«مکتب نرگس»؛ باقیات و صالحاتی در خانه پدری/ خاطره‌ای ماندگار از «سیدجلال متقی موسوی»
کد خبر: 3627297
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵
با یاوران وحی/9

«مکتب نرگس»؛ باقیات و صالحاتی در خانه پدری/ خاطره‌ای ماندگار از «سیدجلال متقی موسوی»

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه قرآن و عترت مکتب نرگس رباط کریم از سال 83 فعالیتش را با هدف تربیت مربیان قرآن آغاز کرده، محلی که باقیات و صالحات پدری مهربان شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طی برپایی نهمین نشست تخصصی «با یاوران وحی» روز گذشته، 15 مردادماه به معرفی مؤسسه قرآنی و عترت مکتب نرگس رباط کریم پرداخته شد.
زهرا درخشانی، متولد 1333 بازنشسته بانک ملت و دانش‌آموخته رشته اقتصاد است که از سال 82 جرقه‌ ایجاد مؤسسه‌ای قرآنی در طبقه فوقانی منزل مسکونی پدرش در رباط کریم توسط دو نفر از بانوانی که طرح بشارت را گذرانده‌ بودند، زده شد.
وی می‌گوید: «هنگامی که از سوی محمدحسن رزاق، مدیر مؤسسه بشارت با من تماس گرفته شده که دو بانو از رباط کریم تمایل دارند که مؤسسه‌ای در این شهرستان راه‌اندازی کنند، تصمیم گرفتم که به دلیل علاقه‌مندی‌ام به فراگیر شدن علوم دینی در جامعه به آنها کمک کنم. لذا در آن هنگام طبقه دوم منزل پدرم را که خالی از سکنه بود به آنها دادیم تا اینکه آنها فعالیتشان را آغاز کردند و تا اکنون ادامه دارد».
دوشنبه//////////// مؤسسه مکتب نرگس رباط کریم؛ باقیات صالحاتی در خانه پدری/ خاطره‌ای ماندگار از «سیدجلال متقی موسوی»
او که پس از بازنشستگی در سال 86 به امر مدیریت مستقیم مؤسسه می‌پردازد، در خصوص علت نامگذاری مؤسسه به نام مکتب نرگس، اظهار می‌کند: «اسم مادرم نرگس است در نظر داشتم که این مرکز که در خانه پدرم راه‌اندازی شده، در کنار آن نیز به مادرم اهتمامی داشته باشم و هم اسم او باشد و هم مؤسسه متبرک با نام مادر حضرت امام زمان(عج) باشد، این عنوان را برای مؤسسه انتخاب کردیم البته هنگام ثبت‌ کردن نام به دلیل تکراری بودن این اسم، عنوان رباط کریم نیز بر آن ضمیمه شد».
درخشانی عنوان می‌کند: «البته هدف اصلی مؤسسه تربیت مربیان قرآن و برپایی دوره‌های تربیت مربی در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید و... بوده و هست البته سایر دوره‌های آموزش عمومی نیز به فراخور و درخواست مخاطبان نیز چون طب سنتی و ... تشکیل می‌شود».
دوشنبه//////////// مؤسسه مکتب نرگس رباط کریم؛ باقیات صالحاتی در خانه پدری/ خاطره‌ای ماندگار از «سیدجلال متقی موسوی»
وی با اشاره به راه‌اندازی مهد قرآن در مؤسسه، ادامه می‌دهد: «پس از اینکه برپایی دوره‌های پیش‌دبستانی از مدارس جمع شد و پس از بخشنامه سازمان تبلیغات اسلامی بر این اساس که مؤسسات می‌توانند دوره‌های مهد را با مجوز برپا کنند، اقدام به تأسیس مهد قرآن آن هم با بخشنامه آموزش و پرورش کردیم که طی آن نیز قرآن‌آموزان زیادی ثبت نام شد که با اولویت فراگیری قرآن به امر آموزش دروس مصوب این مقطع تحصیلی پرداخته می‌شود».
