روز قدس، آرمانی فراموش شده در سینما
کد خبر: 3612688
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
امیرحسین شریفی:

روز قدس، آرمانی فراموش شده در سینما

گروه هنر: یک تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: روز قدس آرمانی است که در سینمای کشورمان به فراموشی سپرده شده، والا اگر غیر از این بوده باید شاهد کارهای متعددی چون «بازمانده» بودیم.

 امیرحسین شریفی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن (ایکنا) رسالت سینماگران را پیرامون موضوعاتی چون روز قدس این‌گونه تشریح کرد: نقش و کارکردی که سینما پیرامون موضوعات سیاسی و اجتماعی دارد بر کسی پوشیده نیست و همه خوب می‌دانند که این رسانه تا چه حد قادر است تاثیرگذار باشد. یکی از این مناسبت‌ها روز قدس و مظلومیت ملت فلسطین است که بعد از پیروزی انقلاب همیشه جز آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توجه به آرمان‌های ملت فلسطین در سینما نیز نمود مطلوبی داشته است؟ گفت: سینما در 4 دهه گذشته نتوانسته حتی به طور اندک هم به موضوع فلسطین توجه مطلوب داشته است، برای همین اگر بخواهیم تعداد فیلم‌هایی که در 40 سال گذشته درباره این موضوع ساخته شده را بشماریم  شاید تعدادشان کمتر از انگشتان دو دست باشد! این در حالیست که مردم ما هر سال در روز قدس با حضور در راهپیمایی میلیونی با آرمان‌های ملت فلسطین تجدید بیعت می‌کند.

این سینماگر در پاسخ به این سوال که مشارکت هنرمندان در روز قدس به چه طرقی قابل انجام است؟ گفت: من برای بیعت هنرمندان با آرمان‌های مردم فلسطین دو مسیر را می‌توانم برشمرم. ابتدا حضور فیزیکی در اجتماعات و مراسم‌‌هایی که در آنها از حقوق مردم فلسطین دفاع می‌شود. برای مثال شرکت در راهپیمایی روز قدس یکی از این راهکارها است، چون این حضور نشان می‌دهد هنرمندان این سرزمین همیشه دلبسته نظام اسلامی هستند، هم اینکه برای آحاد مردم الگویی می‌شود تا آنها نیز در آیین‌های مورد نظر حاضر شوند.

این هنرمند ادامه داد: مطلب دیگری که می‌خواهم حتماً به آن اشاره کنم بحث تولید فیلم در این حوزه است، زیرا همان‌گونه که پیشتر گفتم به شدت در این زمینه کم کار هستیم، بنابراین وقتی چنین ایامی فرا می‌رسد جز فیلم «بازمانده» کار فاخر دیگری نداریم که ارزش دیده شدن داشته باشد. لازم به ذکر است کارهایی هم در سینما تولید شده‌اند که موضوعشان ضد صهیونیستی است، اما به دلیل ضعف مفرط تکنیکی، آن تولیدات به هیچ وجه ارزش نام برده شدن ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که وی به عنوان تهیه‌کننده تا چه حد در امر تولید فیلم‌های مورد نظر ایفای نقش کرده؟ گفت: ابتدا باید بگویم که تهیه‌کننده بخش خصوصی به هیچ وجه قادر نیست در این حوزه به تنهایی دست به تولید زند، چون هزینه این دست تولیدات به شدت بالاست، برای همین باید نهادهای دولتی در این زمینه مشارکت کنند تا شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم. درباره خودم نیز باید بگویم که سال گذشته فیلمی با نام «سرزمین مادر من» را کارگردانی کردم که بخشی از آن در جنوب لبنان برگزار شد و در آن به نقش صهیونیست‌ها در پیدایش داعش اشاره داشت.

شریفی در تکمیل توضیح فوق تصریح کرد: اما متاسفانه  در زمان اکران این فیلم هیچگونه حمایتی از فیلم نشد، حتی موقعیتی فراهم نیامد تا ما این فیلم را به طریقی که دلخواهمان است به نمایش درآوریم این گونه برخوردها تنها ناملایمی با یک فیلم نیست، بلکه به نوعی باعث بی‌انگیزگی در عالم هنر می‌شود، البته به شخصه هیچگاه ناامید نخواهم شد، چون به این موضوع باور قلبی دارم، ولیکن از مسئولان توقع دارم که امکانات بیشتر هم در ساخت و هم در اکران برای این دست فیلم‌ها فراهم کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشارکت‌های چند ملیتی در تولیداتی ضدصهینویستی نیز این‌گونه توضیح داد: یکی از کارهایی که می‌تواند عاملی در جهت بالا رفتن تولیدات ضد صهیونیستی شود، تولید کارهای مشارکتی است که با دیگر کشورها انجام می‌شود. این دست تولیدات چند حسن دارد. ابتدا اینکه هزینه ساخت کارهای مورد نظر به شدت پایین می‌آید. در ضمن به دلیل حضور عوامل خارجی در چنین فیلم‌هایی امکان دیده شدن تولیدات مورد نظر بیشتر می‌شود. برای مثال فیلمی که در آن بازیگران مطرحی از کشور لبنان یا فلسطین حضور دارند مسلماً بیشتر به مذاق مردم آن کشورها خوش می‌آید و به نوعی به دیده شده این گونه فیلم‌ها در کشورهای عربی بیشتر کمک می‌کند.

تهیه‌کننده فیلم «ضیافت» با تاکید بر این‌که‌ کسی که می‌خواهد فیلمی درباره فلسطین بسازد، حتماً باید به آرمان‌های روز قدس معتقد باشد؟ گفت: در این دست تولیدات، تنها داشتن تخصص کفایت نمی‌کند، حتی امکانات نیز به تنهایی نمی‌تواند موفقیتی چنین فیلم‌هایی را تضمین کند، بلکه نیاز است فردی که پشت دوربین می‌ایستد و به عوامل فرمان کات دادن می‌دهد موضوعات مندرج در کارش را باور داشته باشد، والا هر اندازه که فیلمش پر زوق و برق باشد، باز هم بر دل جان تماشاگر نخواهد نشست.

وی در پایان تاکید کرد: همراهی سینما با مردم فلسطین تنها حمایت از مردم کشوری خاص نیست، بلکه بیعت به آرمان‌های انقلاب است که همه ما را موظف می‌کند حامی مظلومان سراسر جهان باشیم.
captcha