شهرستان بهارستان و آشنایی با مؤسسه «کوثر مرتضی علی(ع)»/ باقیات الصالحات پدری
کد خبر: 3675910
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
یاوران وحی/18

شهرستان بهارستان و آشنایی با مؤسسه «کوثر مرتضی علی(ع)»/ باقیات الصالحات پدری

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت کوثر مرتضی علی(ع) شهرستان بهارستان از سال 1389 با هدف ترویج فرهنگ قرآنی و احکام اسلامی کار خود را آغاز کرد و موفق به پوشش آموزشی بیش از سه هزار قرآن‌آموز شده است.

 پژوهش قرآنی؛چشم انداز روشن مؤسسه کوثر مرتضی علی(ع)/ باقیات و صالحات از پدر قرآنی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هجدهمین سلسله نشست «با یاوران وحی»، روز گذشته، سوم دی ماه به معرفی مؤسسه کوثر مرتضی علی(ع) با حضور حمیده گوهری در استودیوی «مبین» سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی پرداخت.
در گفت‌و‌گویی که با حمیده گوهری، مدیریت مؤسسه کوثر مرتضی علی(ع) انجام شد، درباره انگیزه و چگونگی تاسیس مؤسسه مطالبی بیان شد که در ذیل به آن پرداخته می‌شود.
در ابتدا بیوگرافی از خودتان و اینکه از چه سالی مؤسسه بنا نهاده‌ شد، بفرمائید.
در حدود 16 سال است که مؤسسه زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت دارد، اما به طور رسمی این مرکز قرآنی از سال 1389 مشغول آموزش شد. با توجه به کلمه کوثر که برگرفته از نام مبارک حضرت فاطمه زهرا(س)، مرتضی علی(ع) که ازالقاب مبارک امیرالمومنین علی(ع) است، نامگذاری مؤسسه انجام شد. امیدواریم با عنایت گرفتن از چهارده معصوم، بتوانیم هر چه بهتر در خدمت قرآن و اهل بیت(ع) باشیم.
برای راه‌اندازی مؤسسه چه هدفی داشتید؟
با توجه به این که پدر مرحومم، معلم قرآن بود و شاگردان بسیار توانمندی در زمینه قرآن آموزش داد به طوری که برخی ازآنها طلبه و روحانی هستند و همیشه در منزل پدری تلاوت قرآن و آموزش‌هایی در این راستا وجود داشت و این موجباتی برای علاقه‌مندی از دوران طفولیت برای بنده ایجاد کرد. هدف نهایی برای راه‌اندازی یک مرکز قرآنی، ترویج فرهنگ قرآن‌ و احکام اسلامی است که امیدوارم خداوند این نیت خیر را از بنده قبول کند.
ارکان هیئت مدیره مؤسسه را بیان بفرمائید.
از ابتدای تاسیس مؤسسه، مدیریت اجرایی این مرکز برعهده بنده بود. البته افراد توانمند دیگری نیز ما را در این راه کمک کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین گوهری، ریاست هیئت مدیره این مرکز را برعهده دارند که از اقوام هستند که ایشان رییس امور مساجد شهرستان بهارستان را نیز برعهده دارند که در زمینه ترویج و احکام شرعی بسیار کمک‌کننده هستند.
مکان موسسه در کجای این شهرستان واقع شده است؟
مکان مؤسسه کوثر مرتضی علی(ع)در  منزل مسکونی بنده واقع شده است. امکانات داخلی مؤسسه خیلی کم است و مصحف نیز به تعداد محدود داریم. اما در اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها کیفیت خوبی وجود دارد. به طور روشن می‌توانم ادعا داشته باشم که تاکنون بیش از سه هزار قرآن‌آموز را تحت آموزش قرار داده‌ایم.