هنگامی که از درخشانی درخصوص اینکه چه میزان به اهداف مؤسسه از زمان تأسیس تا‌کنون رسیده‌اید؟ می‌گوید: «البته هنوز تمامی اهداف انجام نشده است بهتر است بگویم به یک سوم آن نرسیده‌ام چرا که هدف اصلی ما ترویج سبک زندگی قرآنی است اگر می‌دانستیم که تمامی دواها و درمان‌ها در قرآن است، لحظه‌ای از آن غافل نمی‌شدیم و تمام تلاشمان را می‌کردیم که در این عمر محدود دنیا نهایت استفاده و بهره را از آن ببریم».
مدیر مؤسسه مکتب نرگس با ابراز تأسف از اینکه متأسفانه برخی‌ها از قرآن گریزان هستند، عنوان می‌کند: «اگر بدانیم دانستن مفاهیم آیات قرآن فارغ از وجوب شرعی چه اندازه می‌تواند به زندگیمان آرامش بدهد و زندگیمان را چقدر آرامتر می‌کند و می‌توانیم از آن در تمامی مراحل زندگی فردی و اجتماعی بهره‌مند شویم، آن هنگام است که لحظه‌ای از آن جدا نمی‌شویم».
دوشنبه//////////// مؤسسه مکتب نرگس رباط کریم؛ باقیات صالحاتی در خانه پدری/ خاطره‌ای ماندگار از «سیدجلال متقی موسوی»
درخشانی از علت گرایشش با وجود غیرمرتبط بودن کار و رشته تحصیلی‌اش، اظهار می‌کند: «حدود 12 سال در بخش روابط عمومی در ساختمان مرکزی بانک ملت در خیابان طالقانی مشغول به فعالیت بودم. البته من در سال 57 به استخدام بانک ملت در آمدم و در آن هنگام نیز عضو انجمن اسلامی، کمیته بانوان بانک و علاقه‌مند به انجام کارهای فرهنگی بودم».
وی ادامه می‌دهد: «زمانی با سیدجلال متقی موسوی، مدرس گمنام قرآنی استان تهران آشنا شدم، ایشان اظهار کردند که در عرض شش ساعت می‌تواند روخوانی قرآن را به علاقه‌مندان یاد دهد که طی جلسات و هماهنگی‌هایی که با مدیرکل روابط عمومی بانک در آن هنگام انجام دادم، لذا طی 12 جلسه 30 دقیقه‌ای برنامه‌ریزی کردیم تا از حضور وی استفاده کنیم».
درخشانی با اشاره به روش تدریس این استاد قرآنی، ادامه می‌دهد: «خاطرم هست وی در جلسه ابتدایی پس از بیان «بسم الله الرحمن الرحیم» و قرائت حدیثی، بیان کردند که من از شما به صورت فردی سؤال نمی‌پرسم، چون ممکن از فردی که از لحاظ رده پستی در درجه پایین‌تری قرار دارد بتواند قرآن را بهتر از مسئول مافوقش بخواند، لذا دسته‌جمعی سؤال می‌کنم».
وی با اشاره به اینکه این امر موجب شد که کلاس‌های قرآن در ادارات بانک ملت برگزار شود، ادامه می‌دهد: «پس از آن نیز با کلاس‌های طرح بشارت، محمدحسن رزاق آشنا شدم که با موافقت مدیرکل روابط عمومی آن زمان بانک ملت این طرح را در نمازخانه‌های ادارات بانک ملت صبح‌ها از ساعت 7 تا 7:30 و یا بین نماز ظهر و عصر به فراخور حال کارکنان و موافقت رئیس اداره برگزار می‌کردیم».
درخشان با اشاره به دیگر فعالیت‌های این مؤسسه، عنوان می‌کند: «در ساختمان مؤسسه با مجوز از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای دوره آموزش انفورماتیک و آموزشگاهی با عنوان «تیزبین» راه‌اندازی کردیم که در کنار مرکز پیش‌دبستانی و مؤسسه مکتب‌ نرگس فعالیت می‌کند».
