ایجاد کمیسیونی مستمر برای بررسی نظرات و به‌روزرسانی آئین‌نامه مسابقات
کد خبر: 3645428
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
یاراحمدی پیشنهاد داد:

ایجاد کمیسیونی مستمر برای بررسی نظرات و به‌روزرسانی آئین‌نامه مسابقات

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سطح مسابقات قرآنی کشوری تا حدی بالا است که امروز نیاز است تا یک کمیسیون برای به‌روزرسانی آئین‌نامه به صورت مستمر برقرار باشد تا همه مخاطبان بتوانند نظرات خود را به این مرجع اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برنامه این هفته افق رادیو قرآن، به موضوع چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن که در ارومیه برگزار شد، اختصاص داشت که طی این برنامه که با اجرای محمدرضا پورمعین به روی آنتن زنده رادیو قرآن رفت.
ولی‌الله یاراحمدی، خادم‌القرآن، فعال و پیشکسوت قرآنی و رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در رابطه با برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در پاسخ به این سؤال که به نظر شما نقش مسابقات قرآن به عنوان یک فعالیت فرهنگی تا چه میزان در کشور ما مؤثر است و مسابقات قرآنی چه تأثیراتی را در جامعه ما دارد؟، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد شهیدان هشت سال جنگ تحمیلی، با بیان اینکه شهدا و ایثارگران به عنوان عاملان واقعی قرآن محسوب می‌شوند، اظهار کرد: واقعا برگزاری مسابقات قرآنی به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور یک فعالیت ماندگاری است که از ابتدای انقلاب اسلامی با شکلی متفاوت نسبت به قبل از انقلاب اجرایی می شود و یکی از افتخارات سازمان اوقاف و نیز جامعه قرآنی است.
وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران یکی دستاورد معنوی برای نظام اسلامی است و در طول این چهل سال نیز علی‌رغم فراز و نشیب‌های فراوان در دوره‌های مختلف، نقش خود را در عمل برای گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی به‌خوبی عمل کرده است، افزود: این مسابقات به عنوان یک برنامه بزرگ تبلیغی موجب کشف استعدادها و زمنیه‌سازی برای رشد آن‌ها و الگوسازی در جامع شده است که همه این‌ها به نوعی در فرایند برگزاری مسابقات رشد کرد‌ه‌اند و باعث شده است که امروز دست ما از نظر تعداد قرآنیان و اساتید و نیز کیفیت فعالیت‌های قرآنی پر باشد.
پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه بنده واقعا متاسف هستم که برخی دوستان نسبت به مسابقات قرآن به‌ویژه مسابقات اخیر نگاه یک بعدی دارند، تصریح کرد: ما نباید انتظار حل تمامی مشکلات جامعه قرآنی را از مسابقات قرآن داشته باشیم. مسابقات قرآنی یک فعالیت قرآنی، تبلیغی و ترویجی است که البته طی سال‌های مختلف اثر آموزشی خود را نیز به جا گذاشته است. برگزاری این مسابقات قرآن کارگاه آموزشی مهمی است که شرکت‌کنندگان در آن طی سال‌ها در معرض آزمایش قرار می‌گیرند تا برای این رویداد آماده شوند.