پژوهش قرآنی؛چشم انداز روشن مؤسسه کوثر مرتضی علی(ع)/ باقیات و صالحات پدری
فعالیت‌های آموزشی مؤسسه کوثر مرتضی علی(ع) را تشریح بفرمایید.
نخستین طرحی که به صورت سراسری از سوی شبکه قرآن اعلام شد و مؤسسه در آن مشارکت خوبی داشت، اجرای طرح سراسری قرآن 1444 بود و هر سال این طرح با کیفیت و کمیت خوبی از سوی مؤسسه اجرا می‌شود. همچنین این مرکز قرآنی با مؤسسات بسیار فعال به عنوان نمونه احسن الحدیث، نورالانوار در استان‌هایی مانند اصفهان در اجرای طرح‌های قرآنی همکاری داشته‌ است. در زمینه حفط قرآن کریم که توجه ویژه‌ای از سوی مقام معظم رهبری و تاکیداتی از سوی ایشان شده است، ورود کرده و با سازمان اوقاف و امور خیریه در این زمینه طرح‌هایی اجرا شده است. در زمینه قرائت قرآن و دیگر طرح‌ها اعلام آمادگی کرده و توانایی اجرا و همکاری با دیگر دستگاه‌های قرآنی را داریم.
مؤسسه کوثر مرتضی علی(ع) بیشترین تمرکز خود را در حیطه آموزش قرآن‌ کریم قرار داده است. اما راه‌اندازی مرکز رایانه و برنامه‌نویسی از جمله برنامه‌های آینده است. همچنین مؤسسه، کتابی به نام «درس‌هایی از قرآن»(گزیده‌ای از کلاس‌های آموزشی مؤسسه) را  گردآوری کرده است که برای بهره‌مندی قرآن‌آموزان مناسب است.
مخاطبان آموزشی شما چه گروهی را شامل می‌شود، توضیح دهید.
مؤسسه برای عموم افراد دوره‌های آموزشی را در نظر گرفته است به طوری که مقاطع 4 تا 70 سال از مباحث آموزشی قرآن کریم بهره‌مند می‌شوند. بیشترین استقبال نیز از سوی جوانان با گروه سنی 20 تا 35 سال است. کلاس‌های آموزشی برای خردسالان(مهد قرآن کریم)، دوره‌های قرآنی و فرهنگی ویژه دانش‌آموزان دختر و پسر، ایجاد گروه‌های تواشیح، سرود و اجرای برنامه در مراسم‌ توسط آنها و غیره را داریم.
کلاس‌های آموزشی نهضت سواد‌آموزی برای بانوان کم‌سواد از شیرین‌ترین دوره‌هایی است که بنده تدریس می‌کنم که از استقبال خوبی نیز همراه است. زمانی که وقت برای افراد مشتاق به آموزش قرآن‌ کریم، گذاشته می‌شود به ویژه میانسالان، دعای این افراد برای موفقیت مؤسسه کافی است.

درباره سطح تخصص کادر آموزشی مؤسسه بگویید.
همه افرادی که در مؤسسه به عنوان عضو در حال فعالیت هستند، از قرآن پژوهان و شاگردان این مؤسسه بوده‌اند. تا کنون 87 نفر مربی تربیت شده‌اند که در مراکز و مؤسسات دیگر در حال تدریس و آموزش قرآن‌ هستند.
در منطقه شهرستان بهارستان در حدود 15 مؤسسه به ثبت رسیده و مشغول فعالیت و آموزش به قرآن‌آموزان هستند که در جهت برآمدن اهداف مؤسسات با یکدیگر، مشارکت و همکاری دارند. اما در اجرای طرح‌های دیگر تاکنون این موضوع پیش نیامده است.
در اجرای طرح‌های سراسری قرآن 1444هر ساله نیز مشارکت داریم. قرآن‌آموزان ممتازی در رشته‌های قرائت، حفظ و ترتیل قرآن کریم حائز رتبه شدند.