دوشنبه//////////// مؤسسه مکتب نرگس رباط کریم؛ باقیات صالحاتی در خانه پدری/ خاطره‌ای ماندگار از «سیدجلال متقی موسوی»
وی ادامه می‌دهد: «این ابتکاری است که از سوی مؤسسه در زمینه ارتباط میان قرآنیان و فناوری اطلاعات برقرار شده است و در نظر داریم تا قرآنیان نیز از علوم فناوری اطلاعات بهره‌مند شوند، لذا آماده هستیم تا این دوره‌ها را برای قرآنیان و مؤسسات و مراکز علاقه‌مند به تخفیف برگزار کنیم اما متأسفانه استقبال خوبی از آن نمی‌شود. همچنین در کنار آن نیز دوره‌هایی چون آموزش مکالمه عربی، جمعه‌ها و کارگاه‌های مشاوره، دوره‌های خوشنویسی و طراحی و نقاشی را در کنار دوره‌های آموزش عمومی قرآن برگزار می‌کنیم».
مدیر مؤسسه مکتب نرگس با ابراز گلایه از اینکه متأسفانه به حضور فرزندانمان در کلاس‌های قرآن و فراگیری قرآن آنچنان که به حضور آنها در سایر کلاس‌ها چون زبان و ورزش تمایل نشان می‌دهیم، توجه نمی‌کنیم، اضافه می‌کند: «از سویی این اشکال به مؤسسات و مربیان و مدیران آن برمی‌گردد که طریقه جذب افراد را در مقاطع مختلف نمی‌دانند که آنها را برای ادامه راه قرآن نگه‌دارند و از سوی دیگر به دلیل کم‌توجهی والدین به این موضوع است».
وی اشاره می‌کند: «متأسفانه ما حتی برای مادران قرآن‌آموزان نیز کلاس‌هایی را گذاشتیم که آن طی جلسات اول با استقبال روبرو می‌شود و پس ازطی شدن چند جلسه، مـتأسفانه تعداد مادران حاضر در کلاس به یک چهارم می‌رسد».
درخشانی با اشاره تفاهم‌نامه‌ای که از سوی مؤسسه با کمیته امداد در خصوص آموزش قرآن به افراد تحت پوشش این کمیته بسته شده است، اظهار می‌کند: «همچنین دوره‌های مؤسسه برای افراد دارای توان مالی کم و ضعیف به صورت رایگان است اما انگیزه برای حضور در دوره‌های قرآنی نیازمند توجه چند جانبه از سوی خانواده، مؤسسات و مسئولان است».
وی ادامه می‌دهد: «مؤسسات بازوان تبلیغات اسلامی هستند اما گلایه این است که حمایت معنوی از سوی مسئولان مربوطه که باعث ایجاد انگیزه و ایجاد ارتقا در فعالیت‌های قرآنی شود، کم یا بهتر بگویم ناچیز است».
دوشنبه//////////// مؤسسه مکتب نرگس رباط کریم؛ باقیات صالحاتی در خانه پدری/ خاطره‌ای ماندگار از «سیدجلال متقی موسوی»
مدیر مؤسسه مکتب نرگس رباط کردیم در خصوص تعداد تشکل‌های قرآنی این شهرستان، می‌گوید: «10 مؤسسه و 31 خانه قرآن در سطح شهرستان فعالیت می‌کنند البته مؤسسات و خانه‌های قرآن دیگری نیز هستند که متقاضی تأسیس مؤسسه هستند و فرآیند دریافت مجوز را طی می‌کنند. اما ما در شهر جدید پرند فضای آموزشی قرآن نداریم و چون ساختمان‌ها آنجا بیشتر آپارتمان و خانه‌های ویلایی کم است که با این وجود امکان دارد تردد قرآن آموزان، موجب برهم زدن آسایش ساکنین آن ساختمان می‌شود.  البته در رباط کریم نیز حدود دو سالی است که دارالقرآنی در حال فعالیت است».
وی با اشاره به اینکه الحمدلله با تربیت مربیان در رشته‌های مختلف بانوان، فقدان مربی قرآن و یا عزیمت مربی از شهر تهران به اینجا را برطرف کرده‌ایم، اظهار می‌کند: «بهتر است در زمینه برپایی دوره‌ها آموزش و پرورش و یا دیگر دستگاه‌های دولتی تعامل بیشتری با مؤسسات داشته باشند مثلا آموزش و پرورش می‌تواند به منظور حل معضل و مشکل قرائت قرآن دانش‌آموزان آنها را در مقاطع مختلف به مؤسسات ارجاع دهند چنانکه همه مؤسسات قرآنی رباط کریم این آمادگی را دارند که نیروهایی به منظور برپایی کلاس‌های آموزش قرآن به آموزش و پرورش اعزام کنند و یا در دوران فراغت و یا سال تحصیلی، طی ساعتی به این امر آموزشی بپردازد».
