقیت محور خواهد شد.

مهدی فيض، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که برای تربیت دانش آموزانی که بتوانند در حوزه قرآن خلاق باشند آموزش و پرورش چه اقداماتی انجام می‌دهد؟ به ویژه اینکه در بیست و پنجم نمایشگاه قرآن نیز شاهد کم بودن محصولات نوآورانه در نمایشگاه قرآن بودیم، گفت: در خصوص نمایشگاه قرآن دو موضوع را باید از هم تفکیک کرد که یکی برگزار کنندگان نمایشگاه است و دیگری استفاده کنندگان از خدمات نمایشگاه. ما به عنوان برگزارکننده هم خودمان تکراری هستیم و هم ممکن است برنامه‌ها و خدمات تا حد زیادی تکراری باشد مهم این است که بتوانیم مخاطبان جدید جذب کنیم یعنی کسانی که برای اولین بار به نمایشگاه می‌آیند با فضایی آشنا شوند که شوقشان نسبت به تلاوت، فهم و استفاده از قرآن افزایش پیدا کند.

وی متذکر شد: کار مسئولان نمایشگاه قرآن مثل معلم مدرسه است که هر سال یک درس تکراری را ارائه می‌دهد اما این دانش آموزان هستند که عوض می‌شوند؛ برگزار‌کنندگان نمایشگاه قرآن باید مراقب باشند که اگرچه برای آنها برنامه‌ها تکراری است اما نباید کاری کنند برای مخاطبان این احساس تکراری بودن دست دهد.

فیض ادامه داد: تکراری بودن محتوای نمایشگاه قرآن ذاتاً هیچ اشکالی ندارد اما ارائه دهندگان باید با چنان شوق و ذوقی محتوای نمایشگاه را ارائه دهند که کسانی که برای اولین بار به نمایشگاه قرآن می‌روند احساس تکراری بودن به آنها منتقل نشود.

وی با تأکید بر اینکه موافق مسئله خلاقیت در حوزه قرآن است، به بیان نقش آموزش و پرورش در این حوزه پرداخت و اظهار کرد: باید خلاقیت عمومی در آموزش و پرورش شکل بگیرد. نظام آموزش و پرورش ما نظام کتاب محور و حافظه محور است. اما در سند تحول آموزش و پرورش چرخش‌هایی دیده شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: از محتوای سند تحول بر می‌آید که انتظار می‌رود این چرخش‌ها به سمت آموزش خلاق و آموزش مشارکتی با همکاری دانش آموزان اتفاق بیفتد اما هنوز سند تحول به آن مقداری که شایسته و بایسته است اجرایی و در محتوای درسی منتقل نشده است.

وی خاطر نشان کرد: هنوز هم محتواهای درسی ما تابع کنکور است، یعنی سطحی از دانش را که باید دانش آموزان داشته باشند را انتظارات دانشگاه تعیین می‌کند و آموزش و پرورش نیز خود را به طور ناخوداگاه ملزم کرده است که دانش‌آموزان را به آن سطح دانش برساند.

فیض اضافه کرد: وقتی قرار است دانش‌آموز به سطح مشخصی از دانش رسانده شود، روش‌های آموزشی ما دیگر مشارکتی نمی‌تواند باشد و آموزش‌ها باید خیلی سریع و در زمان فشرده اتفاق بیفتد تا کتاب‌های درسی به طور کامل تدریس شود در حالی که اگر بخواهیم خلاقیتی آموزش داده شود محتوای کتاب‌های درسی باید کاهش پیدا کند، زمان‌هایی که معلم سر کلاس است و حرف می‌زند باید دانش آموز حرف بزند و فعالیت کند و درس‌ها پروژه محور باشد.

وی به دیدگاه وزیر آموزش و پرورش در خصوص کاهش محتوای آموزشی و تغییر رویکرد در روش‌های آموزشی به خصوص رویکردهایی که خلاقیت محور بوده و جلب مشارکت دانش‌آموزان را در پی‌دارد نیز اشاره و اظهار امیدواری کرد طی سال‌هایی آتی این مهم محقق شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که آیا در سند تحول ایده آفرینی و خلاقیت آفرینی در بخش آموزش‌های دینی و قرآن هم دیده شده‌است؟ گفت: در سند تحول یکسری رویکردهای آموزشی داریم از جمله رویکرد خلاقیت محوری که بین همه دروس مشترک است بر همین اساس در همه ساحت‌ها این رویکردها دنبال خواهدشد که یکی از موارد هم ساحت آموزش‌های دینی و قرآنی است.

وی عنوان کرد: بنابراین وقتی همه این رویکردها در همه ساحت‌ها دنبال شد، همه آموزش‌ها خلاقیت آفرین خواهدشد از جمله آموزش قرآن. اگر سند تحول مبنا قرار گیرد در همه این حوزه‌ها تحولی که مورد انتظار است اتفاق خواهد افتاد.

captcha