بنده در رشته روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم موفق بوده و با کسب تجربیات بسیار در این رشته می‌توان گفت که خبره شده‌ام و همچنین در زمینه جذب مخاطب قرآنی توانمند هستیم و هدف این نیست که بر چهره‌های قرآنی تمرکز کنیم، بلکه افرادی که از درجه آگاهی و شناخت پایین‌تری از قرآن‌ کریم قرار دارند، مورد آموزش قرار گرفته و برای آنان برنامه‌ریزی می‌شود.
بنده حافظ 5 جزء قرآن‌ کریم بوده و در رشته تخصصی مفاهیم، قرائت عمومی سطح 1 تا 4، دوره تربیت معلم قرآن و غیره دارای گواهی‌نامه‌های معتبر نیز بوده و در خلال برنامه‌ها، بازدید مسئولان، فرماندار و دیگر مدیران هدایا و لوح هایی به عنوان مؤسسه برتر دریافت داشته‌ام.
درباره حمایت مسئولان از مؤسسات قرآنی بفرمایید که باید به چه نوعی باشد؟
کسی که بخواهد عاشق کاری باشد به دنبال توجه مسئولان نیست و فقط به دنبال نگاه خداوند بزرگ است و این روند در مؤسسه کوثر مرتضی علی(ع) همیشه به عنوان نگاهی پیش رونده در کار قرآن مورد توجه قرار گرفته است و معنویتی که در کار مؤسسه وجود دارد بسی بسیار ارزشمند است، اما اگر مسئولان توجه ویژه‌ای به موسسات فرهنگی قرآن و عترت داشته باشند، راه دوری نمی‌رود و در هر چه بهتر برآمدن فعالیت‌ها نقش موثری خواهد داشت.

پژوهش قرآنی؛چشم انداز روشن مؤسسه کوثر مرتضی علی(ع)/ باقیات و صالحات از پدر قرآنی


نظر شما درباره تخصصی شدن مؤسسات قرآنی چیست؟
جامعه از مباحث عمومی مانند روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم اشباع شده است و نیاز است که مباحث تخصصی برای جذب علاقه‌مندان وارد شود و باید به عمق قرآن‌ کریم رسید. در مؤسسه مباحث تخصصی آموزش قرآن‌کریم نیز از جایگاه خوبی برخوردار است به عنوان نمونه صرف و نحو، گل‌واژه‌های نور، مفاهیم و غیره در حال حاضر در زمینه تخصصی مورد آموزش قرار دارد. باید این نکته نیز بیان شود که با توجه به نیاز مخاطبان و ارزیابی از سطح سنجش فراگیران، برپایی کلاس‌های عمومی و تخصصی تعریف می‌شود.
به نظر شما برای تعامل بین مؤسسات قرآنی و مساجد، چه راهی وجود دارد؟
برپایی کلاس‌های قرآن در مساجد و تعامل بین مؤسسات قرآنی و مساجد از دو منظر ارزشمند است. در وهله نخست این که درهای مساجد همیشه باز باشد و عموم مردم به آن رفت و آمد داشته باشند، مخصوصا قشر نوجوان و دوم اینکه نوجوانان در کنار آموزش قرآن با نماز جماعت آشنا شوند. البته این موضوع مطرح است که مساجد نیز باید برای این همکاری مدیریت شوند و برنامه هایی در قالب مسابقات در نظر گرفته شود که بتواند جوانان را جذب کند. مؤسسه کوثر مرتضی علی (ع) زمانی برای برپایی دوره‌های آموزشی خود، کلاس‌هایی را در مساجد برپا کرده است.
مؤسسه کوثر مرتضی علی(ع) هم اکنون با دارالقرآن حرم مطهر امام خمینی(ره) تفاهم نامه‌ای را منعقد کرده است که هدف منسجم کردن آموزش‌های قرآن در مساجد است.