درخشان ضمن درخواست از خیرین برای کمک به ساخت مجدد ساختمان قدیمی و فرسوده مؤسسه، عنوان می‌کند: «در نظر داشتیم که ساختمان مؤسسه را بسازیم و اقداماتی نیز برای این موضوع از سوی شهرداری انجام داده‌ایم اما با دریافت شهریه اندک از قرآن‌آموزان و هزینه‌های جاری ساختمان، نمی‌توانیم این امر را انجام دهیم لذا نیازمند کمک و حمایت خیرین هستیم تا این در این صورت مؤسسه دارای سالنی برای آمفی‌تئاتر، بخش آموزشگاه انفورماتیک تیزبین در طبقه‌ای مجزا، مهد و پیش‌دبستانی نیز در واحدی جدا و ...شود که امید است این به زودی محقق شود».
وی در خصوص تخصصی شدن مؤسسات قرآنی، عنوان می‌کند: «به شدت موافق این موضوع هستم چنانکه بارها این را به مسئولان پیشنهاد دادم تا حوزه فعالیت مؤسسات قرآنی مشخص شود».
درخشانی ادامه می‌دهد: «اگر بتوانیم در میان مردم جا بی‌اندازیم که دانستن قرآن جزو واجبات نه شرعی بلکه حسی است، اگر حس کنیم اگر قرآن بدانیم سالم هستیم و آن هنگام دیگر نگران زندگی و همسر و فرزندانم نیستم و اگر برسیم به اینکه قرآن درمان است، آن زمان است که همه می‌خواهند آن را فرابگیرند و در این هنگام جا در مؤسسات قرآنی کم می‌آوریم».
دوشنبه//////////// مؤسسه مکتب نرگس رباط کریم؛ باقیات صالحاتی در خانه پدری/ خاطره‌ای ماندگار از «سیدجلال متقی موسوی»
وی می‌گوید: «باید بدانیم برای اینکه ما را از قرآن دور کند چه هزینه‌ها، فعالیت‌ها و نیروهایی تربیت می‌شود و ما و مسئولان به نوعی خواب هستیم و بدانیم هر چه که به ما از دیگر کشورها پیشنهاد می‌دهند، مسئولان ما داوطلبان می‌روند و این کار را زودتر عملیاتی می‌کنند به جای اینکه فرهنگ و کار دینی خودمان را جا بی‌اندازند. تمام خانواده‌ها بایدد برای شناخت علوم و معارف دین پا به رکاب باشند و آن زمان است که با کمی مؤسسات روبرو خواهیم شد».
مدیر مؤسسه قرآنی مکتب نرگس رباط کریم در خصوص استفاده از فضای مساجد برای شرکت قرآن‌آموزان بیشتر در جلسات قرآن، اظهار می‌کند:«این در صورتی رخ می‌دهد که هماهنگی نهادهایی چون کانون مساجد و سایر متولیان خود مسجد چون هیئت مدیره، امام جماعت و خادم مسجد باشد که در آن هنگام مؤسسات در صورت برخورداری از فضای آموزشی مؤسسات نگران هزینه‌ بهای سنگین اجاره‌بها‌ها نخواهند بود و خود را متمرکز ارتقای کیفی فعالیت‌های قرآنی خواهند کرد».
دوشنبه//////////// مؤسسه مکتب نرگس رباط کریم؛ باقیات صالحاتی در خانه پدری/ خاطره‌ای ماندگار از «سیدجلال متقی موسوی»
وی به دیگر مؤسسات قرآنی توصیه می‌کند: «باهم همدل باشند که همدلی گره‌گشا و کلید تمامی مشکلات است باید مؤسسات با هم همکاری کنند».
درخشانی در پایان از مسئولان می‌خواهد تا حمایت‌های لازم را به منظور شکوفایی ببیش‌ از پیش فعالیت‌های قرآنی تشکل‌های مردمی قرآنی داشته باشند.
یادآور می‌شود، مؤسسه قرآن و عترت مکتب نرگس در شهر رباط کریم، خیابان شهید نظردهی(گرجی)، کوچه شهید بهاری است.
گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید.
مطالب مرتبط
captcha