وی با اشاره به اینکه این فعالیت نقش خود را به عنوان یک برنامه انگیزاننده جهت جذب جوانان خیلی خوب ایفا می‌کند، گفت: این امر به این دلیل است که قرآنیان و متسابقان تلاش زیادی برای حضور در این رویداد می‌کنند و یک شرکت‌کننده که در مسابقات حضور پیدا می‌کند، در واقع حاصل زحمات چندین‌ساله خود و اساتید قرآنی است است.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که اگر این رقابت ابزار رقابتی خود را از دست بدهد یعنی شرکت‌کنندگان برای مثال مکان مناسب و تدارکات خوبی نداشته باشند و یا اینکه داوران در فشار روحی و جسمی باشند، این امر چه تأثیری بر روند برگزاری مسابقات و نیز متسابقان و داوران دارد؟، اظهار کرد: هر برنامه‌ای در مرحله طراحی و روی کاغذ اهدافی را دنبال می‌کند که برای دستیابی به آن‌ها باید سیاست خوبی داشته باشیم، منتهی اجرای خوب و توجه به مدیریت عالمانه و همه‌جانبه در اجرای خوب می‌تواند ما را به اهداف برساند؛ چراکه صرف نوشتن اهداف، کفایت نمی‌کند. در یک مسابقه قرآنی چند فرآیند اتفاق می‌افتد. بخشی از فرآیند مسابقه قضاوت است که باید با یک آئین‌نامه داوری مطلوب به عنوان سند هدایت و کنترل مسابقات انجام شود. همچنین، هیئت داوری با تجربه و ماهر که مقید به اجرای آئین‌نامه باشند، متسابقانی که آموزش‌های لازم را برای شرکت در آن دیده باشند و نیز مدیریت به عنوان بستر اصلی اجرای مسابقات که در ستاد عالی مسابقات شکل می‌گیرد، سه فرآیند دیگر در زمینه اجرای مسابقات هستند.
یاراحمدی با بیان اینکه این چند رکن می‌تواند قضاوت مطلوب را در مسابقات رقم بزند، افزود: بدیهی است که اگر هر کدام از این ارکان به‌ویژه مدیریت که رکن اصلی است، به‌خوبی اجرا نشود، بقیه ارکان نیز نمی‌توانند برنامه‌های خود را به‌خوبی اجرایی کنند و مسابقات دچار اشکال خواهد شد. البته بحث فرآیند تبلیغی و ترویجی مسابقات نیز به ارکان خود نیاز دارد. در مجموع برگزاری مسابقه خوب در چارچوب مدیریت مطلوب است که می‌تواند به‌خوبی اجرا شود و اعتقاد بنده این است که بعد از چهل سال برگزاری مسابقات قرآن کشور تجربه مدیریتی و مهارت مورد لازم برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد در کشور وجود دارد که البته این امر نیازمند این است که مسئولان نگاهی همه‌جانبه جهت استفاده از خرد جمعی و مشورت در برگزاری این رویداد داشته باشند.
فعال قرآنی کشور در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا روند برگزاری مسابقات قرآن در کشور ما رو به‌رشد است یا خیر؟ گفت: طی چهل سال گذشته شاهد فراز و نشیب فراوانی در برگزاری مسابقات قرآنی بوده‌ایم که بعضا این فراز و نشیب‌ها تأثیرگذار نیز بوده است. واقعا انتظار بنده از مسابقات امسال چیزی متفاوت از این بود؛ چراکه می‌توانستیم در این دوره به‌ویژه در بحث اقدامات تبلیغی و ترویجی برنامه‌های برای جشن چهل سالگی مسابقات داشتم باشیم که این امر رخ نداد. البته این امر به‌نوعی صرفا تنها به برگزارکنندگان برنمی‌گردد و ما باید به سمت جلو حرکت کنیم و تغییراتی را در روند برگزاری این رویداد داشته باشیم.
ایجاد کمیسیونی مستمر برای بررسی نظرات و به‌روزرسانی آئین‌نامه مسابقات
وی افزود:‌ در روزهای گذشته صحبت‌های زیادی در مورد آئین‌نامه مسابقات شده که البته آئین‌نامه واقعا زبانی برای دفاع از خود ندارد. این سند باید در حقیقت در حکم هدایت‌کننده مسابقات باشد و تمام بخش‌های دیگر به آن احترام بگذارند که در این رابطه باید در ستاد عالی برای به‌روزرسانی شود و تمامی قرآنیان اعم از متسابقان و داوران و حتی صاحب‌نظرانی که از دور مسابقات را رصد می‌کنند، پیشنهادات خود را در این مورد مطرح کرده و نظرات خود را نیز ارائه دهند. همچنین، در مورد آئین‌نامه اجرایی نیز نیازمند این هستیم که تمامی نقطه‌نظرات در یک کمیسیون ویژه جمع شود تا بتوانیم در آن نقطه‌ضعف‌های موجود را برطرف کنیم و به یک به‌روزرسانی جامع برسیم.