آیا موسسه کوثر مرتضی علی(ع) موفق شده است که نیازهای قرآنی مردم آن منطقه را برآورده کند؟
با توجه به تربیت قرآن‌آموزان بسیار از سوی مؤسسه، قرآن پژوهان مکان‌هایی را برای تدریس در آن منطقه برپا کردند که این موضوع از نتایج خوبی است که مؤسسه به آن دست یافته است. شعار بنده این است که با این همه تهاجم فرهنگی در عصر حاضر، اگر بتوانیم در هر مؤسسه قرآن‎آموزان توانمندی را تربیت کنیم، به زودی شاهد گسترش قرآن در سرتاسر کشور خواهیم بود. مؤسسه شعبه‌ای به نام دارالتحفیظ کوثر را در زمینه حفظ قرآن کریم راه‌اندازی کرده است که هم اکنون به دلایلی در حال تکمیل و برنامه‌ریزی است.
از چشم اندازی که برای آینده موسسه کوثر مرتضی علی(ع) ترسیم شده است، بفرمایید.
مؤسسه در امر آموزش‌های عمومی تاکنون به حمدالله موفق بوده است که برای آینده این مرکز بحث پژوهشی و دانشگاهی مد نظر قرار گرفته است. مدتی نیز فعالیت پژوهش در قرآن از سوی مؤسسه انجام شد که نتایج مثبتی حاصل شد.

پژوهش قرآنی؛چشم انداز روشن مؤسسه کوثر مرتضی علی(ع)/ باقیات و صالحات از پدر قرآنی


به نظر شما اتکای موسسات از نظر مالی به دولت باید چگونه باشد؟
این موضوع دو وجه دارد، یکی اینکه، اگر تامین هزینه از سوی مدیر مؤسسه انجام شود، به طبع توانمندی مسئولان آن مرکز را می‌رساند و یا اینکه موسسه نیازمند حمایت‌های دولتی است که به دنبال ارزیابی‌هایی که دولت از فعالیت‌های موسسه دارد، این امر محقق می‌شود. دولت با شعار و اهداف اسلام در حرکت است، بنابر این باید تعاملاتی با موسسات قرآنی نیز داشته باشد.
ادغام اتحادیه قرآنی چقدر در اهداف و پیشبرد فعالیت‌های موسسات قرآنی نقش دارد؟
به نظر بنده ادغام اتحادیه های قرآنی کار شایسته و به جایی بود. با توجه به حضور بنده در مجمع فوق‌العاده‌ای که رئیس دارالقرآن ‌الکریم کشور مطرح کردند، به جا بود که باید عملی شود. هدف همه فعالان قرآنی احیای قرآن است که برای رسیدن به این امر، بهتر است که ادغام بین دو نهاد ارشاد و تبلیغات اسلامی انجام شود. سازمان تبلیغات اسلامی باید به فعالیت‌های مؤسسات قرآنی نظارت داشته باشد.
در پایان از مسئولان چه درخواستی دارید؟
از سوی مسئولان کم لطفی‌هایی صورت گرفته است، اما مسلما دلیلی برای این امر وجود دارد. مسئولان در راه قرآن قدم برمی‌دارند، اما درخواست داریم که توجه بیشتری به فعالیت‌های مؤسسات قرآنی داشته باشند. بیشتر به قرآنیان بها داده شود.
همچنین از خبرگزاری بین‌المللی قرآن کمال تشکر را داریم که خبرگزاری در این حد وجود دارد که می‌تواند مباحث و فعالیت‌های قرآنی را در اقصی نقاط کشور رصد کند، بسیار ارزشمند است که خدا قوت می‌گویم.
باید به این نکته هم اشاره داشته باشم اگر در کار قرآن موفق بوده‌ام به خاطر تشویق و حمایت همسر و صبوری فرزندانم در این راه بوده است که به نوبه خود از آنان تشکر می‌کنم.

یادآور می‌شود، مؤسسه کوثر مرتضی علی(ع) در شهرستان بهارستان، قلعه میر، خیابان ۱۶ متری گلها، کوچه مؤسسه کوثر مرتضی علی (ع) واقع شده است.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

سمیه عیادی

captcha