کد خبر: 3658570
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
اخبار بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات/ 111 غلامی جلیسه عنوان کرد:

غلبه تعاملی نمایشگاه مطبوعات بر ارائه دستاوردها/ مردم از رسانه‌ها عقب‌ترند

گروه ادب: مدیرعامل خانه کتاب در حاشیه نمایشگاه مطبوعات گفت: یکی از ویژگی‌های نمایشگاه‌ها ارائه آخرین دستاوردهای شرکت‌کنندگان و آخرین راهبردها است که نمایشگاه مطبوعات در این بخش چندان حرفی برای گفتن ندارد.

مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت: این نمایشگاه، هویت نمایشگاهی به مراتب بهتری نسبت به نمایشگاه کتاب دارد و همین نگاه تخصصی به حوزه مطبوعات باعث می‌شود فضای نمایشگاه مطبوعات قدری حرفه‌ای‌تر نسبت به نمایشگاه‌های دیگر باشد. اما اتفاقی که باید بیفتد این است که ما این الگو را در نمایشگاه کتاب بهتر ببینیم و سعی کنیم حداقل به این سمت حرکت کنیم.

وی در ادامه افزود: توقعی که از این نمایشگاه هست، این است که قدری کارکردهای نمایشگاهی بیشتری را تعریف کند، یکی از ویژگی‌های نمایشگاه‌ها ارائه آخرین دستاوردهای شرکت‌کنندگان و آخرین راهبردها و برنامه‌ریزی‌های آنها به همدیگر و مخاطبان است که قرار است انجام شود. که در این بخش چندان حرفی برای گفتن وجود ندارد و بیشتر جنبه تعاملی و ارتباط گیری و گفت‌وگوگیری و گزارش‌گیری نمایشگاه است که بر بخش‌های دیگر غلبه دارد.
خبرگزاری‌های تخصصی از رونق بیشتری برخوردار خواهند بود

غلامی جلیسه با اشاره به ضرورت فعالیت خبرگزاری‌های و رسانه‌های تخصصی در فضای مطبوعاتی و رسانه‌ای کشور بیان کرد: مردم در این دوره و زمانه آدم‌های کم‌وقت و کم‌حوصله‌ای هستند و از این رو سعی می‌کنند گزیده‌تر کار کنند و رشته‌ها حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر شده است و مثل گذشته نیست که یک نفر یک روزنامه را بگیرد و همه آن را بخواند تا مطلب مورد علاقه خود را پیدا کند، اکنون جوان امروزی اگر می‌خواهد در حوزه علوم قرآنی تحقیق کند، باید بتواند راحت‌تر و سریعتر به اخبار و مطالب حوزه خود دسترسی پیدا کند؛ از این رو هر چه به جلو پیش برویم خبرگزاری‌های تخصصی از رونق بیشتری برخوردار خواهند بود.

وی در ادامه اخلاق رسانه‌ای را مورد اشاره قرار داد و گفت: حدود یک ساعتی که در نمایشگاه مطبوعات بودم و از غرفه‌های مختلف بازدید کردم، به مورد خاصی برخورد نکردم که مصداق عدم رعایت اخلاق رسانه‌ای باشد، اما تعریف اخلاق رسانه‌ای، پایبند بودن به اخلاق فردی است یعنی اگر گروه خبرگزاری و خبرنگاری افراد بااخلاقی باشند و اصول اخلاقی فردی را رعایت کنند، در کنار آن اصول اخلاقی حرفه‌ای را هم رعایت خواهند کرد، هر چند شاید اخلاق فردی نسبت به اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای فاصله داشته باشد، اما مراد من این است که کسی که به اخلاق فردی پایبند است به یقین به اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای نیز پایبند خواهد بود. 
اخلاق رسانه‌ای شفافیت و نقد منصفانه است

مدیرعامل خانه کتاب در بخش دیگری از سخنان خود به اخلاق رسانه‌ای اشاره و بیان کرد: اخلاق رسانه‌ای شفافیت، نقد منصفانه، نقل قول درست و صحیح و ... است. که متأسفانه فضای امروز رسانه‌ای ما در این زمینه آسیب‌های خاص خود را دارد و برخی از رسانه‌ها و برخی از خبرنگاران بیشتر نگاه شغلی، سیاسی و گذرا دارند تا نگاه عمیق و منصفانه. البته این موضوع شمولیت ندارد، ما خبرنگار و خبرگزاری خوب کم نداریم و افراد بااخلاق در این حوزه به بخش بی‌اخلاقی‌های رسانه‌ای می‌چربد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با وجود گسترش فضای مجازی و نشریات و رسانه‌های دیجیتالی، آینده نشریات کاغذی را چطور می‌بینید، عنوان کرد: نشریات کاغذی حرفه‌ای قطعاً آینده و حیات خود را حفظ خواهند کرد، ما اگر هر از چند گاهی می‌بینیم که برخی از نشریات از حیض انتفاع ساقط می‌شوند و کارکرد سابق را ندارند، به این جهت است که از روال کار منطقی و طبیعی خود دور شده‌اند وگرنه در همه جای دنیا رسانه‌های مکتوب و کاغذی فعالیت می‌کنند و کارکردهای خود را دارند.
رسانه‌های کاغذی ثبات خواهند داشت اما با شمارگان کم

غلامی جلیسه همچنین با اشاره به گسترش فضای مجازی تصریح کرد: هر چند گسترش فضای مجازی دلیلی بر این نیست که از شمارگان این نشریات کاغذی کم نشود، بالاخره ذائقه‌ها فرق می‌کند و به عنوان مثال تا دیروز علاقه‌مند بودیم نسخه کاغذی ببینیم، اما امروز علاقه‌مندیم نسخه دیجیتال ببینیم و سلایق متفاوت شده است، اما این به معنای حذف آنها نخواهد بود و فکر می‌کنم در فضای رسانه‌ای حضور و ثبات خواهند داشت، اما از تیراژ آنها کم خواهد شد، البته این امر نیز به تدریج رخ خواهد داد.

مدیرعامل خانه کتاب در ادامه درباره سواد رسانه‌ای و اینکه چه اندازه در فضای رسانه‌ای کشورمان جاری است، گفت: در دنیای امروز هم مخاطب و هم رسانه‌ای‌ها باید سواد رسانه‌ای داشته باشند و هم به آن پایبند باشند، البته سرعت تکنولوژی از سرعت ما بیشتر است و رسانه‌ها خیلی جلوتر از مردم حرکت می‌کنند و اغلب مردم همیشه چند گام عقب‌تر از رسانه‌ها هستند؛ از این رو به نظر می‌رسد یکی از مسئولیت‌های اجتماعی رسانه‌ها این است که مردم را نسبت به سواد رسانه‌ای آگاه کنند.


captcha