یاراحمدی ادامه داد: سطح مسابقات قرآنی کشوری تا حدی بالا است که امروز نیاز است تا یک کمیسیون برای به‌روزرسانی آئین‌نامه به صورت مستمر برقرار باشد تا همه مخاطبان بتوانند نظرات خود را به این مرجع اعلام کنند. هیئت داوران ما نیز باید برای آئین‌نامه جدید در کارگاه‌های تخصصی شرکت کنند؛ چراکه اجرای یک مسابقه حرفه‌ای در شأن مورد انتظار برای متسابقان و اساتید لازم است که البته منظورم از دوره‌های بازآموزی این نیست که این دوره‌ها در یک سطحی مانند کلاس برای اخذ مدرک برگزار شود ولی وقتی قرار است تغییری اتفاق افتد، باید در یک جایی هم‌اندیشی بشود و وقتی نظری تصویب شد، همه مجریان آن آموزش لازم در این زمینه را داشته باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه برای رفع برخی اختلاف‌برداشت‌هایی که در زمینه داوری و قضاوت وجود دارد، می‌توانیم یک کمیسیون وحدت‌رویه داشته باشیم که احیانا مواردی که رصد می‌شود، در این کمیسیون مطرح شود و با تصویب نظر نهایی، آن نظر عملی و لازم‌الاجرا باشد. ما باید هم در زمینه داوری و آئین‌نامه و هم در مورد مدیریت اجرایی مسابقات بپذیریم که ضابطه‌مند و هوشمندانه عمل کنیم.
پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه به نظر می‌آید که ما در ایجاد انگیزه برای حضور جوان‌ها در عرصه قرآن تا حدودی موفق بوده‌ایم، گفت: مسابقات نیز به عنوان یکی از مراحل این چرخه، نقش تشویقی و کشف استعدادهای قرآنی و نیز الگوسازی و حمایت از استعدادها تا حدودی موفق عمل کرده است، منتهی این چرخه به عنوان نظام جامع تربیت نخبگان قرآنی کافی نیست چراکه وقتی فردی به بالاترین سطح یعنی شرکت در مسابقات می‌رسد، آینده وی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که پس از برگزاری مسابقات چه باید کرد؟. مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که باعث شده بسیاری از افراد فکر کنند که اگر به این جایگاه نرسند، دیگر نمی‌توانند به جایگاهی دست پیدا کنند که این تصور اشتباهی است.
وی با بیان اینکه در درجه اول مسابقات ما باید روند به‌روزرسانی و رشد و تکامل را طی کند، افزود: باید آئین‌نامه‌ها به‌روزرسانی شوند و داوران نیز روند ورود به داوری را طی کنند و نیز برای ارتقاء از سطحی به سطح دیگر آموزش‌های لازم را ببینند. همچنین، برای حفظ جایگاه فنی و تخصصی متسابقان و جنبه‌های مدیریتی نیز مسابقات باید تقویت شود البته این وضعیت موجود مسابقات ما نیز نباید مورد نقد غیر منصفانه قرار گیرد.
یاراحمدی ضمن درخواست از مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه جهت برگزاری نشست‌های تخصصی اظهار کرد: ستاد عالی اگر در این حوزه مطالعات میدانی و جلسات کارشناسی همراه با خرد جمعی را به کار گیرد، عملا کمک خوبی برای سازمان اوقاف و امور خیریه خواهد بود تا بتواند در تصمیمات خود ثبات بیشتری داشته باشد. ما هم‌اکنون شاهد هستیم که بعضا مسابقات ما هر سال به یک مدل برگزار می‌شود و یا شرکت‌کنندگان در مسابقات کشوری با یک تفاوت‌های فنی در شکل برگزاری مسابقات مواجه می‌شوند که این امر عملا بازخوردهای مطلوبی را به ما نمی‌دهد و باید ستاد عالی با برطرف کردن مشکلات راه را برای هرچه مطلوب‌تر برگزار شدن مسابقات هموار کند که در این زمینه می‌تواند از ظرفیت‌های مختلف استانی و کشوری سایر نهادها در برگزاری بهتر مسابقات نیز استفاده کند. 
captcha